Ferrari zoekt actief contact met Red Bull-technici te midden van onrust
De Red Bull-storm is na de aantijgingen aan het adres van Christian
Horner nog lang niet gaan liggen. De momenten van onzekerheid
lijken namelijk uitgebuit te worden door de concurrentie. Rivalen
van Red Bull halen de banden aan met het personeel van het team uit
Milton Keynes en zelfs Ferrari lijkt volgens de recente geruchten
het contact te hebben geïntensiveerd met leden van de technische
afdeling. Gedetailleerd zou het gaan om een aanval op de 'magische
cirkel' van engineers rond technisch directeur Pierre Waché. In de
praktijk bekleden die engineers rollen op het tweede, uitvoerende
niveau, maar dat maakt ze niet minder belangrijk. Het lijkt erop
dat er bij Red Bull minstens drie engineers zijn - hun namen zijn
op dit moment nog onbekend - die de cruciale positie van
engineering en geplande ontwikkelingen voor de auto innemen. Zij
zijn tot in detail op de hoogte van de evolutieplannen van de RB20
en de timing van de updatepakketten. Gardening leave Een schat aan
informatie die geen enkel team mag onderschatten, zeker niet met
het oog op 2025. Iedereen is er namelijk van overtuigd dat alle
teams zich volgend jaar uitsluitend op 2026 gaan richten. Dan
treden de nieuwe reglementen in werking. Red Bull is geen
uitzondering op die regel. Daarom is het aannemelijk dat de updates
in het tweede deel van dit seizoen niet minder frequent zullen zijn
dan in het eerste deel. Teams proberen dan de basis te leggen voor
de auto van volgend jaar. Als je weet hoe Red Bull de ontwikkeling
voor 2025 aanpakt, kan dat een wapen zijn om het gat naar dat team
drastisch te verkleinen. De integratie van nieuwe engineers is ook
makkelijker gemaakt, omdat ze minder lang in gardening leave hoeven
te zitten. Die term is van toepassing als engineers of andere
kopstukken van het ene team naar het andere team overstappen en
eerst een periode 'thuis' moeten overbruggen. Zo voorkomt men dat
er te veel informatie onbedoeld wordt overgedragen. Dat Ferrari het
team wellicht wil versterken met minder prominente figuren, terwijl
ook de weg vrij wordt gemaakt voor de komst van grote namen, past
in de strategie. Teambaas Fred Vasseur nam naar verluidt Loïc Serra
over van Mercedes, al moeten de laatste details nog wel worden
afgerond. De Scuderia wil de technische gelederen voor de start van
het 2026-project afronden. De sleutelfiguren moeten dan op de
juiste plaats zitten. Een tijdrovende puzzel, maar de
gebeurtenissen van de afgelopen weken zouden het proces zomaar
kunnen versnellen.
Horner nog lang niet gaan liggen. De momenten van onzekerheid
lijken namelijk uitgebuit te worden door de concurrentie. Rivalen
van Red Bull halen de banden aan met het personeel van het team uit
Milton Keynes en zelfs Ferrari lijkt volgens de recente geruchten
het contact te hebben geïntensiveerd met leden van de technische
afdeling. Gedetailleerd zou het gaan om een aanval op de 'magische
cirkel' van engineers rond technisch directeur Pierre Waché. In de
praktijk bekleden die engineers rollen op het tweede, uitvoerende
niveau, maar dat maakt ze niet minder belangrijk. Het lijkt erop
dat er bij Red Bull minstens drie engineers zijn - hun namen zijn
op dit moment nog onbekend - die de cruciale positie van
engineering en geplande ontwikkelingen voor de auto innemen. Zij
zijn tot in detail op de hoogte van de evolutieplannen van de RB20
en de timing van de updatepakketten. Gardening leave Een schat aan
informatie die geen enkel team mag onderschatten, zeker niet met
het oog op 2025. Iedereen is er namelijk van overtuigd dat alle
teams zich volgend jaar uitsluitend op 2026 gaan richten. Dan
treden de nieuwe reglementen in werking. Red Bull is geen
uitzondering op die regel. Daarom is het aannemelijk dat de updates
in het tweede deel van dit seizoen niet minder frequent zullen zijn
dan in het eerste deel. Teams proberen dan de basis te leggen voor
de auto van volgend jaar. Als je weet hoe Red Bull de ontwikkeling
voor 2025 aanpakt, kan dat een wapen zijn om het gat naar dat team
drastisch te verkleinen. De integratie van nieuwe engineers is ook
makkelijker gemaakt, omdat ze minder lang in gardening leave hoeven
te zitten. Die term is van toepassing als engineers of andere
kopstukken van het ene team naar het andere team overstappen en
eerst een periode 'thuis' moeten overbruggen. Zo voorkomt men dat
er te veel informatie onbedoeld wordt overgedragen. Dat Ferrari het
team wellicht wil versterken met minder prominente figuren, terwijl
ook de weg vrij wordt gemaakt voor de komst van grote namen, past
in de strategie. Teambaas Fred Vasseur nam naar verluidt Loïc Serra
over van Mercedes, al moeten de laatste details nog wel worden
afgerond. De Scuderia wil de technische gelederen voor de start van
het 2026-project afronden. De sleutelfiguren moeten dan op de
juiste plaats zitten. Een tijdrovende puzzel, maar de
gebeurtenissen van de afgelopen weken zouden het proces zomaar
kunnen versnellen.
