Ontslagen Alpine-teambaas keert om bijzondere reden terug in de F1-paddock

Otmar Szafnauer was tot vorig jaar juli aanwezig in de paddock als
teambaas. Door de jaren heen stond hij aan het roer bij Force
India, Aston Martin en Alpine. Vorig jaar werd hij halverwege het
seizoen weggestuurd door de Franse renstal, nadat ze het niet eens
konden worden over de manier waarop ze de toekomst aan moesten
vliegen. Driekwart jaar later keert hij weer terug in de paddock,
maar niet om zich bij een F1-team te voegen. Nee, Szafnauer werkte
het afgelopen jaar aan een service, die hij wil introduceren bij de
verschillende teams in de paddock en ver daarbuiten. In een
exclusief gesprek met RacingNews365 vertelt de Brit over zijn
project. Tijdens zijn tijd als teambaas van Aston Martin raakte hij
gefrustreerd door al het papierwerk dat kwam kijken bij het reizen
van en naar de races met het hele F1-team. Dat kon makkelijker, zo
was zijn idee. En dus ontwikkelde hij een app, genaamd Eventr. De
app is van Softpauer , een organisatie van Szafnauer. De app wordt
gerund door CEO Alex Powell en is een 'digitaal reisschemasysteem
ontwikkeld om zakelijke reizen te versimpelen, met on-the-go
teammanagement en effectieve communicatie. Geschikt voor grote
groepen "De software was initieel geschreven voor Aston Martin, om
af te kunnen van alle geprinte reisschema's en om zaken
interactiever te maken. Op je telefoon kan je via een app je
reisschema erbij pakken", zo legt de Amerikaanse oud-teambaas uit.
Het klinkt op zich niet heel baanbrekend, een digitaal reisschema
bijhouden via een app. Szafnauer legt uit dat zijn programma voor
grote groepen, zoals F1-teams, goed van pas kan komen. Hij wijst op
de chaos die reisschema's voor de team vaak zijn. "Het zorgt ervoor
dat je makkelijk op kan zoeken welke collega's er op jouw vlucht
zitten, wie er in jouw huurauto zit en met wie je samen in een
hotel verblijft. Vroeger hadden we hele boekwerken, tien pagina's,
voor iedereen die op reis ging. Dan is het erg onoverzichtelijk en
lastig om alles op te zoeken." Nadat men intern bij Aston Martin
van het systeem afstapte zodra Szafnauer vertrokken was, koos hij
ervoor om de software verder te ontwikkelen en breder te maken,
zodat meer dan alleen F1-teams ervan kunnen profiteren. "Aston
Martin heeft het een jaar gebruikt, maar toen ik het team verliet
zijn ze er om een of andere reden weer vanaf gestapt. Dus toen
dachten we: 'Oké, waarom breiden we de app niet uit zodat deze niet
alleen voor Aston Martin, maar ook voor een ander F1-team, een
rugbyteam, voetbalteam of wat dan ook geschikt is?" Verkooppraatjes
En zo geschiedde. In Bahrein probeerde Szafnauer afgelopen weekend
de andere F1-teams, maar ook F2-teams en andere partijen te
overtuigen van het nut van de app. F2-team Hitech is al een klant
en ironisch genoeg is ook zijn voormalig werkgever Alpine aan de
slag gegaan met de app. Er waren wat kleine succesjes, want Red
Bull, Ferrari, Pirelli, Sky Sports en enkele F2-teams overwegen om
het systeem in gebruik te nemen. Op dit moment kunnen groepen van
acht personen de app gratis inzetten, maar als de groep groter is
dan acht personen, moet ervoor betaald worden. Szafnauer wil ook
andere markten aanboren, nadat zijn zoon hem op ideeën bracht.
Zoonlief is namelijk een golfer in Amerika en maakt deel uit van
een 'Division one college (vergelijkbaar met een Hogeschool in
Nederland, red.) team. "Daar zijn er ongeveer 1000 van in de
Verenigde Staten, en elk college heeft zijn eigen American
Football-, lacrosse-, roei-, voetbal-, golfteam en ga zo maar
door." "Al die teams moeten reizen, want ze spelen tegen andere
scholen, dus mijn zoon zei dat ik dit aan zijn coach moest laten
zien, want iedereen van zijn generatie gebruikt tegenwoordig zijn
telefoon. Van papier is geen sprake meer. En daar heeft hij gelijk
in, dus ik moet al die universiteiten gaan benaderen. Dat is veel
werk, maar als er eentje hapt, dan happen er twee, en dan gaat het
balletje rollen", aldus Szafnauer.

Top Headlines

Oudere Top Headlines