Ferrari deelt Red Bull klein tikje uit in extra kampioenschap
Een overwinning voor Max Verstappen, een tweede plek voor Sergio
Perez en ook nog eens de snelste ronde voor Verstappen. Hiermee
verzekerde Red Bull zich tijdens de Grand Prix van Bahrein direct
van het maximale aantal van 44 punten. Daarmee heeft het team
direct een enorme voorsprong op naaste achtervolger Ferrari, vooral
als je naar het constructeurskampioenschap kijkt. Toch is het juist
Ferrari en niet Red Bull dat een ander F1-kampioenschap aanvoert.
Hoewel het geen officieel kampioenschap is, is het toch wel een
lijstje waar menig team met een serieus oog naar kijkt: de prijs
voor de snelste pitstop. Bij de GP van Bahrein was de snelste
pitstop voor Ferrari, bij de bandenwissel van Charles Leclerc in
ronde 11. Hij kon na 2,23 seconden zijn weg weer vervolgen. Ook de
tweede tijd was voor de Italianen, bij de tweede pitstop van Carlos
Sainz (2,27 seconden). Op plek 3 stond Verstappen. Hij stond net
zolang stil als Sainz, maar deed dit wel twee ronden later en
volgens de regels telt dan de eerst uitgevoerde pitstop. Achter
Verstappen volgt teamgenoot Perez (2,29 seconden). Net als in de
race krijgt de winnaar van de snelste pitstop 25 punten, de nummer
2 18 enz. Alleen de snelste tien pitstops krijgen dus punten,
waarbij wel elke coureur maar eenmaal punten kan scoren. Ferrari
gaat nu in dit klassement dus aan de leiding met 43 punten, gevolgd
door Red Bull met 27. Een kleine pleister op de wond voor Ferrari,
dat in het belangrijkste klassement (de constructeurstitel)
helemaal weg gereden werd door Red Bull.
Perez en ook nog eens de snelste ronde voor Verstappen. Hiermee
verzekerde Red Bull zich tijdens de Grand Prix van Bahrein direct
van het maximale aantal van 44 punten. Daarmee heeft het team
direct een enorme voorsprong op naaste achtervolger Ferrari, vooral
als je naar het constructeurskampioenschap kijkt. Toch is het juist
Ferrari en niet Red Bull dat een ander F1-kampioenschap aanvoert.
Hoewel het geen officieel kampioenschap is, is het toch wel een
lijstje waar menig team met een serieus oog naar kijkt: de prijs
voor de snelste pitstop. Bij de GP van Bahrein was de snelste
pitstop voor Ferrari, bij de bandenwissel van Charles Leclerc in
ronde 11. Hij kon na 2,23 seconden zijn weg weer vervolgen. Ook de
tweede tijd was voor de Italianen, bij de tweede pitstop van Carlos
Sainz (2,27 seconden). Op plek 3 stond Verstappen. Hij stond net
zolang stil als Sainz, maar deed dit wel twee ronden later en
volgens de regels telt dan de eerst uitgevoerde pitstop. Achter
Verstappen volgt teamgenoot Perez (2,29 seconden). Net als in de
race krijgt de winnaar van de snelste pitstop 25 punten, de nummer
2 18 enz. Alleen de snelste tien pitstops krijgen dus punten,
waarbij wel elke coureur maar eenmaal punten kan scoren. Ferrari
gaat nu in dit klassement dus aan de leiding met 43 punten, gevolgd
door Red Bull met 27. Een kleine pleister op de wond voor Ferrari,
dat in het belangrijkste klassement (de constructeurstitel)
helemaal weg gereden werd door Red Bull.
