Felle kritiek op Ricciardo na Tsunoda-rel: "Respectloos wat hij daar gedaan heeft"
De eerste race van het nieuwe Formule 1-seizoen, en er was gelijk
bonje tussen de Racing Bulls-teamgenoten Daniel Ricciardo en Yuki
Tsunoda. Ricciardo leek in de slotfase van de Grand Prix van
Bahrein meer snelheid te hebben dan zijn teamgenoot Tsunoda voor
zich, waardoor het team vanuit de pitmuur besloot de twee van
positie te wisselen. Het idee was simpel: Ricciardo moest Kevin
Magnussen aanvallen, en als dit zou lukken zouden beide Racing
Bulls profijt hebben van deze beslissing. Maar het mocht niet
baten. Ricciardo kreeg het niet voor elkaar om de Haas-coureur in
te halen, waardoor hij finishte op P13 en Tsunoda op P14. Tijdens
de inlap liet de Japanner zijn onvrede zien door wat bijzondere
manoeuvres uit te voeren voor de bolide van de Australier. "Het was
de eerste race en ja, er was een conflict, maar ik wil niet dat het
de toon zet voor het seizoen. We hebben erover gesproken in de
briefing en hopelijk is Yuki gekalmeerd." Dat is wat Ricciardo er
na de race tegenover o.a. RacingNews365 over kwijt wilde. "Ik was
woest toen ik het zag De frictie tussen de twee teamgenoten is ook
het RacingNews365-podcastpanel opgevallen. Elke week bespreken
coureur Tom Coronel, F1-kenner Ruud Dimmers en host Joris
Mosterdijk het laatste Formule 1-nieuws en natuurlijk kwamen de
mannen van Racing Bulls uitgebreid aan bod. Want was het niet
netjes geweest van Ricciardo als hij de positie weer teruggegeven
had aan zijn teamgenoot tegen het einde van de race, nadat zijn
inhaalpoging op Magnussen niet lukte? Volgens Coronel is het
duidelijk: Ricciardo had de positie aan het einde van de race terug
moeten geven aan Tsunoda: "Hij heeft de positie gekregen. Ik was
woest toen ik het zag. Dit is gewoon respectloos wat hij daar
gedaan heeft. Serieus." "Het maakt niet uit wat het team gezegd
heeft. Dit heeft met jezelf te maken. Hij liet hiermee zien: 'Fuck
you'. Dat is wat hij gedaan heeft . If you give, you get. Onthoud
wat ik zeg", aldus een boze Coronel. Hij probeert zich in te
beelden wat Tsunoda op dat moment gedacht moet hebben: "Hij zit
erachter (achter Tsunoda) en we weten allemaal dat als ik de Haas
niet kan aanvallen en Ricciardo het mag proberen, dat hij de
positie mag behouden zodra hij er voorbij is. Ga je er niet
voorbij? Dan moet je hem teruggeven, want ik heb de positie ook
gegeven aan je. Dan moet je mij maar proberen in te halen. En dat
deed hij niet." "Als je team het vraagt, dan luister je" Het is
kraakhelder voor de Dakar-coureur: "Ik zat echt te wachten tot de
finishlijn tot hij die positie teruggaf. En dat gebeurde niet. Ik
zou woest geweest zijn als ik Yuki geweest was. Maar het mooie
hieraan is, dat we de rest van het jaar geen cadeautjes meer gaan
zien." Dimmers probeert de frustratie van Coronel een beetje in te
perken: "Ja, Yuki zat ervoor, maar op welke banden reed hij?" Dit
maakt volgens Tom niet uit. "Ervoor is ervoor." Hier is Dimmers het
niet helemaal mee eens: "Ricciardo stond op de zachte band, hij had
meer snelheid, en je weet dat je op de zachte band een paar rondjes
hebt om het te proberen." Bovendien duurde het ook twee rondes
voordat Tsunoda de teamorders uitvoerde. "Dan is eigenlijk de
zachte band al niet optimaal meer." Hij stoort zich voornamelijk
aan de explosiviteit van de Japanner over de boardradio. "Als een
team dit van je vraagt, en het is van te voren besproken, dan heb
je de kans dat dit aan het einde van de race zo samenkomt, wat nu
ook gebeurde. Hij (Tsunoda, red.) wist dat hij geen punten kon
halen, Ricciardo had een zeer kleine kans op punten. Als je team
het vraagt, dan luister je, en dan doe je het", zo sluit Dimmers
af. Wat vind jij? Reageer hieronder op de poll en beluister de
volledige RacingNews365-podcast terug!
bonje tussen de Racing Bulls-teamgenoten Daniel Ricciardo en Yuki
Tsunoda. Ricciardo leek in de slotfase van de Grand Prix van
Bahrein meer snelheid te hebben dan zijn teamgenoot Tsunoda voor
zich, waardoor het team vanuit de pitmuur besloot de twee van
positie te wisselen. Het idee was simpel: Ricciardo moest Kevin
Magnussen aanvallen, en als dit zou lukken zouden beide Racing
Bulls profijt hebben van deze beslissing. Maar het mocht niet
baten. Ricciardo kreeg het niet voor elkaar om de Haas-coureur in
te halen, waardoor hij finishte op P13 en Tsunoda op P14. Tijdens
de inlap liet de Japanner zijn onvrede zien door wat bijzondere
manoeuvres uit te voeren voor de bolide van de Australier. "Het was
de eerste race en ja, er was een conflict, maar ik wil niet dat het
de toon zet voor het seizoen. We hebben erover gesproken in de
briefing en hopelijk is Yuki gekalmeerd." Dat is wat Ricciardo er
na de race tegenover o.a. RacingNews365 over kwijt wilde. "Ik was
woest toen ik het zag De frictie tussen de twee teamgenoten is ook
het RacingNews365-podcastpanel opgevallen. Elke week bespreken
coureur Tom Coronel, F1-kenner Ruud Dimmers en host Joris
Mosterdijk het laatste Formule 1-nieuws en natuurlijk kwamen de
mannen van Racing Bulls uitgebreid aan bod. Want was het niet
netjes geweest van Ricciardo als hij de positie weer teruggegeven
had aan zijn teamgenoot tegen het einde van de race, nadat zijn
inhaalpoging op Magnussen niet lukte? Volgens Coronel is het
duidelijk: Ricciardo had de positie aan het einde van de race terug
moeten geven aan Tsunoda: "Hij heeft de positie gekregen. Ik was
woest toen ik het zag. Dit is gewoon respectloos wat hij daar
gedaan heeft. Serieus." "Het maakt niet uit wat het team gezegd
heeft. Dit heeft met jezelf te maken. Hij liet hiermee zien: 'Fuck
you'. Dat is wat hij gedaan heeft . If you give, you get. Onthoud
wat ik zeg", aldus een boze Coronel. Hij probeert zich in te
beelden wat Tsunoda op dat moment gedacht moet hebben: "Hij zit
erachter (achter Tsunoda) en we weten allemaal dat als ik de Haas
niet kan aanvallen en Ricciardo het mag proberen, dat hij de
positie mag behouden zodra hij er voorbij is. Ga je er niet
voorbij? Dan moet je hem teruggeven, want ik heb de positie ook
gegeven aan je. Dan moet je mij maar proberen in te halen. En dat
deed hij niet." "Als je team het vraagt, dan luister je" Het is
kraakhelder voor de Dakar-coureur: "Ik zat echt te wachten tot de
finishlijn tot hij die positie teruggaf. En dat gebeurde niet. Ik
zou woest geweest zijn als ik Yuki geweest was. Maar het mooie
hieraan is, dat we de rest van het jaar geen cadeautjes meer gaan
zien." Dimmers probeert de frustratie van Coronel een beetje in te
perken: "Ja, Yuki zat ervoor, maar op welke banden reed hij?" Dit
maakt volgens Tom niet uit. "Ervoor is ervoor." Hier is Dimmers het
niet helemaal mee eens: "Ricciardo stond op de zachte band, hij had
meer snelheid, en je weet dat je op de zachte band een paar rondjes
hebt om het te proberen." Bovendien duurde het ook twee rondes
voordat Tsunoda de teamorders uitvoerde. "Dan is eigenlijk de
zachte band al niet optimaal meer." Hij stoort zich voornamelijk
aan de explosiviteit van de Japanner over de boardradio. "Als een
team dit van je vraagt, en het is van te voren besproken, dan heb
je de kans dat dit aan het einde van de race zo samenkomt, wat nu
ook gebeurde. Hij (Tsunoda, red.) wist dat hij geen punten kon
halen, Ricciardo had een zeer kleine kans op punten. Als je team
het vraagt, dan luister je, en dan doe je het", zo sluit Dimmers
af. Wat vind jij? Reageer hieronder op de poll en beluister de
volledige RacingNews365-podcast terug!
