Exclusief: Andretti investeert in windtunnel om F1-droom kracht bij te zetten
Andretti Global heeft aanzienlijk bijgedragen aan de ontwikkeling
van de windtunnel van Toyota, zo heeft RacingNews365 vernomen. De
investering is een onderdeel van het gezamenlijke streven om een
plaats op de Formule 1-grid af te dwingen. Sinds 2010 heeft Toyota
de faciliteit in Keulen voor verschillende teams uit verschillende
series beschikbaar gesteld, zodat zij de aerodynamica van hun
auto's konden verbeteren. Toyota besloot eind 2009 om uit de
Formule 1 te vertrekken. De wereldwijde kredietcrisis lag daaraan
ten grondslag. Het fabrieksteam probeerde acht seizoenen lang
wereldkampioen te worden, zonder succes. De F1-droom zou een
catastrofale en peperdure mislukking worden. Toyota verdiende
daarna wat van de verliezen terug door de ultramoderne windtunnel
te verhuren. McLaren was één van de belangrijkste klanten van
Toyota. Het team uit Woking ontwikkelde twaalf jaar haar auto's in
Keulen, alvorens ze halverwege 2023 hun eigen windtunnel in gebruik
namen. Het gebouw bestaat uit twee doorlopende, stalen roltunnels.
Beiden kunnen modellen tot op 60% testen en eentje is voor
volledige auto's ingericht. Na het vertrek van McLaren stapte
Andretti in. Zij maken nu exclusief gebruik van de faciliteit, een
overeenkomst die er voor zorgde dat de faciliteiten werden
gemoderniseerd. Schaalmodel Andretti test momenteel voortdurend een
schaalmodel van een F1-auto, ondanks dat ze geen deelnemer zijn.
Meer dan een jaar geleden werd het zogenaamde Expression of
Interest -proces opgestart door de FIA, waarna Andretti formeel
werd geaccepteerd door het bestuursorgaan. Wel moesten ze afwachten
of de F1 dezelfde mening was toegedaan. Dat bleek echter niet het
geval te zijn. De teambazen van de F1 zagen het vooruitzicht van
een elfde team somber in, vooral vanwege de financiën. Als Andretti
zou toetreden, kreeg de rest een kleiner deel van het prijzengeld,
was de gedachte. Dat prijzengeld was juist flink toegenomen sinds
de komst van Liberty Media als eigenaar. Uiteindelijk wees de FOM
Andretti af na een onderzoek van vier maanden. Het Amerikaanse team
'zou geen waarde aan het kampioenschap toevoegen'. Onverschrokken,
en met de steun van General Motors via het merk Cadillac, is
Michael Andretti echter doorgegaan met het opbouwen van zijn team
en het ontwikkelen van een auto die vanaf 2026 mee kan doen,
wanneer de nieuwe motorreglementen van kracht zijn. Het upgraden
van de windtunnel van Toyota is één van de vele projecten die
Andretti de afgelopen maanden heeft uitgevoerd om ervoor te zorgen
dat de faciliteit weer ongeëvenaard is qua ontwerp en
mogelijkheden.
van de windtunnel van Toyota, zo heeft RacingNews365 vernomen. De
investering is een onderdeel van het gezamenlijke streven om een
plaats op de Formule 1-grid af te dwingen. Sinds 2010 heeft Toyota
de faciliteit in Keulen voor verschillende teams uit verschillende
series beschikbaar gesteld, zodat zij de aerodynamica van hun
auto's konden verbeteren. Toyota besloot eind 2009 om uit de
Formule 1 te vertrekken. De wereldwijde kredietcrisis lag daaraan
ten grondslag. Het fabrieksteam probeerde acht seizoenen lang
wereldkampioen te worden, zonder succes. De F1-droom zou een
catastrofale en peperdure mislukking worden. Toyota verdiende
daarna wat van de verliezen terug door de ultramoderne windtunnel
te verhuren. McLaren was één van de belangrijkste klanten van
Toyota. Het team uit Woking ontwikkelde twaalf jaar haar auto's in
Keulen, alvorens ze halverwege 2023 hun eigen windtunnel in gebruik
namen. Het gebouw bestaat uit twee doorlopende, stalen roltunnels.
Beiden kunnen modellen tot op 60% testen en eentje is voor
volledige auto's ingericht. Na het vertrek van McLaren stapte
Andretti in. Zij maken nu exclusief gebruik van de faciliteit, een
overeenkomst die er voor zorgde dat de faciliteiten werden
gemoderniseerd. Schaalmodel Andretti test momenteel voortdurend een
schaalmodel van een F1-auto, ondanks dat ze geen deelnemer zijn.
Meer dan een jaar geleden werd het zogenaamde Expression of
Interest -proces opgestart door de FIA, waarna Andretti formeel
werd geaccepteerd door het bestuursorgaan. Wel moesten ze afwachten
of de F1 dezelfde mening was toegedaan. Dat bleek echter niet het
geval te zijn. De teambazen van de F1 zagen het vooruitzicht van
een elfde team somber in, vooral vanwege de financiën. Als Andretti
zou toetreden, kreeg de rest een kleiner deel van het prijzengeld,
was de gedachte. Dat prijzengeld was juist flink toegenomen sinds
de komst van Liberty Media als eigenaar. Uiteindelijk wees de FOM
Andretti af na een onderzoek van vier maanden. Het Amerikaanse team
'zou geen waarde aan het kampioenschap toevoegen'. Onverschrokken,
en met de steun van General Motors via het merk Cadillac, is
Michael Andretti echter doorgegaan met het opbouwen van zijn team
en het ontwikkelen van een auto die vanaf 2026 mee kan doen,
wanneer de nieuwe motorreglementen van kracht zijn. Het upgraden
van de windtunnel van Toyota is één van de vele projecten die
Andretti de afgelopen maanden heeft uitgevoerd om ervoor te zorgen
dat de faciliteit weer ongeëvenaard is qua ontwerp en
mogelijkheden.

