Hoe Mercedes het mysterie van Hamilton's kapotte stoel op wist te lossen
Bij Mercedes is er de afgelopen winter flink wat veranderd wat
betreft de zitpositie van de coureurs. De cockpit is namelijk naar
achteren verplaatst in de W15. Maar tijdens de eerste race van het
jaar was er bij Lewis Hamilton toch iets niet helemaal goed gegaan
in de cockpit. Ongeveer halverwege de race meldde Hamilton namelijk
over de boardradio aan zijn race-engineer Peter Bonnington dat zijn
stoel kapot was. Maar dat blijkt uiteindelijk helemaal niet het
geval te zijn, zo heeft de technisch directeur van Mercedes, Andrew
Shovlin, onthuld. "We hebben de auto teruggehaald, de stoel meteen
gecontroleerd en er was niets aan de hand", zo is de simpele
verklaring van Shovlin. "Het enige wat we kunnen bedenken is dat
als Lewis een beetje los zat. En dat hij een beetje bewoog, de
stoel daardoor misschien wat omhoog kwam, hij vervolgens weer een
beetje bewoog en naar beneden zakte. Want als we er achteraf naar
kijken, is er geen bewijs dat er iets gebroken is of dat het in de
verkeerde positie stond", zo legt het technische kopstuk verder
uit. "Hoewel het misschien een beetje ongemakkelijk is voor de
coureur als hij niet echt stevig in de auto zit, betekent een
probleem bij de stoel in principe niet dat de bestuurder eruit kan
vallen. Ze zijn dus altijd veilig. Maar zoals ik al zei, het lijkt
erop dat dit iets heel kleins was, dat er misschien een beetje
beweging was. En dat het zich daarna stabiliseerde en de rest van
de race in orde was", zo sluit Shovlin af.
betreft de zitpositie van de coureurs. De cockpit is namelijk naar
achteren verplaatst in de W15. Maar tijdens de eerste race van het
jaar was er bij Lewis Hamilton toch iets niet helemaal goed gegaan
in de cockpit. Ongeveer halverwege de race meldde Hamilton namelijk
over de boardradio aan zijn race-engineer Peter Bonnington dat zijn
stoel kapot was. Maar dat blijkt uiteindelijk helemaal niet het
geval te zijn, zo heeft de technisch directeur van Mercedes, Andrew
Shovlin, onthuld. "We hebben de auto teruggehaald, de stoel meteen
gecontroleerd en er was niets aan de hand", zo is de simpele
verklaring van Shovlin. "Het enige wat we kunnen bedenken is dat
als Lewis een beetje los zat. En dat hij een beetje bewoog, de
stoel daardoor misschien wat omhoog kwam, hij vervolgens weer een
beetje bewoog en naar beneden zakte. Want als we er achteraf naar
kijken, is er geen bewijs dat er iets gebroken is of dat het in de
verkeerde positie stond", zo legt het technische kopstuk verder
uit. "Hoewel het misschien een beetje ongemakkelijk is voor de
coureur als hij niet echt stevig in de auto zit, betekent een
probleem bij de stoel in principe niet dat de bestuurder eruit kan
vallen. Ze zijn dus altijd veilig. Maar zoals ik al zei, het lijkt
erop dat dit iets heel kleins was, dat er misschien een beetje
beweging was. En dat het zich daarna stabiliseerde en de rest van
de race in orde was", zo sluit Shovlin af.
