Terug naar de tekentafel voor Ferrari? Kritiek defect nagenoeg uitgesloten

Het remprobleem waar Charles Leclerc in Bahrein mee kampte ontnam
hem de kans om op een normale manier mee te doen aan de race en op
zijn minst het maximale uit zijn Ferrari te halen. Een belangrijk
detail was dat het probleem zich slechts aan één kant aandiende.
Het bracht een enorme kloof in temperaturen in het linker- en
rechtersysteem teweeg. Het is het soort problemen dat niet tot
nauwelijks voorkomt, iets wat Brembo als leverancier van de remmen
ook aangaf. In Djedda focust Ferrari zich dan ook op het
achterhalen van de problemen in samenwerking met Brembo om zo de
betrouwbaarheid ervan te waarborgen. Er is geen officiële
informatie over naar buiten gekomen, maar er wordt alom aangenomen
dat het niet een defect of een breuk in het materiaal betrof. Het
is aannemelijk dat een veel kleiner probleem de katalysator is
geweest voor de manier waarop de remmen in het geheel niet meer
goed werkten. Aangezien Carlos Sainz soortgelijke problemen
rapporteerde, moeten we ook de kans dat iemand de remmen verkeerd
in elkaar heeft gezet zo goed als uitsluiten. Dan blijft als optie
over dat de hele configuratie van cooling ducts, die de remschijven
en remklauwen op een complexe wijze 'inpakken', bij hebben gedragen
aan het verkeerd afvoeren van hete lucht. Het is dan nog
onduidelijk of externe brokstukken, of wellicht het vervormen van
het materiaal zelf, de luchtafvoerkanalen hebben gehinderd. Zoals
aangegeven is er geen officieel schrijven over naar buiten
gebracht, maar het kan niet worden uitgesloten dat Ferrari minimale
aanpassingen aan de remmen heeft moeten doen, om later met een
nieuw ontwerp te komen voor de volgende race in Melbourne.

Top Headlines

Oudere Top Headlines