Positief verrast Haas kan geheim wapen Hulkenberg weer inzetten
2023 was een seizoen dat Haas snel zal willen vergeten. Met slechts
twaalf punten eindigde het team op de laatste plek bij de
constructeurs en teambaas Guenther Steiner moest vertrekken. Aan
het einde van het vorige seizoen was het zelfs zo dat Kevin
Magnussen met de nieuwste upgrades rondreed, terwijl Nico
Hulkenberg koos voor de oude specificaties. En hoewel de wagen
slecht was in de race (met name op het gebied van
bandenmanagement), was de Haas wel degelijk over één ronde.
Hulkenberg plaatste zich zelfs acht keer voor Q3, met als
hoogtepunt zijn P2 bij de GP van Canada (op een natte baan).
Magnussen mocht in 2023 drie keer zijn opwachting maken in Q3. Bij
de start van dit seizoen stootte Hulkenberg, tegen alle
verwachtingen in, wederom direct weer door tot Q3 (P10) bij de
kwalificatie van de GP van Bahrein. En hoewel het team er niet in
slaagde om in de race in de punten te rijden waren er gedurende het
weekend veelbelovende tekenen van herstel. Want het Bahrain
International Circuit is een van de meest belastende banen voor de
banden en zou dus de zwakke punten van Haas uit 2023 eruit moeten
filteren. Teambaas Ayao Komatsu legt uit waarom hij na afloop van
het openingsweekend zo positief gestemd is. "Dit circuit legt dat
zwakke punten (bandenmanagement, red) bloot, dus ik was best
tevreden met onze prestaties", vertelt Komatsu aan de media,
waaronder RacingNews365. "Oké, de temperaturen waren niet zo hoog
als ze normaal in Bahrein zijn, maar toch kun je tijdens het testen
en VT1 en VT3 het zwakke punt zien, dus het is allemaal relatief."
Waarom Bahrein belangrijk is "Als je dan naar andere circuits gaat,
met meer snelle bochten, zoals Suzuka, dan is dat natuurlijk anders
en dan weet ik zeker dat we het moeilijk gaan krijgen. Volgende
week in Jeddah zijn er bochten met hogere snelheden en minder
downforce, dus dat is nog een uitdaging. Maar als ik vergelijk met
een jaar terug en waar we nu staan ten opzichte van de
concurrentie, dan zitten we in de buurt. Dus dat is heel positief."
Op de prestaties van Hulkenberg in de kwalificatie ingaand, noemde
Komatsu het voordeel van de 2024-Haas een enorm groot voordeel.
Voor de kwalificatie had ik gedacht aan P11, maar toen ging Nico in
Q2 ineens naar P6. Dat had ik niet verwacht. Als je me dan had
gevraagd wie hij in Q3 had moeten verslaan met een nieuwe set
banden, had hij wellicht alleen naar P9 kunnen rijden. Maar heeft
het zin om op P9 te starten en dan het gevecht met Lewis Hamilton
aan te gaan? Dat gaat niet gebeuren. Maar hoe groot zijn wapen is?
Het is enorm."
twaalf punten eindigde het team op de laatste plek bij de
constructeurs en teambaas Guenther Steiner moest vertrekken. Aan
het einde van het vorige seizoen was het zelfs zo dat Kevin
Magnussen met de nieuwste upgrades rondreed, terwijl Nico
Hulkenberg koos voor de oude specificaties. En hoewel de wagen
slecht was in de race (met name op het gebied van
bandenmanagement), was de Haas wel degelijk over één ronde.
Hulkenberg plaatste zich zelfs acht keer voor Q3, met als
hoogtepunt zijn P2 bij de GP van Canada (op een natte baan).
Magnussen mocht in 2023 drie keer zijn opwachting maken in Q3. Bij
de start van dit seizoen stootte Hulkenberg, tegen alle
verwachtingen in, wederom direct weer door tot Q3 (P10) bij de
kwalificatie van de GP van Bahrein. En hoewel het team er niet in
slaagde om in de race in de punten te rijden waren er gedurende het
weekend veelbelovende tekenen van herstel. Want het Bahrain
International Circuit is een van de meest belastende banen voor de
banden en zou dus de zwakke punten van Haas uit 2023 eruit moeten
filteren. Teambaas Ayao Komatsu legt uit waarom hij na afloop van
het openingsweekend zo positief gestemd is. "Dit circuit legt dat
zwakke punten (bandenmanagement, red) bloot, dus ik was best
tevreden met onze prestaties", vertelt Komatsu aan de media,
waaronder RacingNews365. "Oké, de temperaturen waren niet zo hoog
als ze normaal in Bahrein zijn, maar toch kun je tijdens het testen
en VT1 en VT3 het zwakke punt zien, dus het is allemaal relatief."
Waarom Bahrein belangrijk is "Als je dan naar andere circuits gaat,
met meer snelle bochten, zoals Suzuka, dan is dat natuurlijk anders
en dan weet ik zeker dat we het moeilijk gaan krijgen. Volgende
week in Jeddah zijn er bochten met hogere snelheden en minder
downforce, dus dat is nog een uitdaging. Maar als ik vergelijk met
een jaar terug en waar we nu staan ten opzichte van de
concurrentie, dan zitten we in de buurt. Dus dat is heel positief."
Op de prestaties van Hulkenberg in de kwalificatie ingaand, noemde
Komatsu het voordeel van de 2024-Haas een enorm groot voordeel.
Voor de kwalificatie had ik gedacht aan P11, maar toen ging Nico in
Q2 ineens naar P6. Dat had ik niet verwacht. Als je me dan had
gevraagd wie hij in Q3 had moeten verslaan met een nieuwe set
banden, had hij wellicht alleen naar P9 kunnen rijden. Maar heeft
het zin om op P9 te starten en dan het gevecht met Lewis Hamilton
aan te gaan? Dat gaat niet gebeuren. Maar hoe groot zijn wapen is?
Het is enorm."
