RB daagt concurrentie uit na ophef over Red Bull-banden
RB-teambaas Laurent Mekies heeft opnieuw de nauwe samenwerking
tussen zijn team en Red Bull verdedigd en heeft critici uitgenodigd
om de FIA om een onderzoek te vragen. RB, voorheen AlphaTauri,
heeft ervoor gekozen om de racefilosofie voor het nieuwe F1-seizoen
te veranderen en de banden met hoofdmacht Red Bull aan te halen.
Daarnaast heeft het team met Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo een
meer ervaren rijderssamenstelling en focussen ze zich minder op
jonge coureurs. Deze stap gaat wel gepaard met aanhoudende kritiek.
Met name McLaren-CEO Zak Brown zet vraagtekens bij de mogelijkheid
om twee van de tien teams op de F1-grid in eigendom te hebben. Red
Bull heeft namelijk ook RB in handen. Mekies, sinds dit seizoen de
nieuwe teambaas en opvolger van Franz Tost, verdedigt de keuzes van
RB. Hij vertelt aan onder meer RacingNews365 : "Er zijn duidelijke
regels en wij werken daar 100 procent binnen. We moeten extra
voorzorgsmaatregelen nemen om er zeker van te zijn dat de FIA geen
enkele twijfel heeft over hoe we binnen de regels werken." "Ik
nodig iedereen uit om, als er twijfels zijn over sportieve,
technische of financiële regels en of we ons eraan houden, naar de
FIA te gaan en hen te vragen alles verder te onderzoeken. Dit is de
huidige stand van zaken met betrekking tot de reglementen. Ik zeg
niet dat ze goed of fout zijn, maar ik zeg wel dat we zwart op wit
werken binnen deze reglementen." Meerdere teams werken binnen de
grenzen van de reglementen samen op de F1-grid, waarbij
onafhankelijke teams onder meer onderdelen van fabrieksteams
overnemen. Op de vraag of de huidige reglementen geschikt zijn voor
de sport, legt Mekies uit: "Ze betekenen dat we een onafhankelijk
team zijn, dat alle ontwikkelingen die we doen om het team sterker
te maken, bedoeld zijn om het team onafhankelijker te maken. We
laten dus het team groeien, we laten onze infrastructuur groeien,
we laten onze faciliteiten groeien om steeds onafhankelijker te
zijn, want dat is de manier waarop we sneller gaan." Mekies gaat
verder: "We zijn hier om te concurreren met de negen andere teams
die al dan niet eigendom zijn van dezelfde aandeelhouders. Zijn de
regels geschikt voor het doel? We hebben vaak gezegd waarom we
onderdelen kunnen delen. Dat doen we zodat we voorkomen dat er te
grote verschillen tussen de topteams en de onderste drie of vier
teams ontstaan. We delen sommige onderdelen ook om er zeker van te
zijn dat we een duurzaam businessmodel hebben voor de teams die
onderaan staan." "Indien we de reglementen veranderen en vinden dat
het veld niet dichter bij elkaar hoeft te schuiven, voelt het
vreemd om optimistisch te zijn over de F1-economie van de komende
jaren. We vinden dan dat de zaken zeer goed gaan en verlangen dat
teams groter moeten worden omdat ze alles zelf moeten doen, of het
nu om de ophanging, versnellingsbak of motor gaat."
tussen zijn team en Red Bull verdedigd en heeft critici uitgenodigd
om de FIA om een onderzoek te vragen. RB, voorheen AlphaTauri,
heeft ervoor gekozen om de racefilosofie voor het nieuwe F1-seizoen
te veranderen en de banden met hoofdmacht Red Bull aan te halen.
Daarnaast heeft het team met Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo een
meer ervaren rijderssamenstelling en focussen ze zich minder op
jonge coureurs. Deze stap gaat wel gepaard met aanhoudende kritiek.
Met name McLaren-CEO Zak Brown zet vraagtekens bij de mogelijkheid
om twee van de tien teams op de F1-grid in eigendom te hebben. Red
Bull heeft namelijk ook RB in handen. Mekies, sinds dit seizoen de
nieuwe teambaas en opvolger van Franz Tost, verdedigt de keuzes van
RB. Hij vertelt aan onder meer RacingNews365 : "Er zijn duidelijke
regels en wij werken daar 100 procent binnen. We moeten extra
voorzorgsmaatregelen nemen om er zeker van te zijn dat de FIA geen
enkele twijfel heeft over hoe we binnen de regels werken." "Ik
nodig iedereen uit om, als er twijfels zijn over sportieve,
technische of financiële regels en of we ons eraan houden, naar de
FIA te gaan en hen te vragen alles verder te onderzoeken. Dit is de
huidige stand van zaken met betrekking tot de reglementen. Ik zeg
niet dat ze goed of fout zijn, maar ik zeg wel dat we zwart op wit
werken binnen deze reglementen." Meerdere teams werken binnen de
grenzen van de reglementen samen op de F1-grid, waarbij
onafhankelijke teams onder meer onderdelen van fabrieksteams
overnemen. Op de vraag of de huidige reglementen geschikt zijn voor
de sport, legt Mekies uit: "Ze betekenen dat we een onafhankelijk
team zijn, dat alle ontwikkelingen die we doen om het team sterker
te maken, bedoeld zijn om het team onafhankelijker te maken. We
laten dus het team groeien, we laten onze infrastructuur groeien,
we laten onze faciliteiten groeien om steeds onafhankelijker te
zijn, want dat is de manier waarop we sneller gaan." Mekies gaat
verder: "We zijn hier om te concurreren met de negen andere teams
die al dan niet eigendom zijn van dezelfde aandeelhouders. Zijn de
regels geschikt voor het doel? We hebben vaak gezegd waarom we
onderdelen kunnen delen. Dat doen we zodat we voorkomen dat er te
grote verschillen tussen de topteams en de onderste drie of vier
teams ontstaan. We delen sommige onderdelen ook om er zeker van te
zijn dat we een duurzaam businessmodel hebben voor de teams die
onderaan staan." "Indien we de reglementen veranderen en vinden dat
het veld niet dichter bij elkaar hoeft te schuiven, voelt het
vreemd om optimistisch te zijn over de F1-economie van de komende
jaren. We vinden dan dat de zaken zeer goed gaan en verlangen dat
teams groter moeten worden omdat ze alles zelf moeten doen, of het
nu om de ophanging, versnellingsbak of motor gaat."
