Pijnlijk verschil tussen Ferrari en Red Bull onthuld door Sainz

Carlos Sainz heeft na de seizoensopener in Bahrein, waar hij achter
het ongenaakbare Red Bull naar de derde plek reed, aangegeven hoe
groot het voordeel van Red Bull is. Zeker als je kijkt naar het
bandenmanagement van het team van winnaar Max Verstappen en de op
de tweede plek gefinishte Sergio Perez. Bij de laatste pitstop
kregen beide Red Bull-coureurs nog een set verse zachte banden
onder de wagen, terwijl de meeste andere coureurs (waaronder Sainz)
kozen voor een een set harde banden. Sainz kreeg toen namelijk over
de boordradio te horen van zijn team dat de harde band vanwege
bandenslijtage snel beter zou zijn dan de zachte band. Sainz gaf
toe dat hij het onwaarschijnlijk achtte dat hij voor een van de Red
Bulls zou eindigen in Bahrein, vanwege hun gave om pace in de
zachte band te houden. De Spanjaard zegt na afloop ook dat de
slijtage van de zachte band bij Red Bull identiek was aan die van
de harde band waar onder meer hij op reed. "Je moet bedenken dat we
hier al drie dagen hebben getest en ik heb de slijtage van Red Bull
op de softs gezien. Die is precies hetzelfde als die van ons op de
harde band", verbaasde Sainz zich bij de media, waaronder
RacingNews365 . "Zodra ik wist dat Red Bull een nieuwe zachte band
had voor de laatste stint en dat ook Perez deze had, was het niet
zo dat ik dacht 'oké, dit is mijn kans'. Ik heb de lange runs
gezien die ze tijdens het testen op de C3-band hebben afgelegd en
je kon zien dat ze in principe dezelfde slijtage hebben op de softs
als de rest op de harde band had. Dus ik was niet al te
enthousiast", zucht hij. Vuile lucht hield Sainz tegen Hoewel Sainz
aan de finish meer dan 25 seconden achterstand had op racewinnaar
Verstappen, zat hij veel dichter op Perez. Het verschil was slechts
drie seconden. Maar Sainz legt uit dat dichterbij komen onmogelijk
was, omdat hij gehinderd werd door de vuile lucht van de Red Bull.
"Ik bevond mezelf een beetje in een ongemakkelijke positie, want je
zit op een marge van twee, drie seconden waarin je wel alle vuile
lucht krijgt, maar niet het voordeel van de DRS in de slipstream",
verklaart Sainz. "Dus je glijdt gewoon een beetje meer. Als ik
binnen een seconde of vijf achterstand had gezeten, denk ik dat ik
op de harde band misschien iets meer van het echte tempo van de
auto en mijn tempo had kunnen laten zien. Maar binnen die twee,
drie seconden is het de slechtste positie om te zitten en kon ik
Perez nooit echt uitdagen."

Top Headlines

Oudere Top Headlines