Mercedes zet stappen terug in plaats van vooruit
Met slechts een zevende en achtste plek in de kwalificatie voor de
Grand Prix van Saoedi-Arabië kan Mercedes absoluut niet tevreden
zijn. De woorden van George Russell na afloop van de kwalificatie
geven ook niet gelijk hoop dat het heel snel beter gaat worden bij
de Zilverpijlen. "Mijn eerste ronde in Q3 op de gebruikte zachte
band was heel sterk. Ik voelde me heel sterk dit weekend en met de
nieuwe band was ik twee tienden sneller tot en met bocht negen,
maar ik verloor de auto in bocht tien. Dat is echt ontzettend
jammer. Daarvoor liet ik het ware potentieel van de auto zien, maar
we zijn nog steeds op zoek naar de sweet spot", zegt Russell in
gesprek met onder meer RacingNews365. " Op de donderdag in Bahrein
en deze donderdag waren we heel sterk, maar gisteren zetten we weer
een stap terug. En in Bahrein overkwam ons hetzelfde. Dus we moeten
gewoon proberen uit te vinden waarom dat zo is. We zullen meer over
de auto leren en misschien moeten we een betere compromis vinden om
op meer downforce te jagen. Maar misschien is de downforce niet wat
het verlies met het stuiteren met zich meebrengt", heeft Russell
nog de nodige vraagtekens. "We moeten naar de data kijken. De baan
evolueert en je gaat sneller door de bochten heen. De auto komt
dichter naar de grond toe en we stuiteren waarschijnlijk meer. En
dat was mijn probleem tijdens de kwalificatie, want ik kon niet
door de hogesnelheidsbochten komen zonder de grond te raken. Daarom
verloor ik de auto in bocht 10. Ik stuurde in, raakte de grond en
verloor de bolide. Ik ging die bocht misschien wel 10 kilometer per
uur harder in dan ik eerder deed. Het beste is om een evenwicht te
vinden", legt de Brit uit. Wat verwacht Russell dan van de race?
"Onze racepace ziet er goed uit, de enige uitdaging is dat het
lastig is om op dit circuit in te halen. Ook al heb je drie
DRS-zones, je kunt niet echt inhalen. Bovendien is het moeilijker
om elkaar te volgen en zal het een makkelijke eenstopper worden. Ik
heb er vertrouwen in dat we sneller zijn dan McLaren en Aston
Martin. We hebben een goede snelheid op rechte stukken, iets dat we
al twee jaar niet hebben kunnen zeggen. Maar ik denk niet dat het
eenvoudig zal zijn om naar voren te komen", sluit Russell af.
Grand Prix van Saoedi-Arabië kan Mercedes absoluut niet tevreden
zijn. De woorden van George Russell na afloop van de kwalificatie
geven ook niet gelijk hoop dat het heel snel beter gaat worden bij
de Zilverpijlen. "Mijn eerste ronde in Q3 op de gebruikte zachte
band was heel sterk. Ik voelde me heel sterk dit weekend en met de
nieuwe band was ik twee tienden sneller tot en met bocht negen,
maar ik verloor de auto in bocht tien. Dat is echt ontzettend
jammer. Daarvoor liet ik het ware potentieel van de auto zien, maar
we zijn nog steeds op zoek naar de sweet spot", zegt Russell in
gesprek met onder meer RacingNews365. " Op de donderdag in Bahrein
en deze donderdag waren we heel sterk, maar gisteren zetten we weer
een stap terug. En in Bahrein overkwam ons hetzelfde. Dus we moeten
gewoon proberen uit te vinden waarom dat zo is. We zullen meer over
de auto leren en misschien moeten we een betere compromis vinden om
op meer downforce te jagen. Maar misschien is de downforce niet wat
het verlies met het stuiteren met zich meebrengt", heeft Russell
nog de nodige vraagtekens. "We moeten naar de data kijken. De baan
evolueert en je gaat sneller door de bochten heen. De auto komt
dichter naar de grond toe en we stuiteren waarschijnlijk meer. En
dat was mijn probleem tijdens de kwalificatie, want ik kon niet
door de hogesnelheidsbochten komen zonder de grond te raken. Daarom
verloor ik de auto in bocht 10. Ik stuurde in, raakte de grond en
verloor de bolide. Ik ging die bocht misschien wel 10 kilometer per
uur harder in dan ik eerder deed. Het beste is om een evenwicht te
vinden", legt de Brit uit. Wat verwacht Russell dan van de race?
"Onze racepace ziet er goed uit, de enige uitdaging is dat het
lastig is om op dit circuit in te halen. Ook al heb je drie
DRS-zones, je kunt niet echt inhalen. Bovendien is het moeilijker
om elkaar te volgen en zal het een makkelijke eenstopper worden. Ik
heb er vertrouwen in dat we sneller zijn dan McLaren en Aston
Martin. We hebben een goede snelheid op rechte stukken, iets dat we
al twee jaar niet hebben kunnen zeggen. Maar ik denk niet dat het
eenvoudig zal zijn om naar voren te komen", sluit Russell af.
