Coureurs reageren gepikeerd op nieuwe strafmaat in F1, op één na
Track limits, het is altijd een heikel punt van discussie in de
Formule 1 en die discussie krijgt er een nieuw hoofdstuk bij. De
Formule 1 overweegt nadrukkelijk om de penalty voor track limits te
verhogen van een tijdstraf van 5 seconden naar een tijdstraf van
tien seconden. Dat gaat totaal in tegen wat coureurs roepen,
namelijk dat ze er doorgaans sowieso weinig door profiteren, dat
track limits vanuit de cockpit moeilijk zichtbaar zijn en dat track
limits wellicht meer bepaald moeten worden door ouderwetse
grindbakken. Charles Leclerc reageert dan ook weinig verheugd met
het nieuws, integendeel: "Dat klinkt wel erg cru. Ik vind 5
seconden al veel. Volgens mij moeten wij juist geholpen worden om
die track limits beter te kunnen respecteren. Zoals de witte lijnen
nu zijn, zien we ze gewoon niet", zo deelt de Monegask mee aan
onder andere RacingNews365. "Op basis van tv-beelden is het heel
moeilijk om te begrijpen waarom het voor ons zo moeilijk is om die
lijnen te zien", zo haakt George Russell aan. "Je ziet hooguit de
bovenste 15 centimeter van je banden. We rijden fracties van
millimeters boven het asfalt aan het einde van het rechte stuk, dus
we hebben baat bij kerbstones die we ook daadwerkelijk kunnen
voelen." "Op sommige circuits hebben we sowieso al geen problemen
met track limits, het gaat slechts om een handjevol banen. Voor die
circuits moeten we een (andere, red.) oplossing zien te vinden."
Vreemde eend in de bijt Lance Stroll doet zijn duit in het zakje
door te stellen dat hij er hetzelfde over denkt en suggereert dat
meer gras en grindstroken het probleem zouden kunnen ondervangen.
Gervraagd of het ophogen van de straf de coureurs ertoe zet
daadwerkelijk voorzichtiger om te springen met track limits, geeft
Nico Hulkenberg aan dat hij eigenlijk niet zo'n problemen heeft met
die nieuwe strafmaat. "Dat denk ik wel ja. Het klopt dat de lijnen
moeilijk te zien zijn, maar ik denk ook dat we dit soort dingen wel
aanvoelen. Sommige circuits zitten wat dat betreft wel wat beter in
elkaar dan andere, maar ik denk inderdaad dat een hogere straf
maakt dat we voorzichtiger zullen zijn. Dus ja, waarom niet?"
Formule 1 en die discussie krijgt er een nieuw hoofdstuk bij. De
Formule 1 overweegt nadrukkelijk om de penalty voor track limits te
verhogen van een tijdstraf van 5 seconden naar een tijdstraf van
tien seconden. Dat gaat totaal in tegen wat coureurs roepen,
namelijk dat ze er doorgaans sowieso weinig door profiteren, dat
track limits vanuit de cockpit moeilijk zichtbaar zijn en dat track
limits wellicht meer bepaald moeten worden door ouderwetse
grindbakken. Charles Leclerc reageert dan ook weinig verheugd met
het nieuws, integendeel: "Dat klinkt wel erg cru. Ik vind 5
seconden al veel. Volgens mij moeten wij juist geholpen worden om
die track limits beter te kunnen respecteren. Zoals de witte lijnen
nu zijn, zien we ze gewoon niet", zo deelt de Monegask mee aan
onder andere RacingNews365. "Op basis van tv-beelden is het heel
moeilijk om te begrijpen waarom het voor ons zo moeilijk is om die
lijnen te zien", zo haakt George Russell aan. "Je ziet hooguit de
bovenste 15 centimeter van je banden. We rijden fracties van
millimeters boven het asfalt aan het einde van het rechte stuk, dus
we hebben baat bij kerbstones die we ook daadwerkelijk kunnen
voelen." "Op sommige circuits hebben we sowieso al geen problemen
met track limits, het gaat slechts om een handjevol banen. Voor die
circuits moeten we een (andere, red.) oplossing zien te vinden."
Vreemde eend in de bijt Lance Stroll doet zijn duit in het zakje
door te stellen dat hij er hetzelfde over denkt en suggereert dat
meer gras en grindstroken het probleem zouden kunnen ondervangen.
Gervraagd of het ophogen van de straf de coureurs ertoe zet
daadwerkelijk voorzichtiger om te springen met track limits, geeft
Nico Hulkenberg aan dat hij eigenlijk niet zo'n problemen heeft met
die nieuwe strafmaat. "Dat denk ik wel ja. Het klopt dat de lijnen
moeilijk te zien zijn, maar ik denk ook dat we dit soort dingen wel
aanvoelen. Sommige circuits zitten wat dat betreft wel wat beter in
elkaar dan andere, maar ik denk inderdaad dat een hogere straf
maakt dat we voorzichtiger zullen zijn. Dus ja, waarom niet?"
