De duidelijke winnaars en pijnlijke verliezers na de GP van Saoedi-Arabië
Het Jeddah Corniche Circuit was het decor voor de tweede Grand Prix
van het jaar. Gedurende het weekend ging het weer veel over de
chaotische situatie bij Red Bull, maar uiteindelijk was de race
gelukkig het belangrijkste. Max Verstappen was in zijn RB20 zeer
dominant en reed soeverein naar de overwinning. De Nederlander
stond voor de honderdste keer op het podium en betreedt zo opnieuw
een illuster rijtje. Het is wel iets te makkelijk om hem bij de
winnaars te zetten, want er werden nog meer indrukwekkende
prestaties neergezet. Een overzicht. Winnaars Sergio Perez P3 in de
kwalificatie, P2 in de race. Sergio Perez deed voor het tweede
weekend op rij precies wat Red Bull van hem vraagt. De Mexicaan
hoeft over een heel seizoen Verstappen echt niet uit te dagen, maar
moet daarachter wel zijn naaste belager zijn. Dat lukt hem
voorlopig best aardig. De RB20 lijkt goed bij Perez te passen en
hij is op deze manier toch wel hard op weg om zijn Red
Bull-stoeltje veilig te stellen. Perez was gemiddeld zo'n twee
tienden langzamer dan Verstappen in de race. Daar kan je mee
thuiskomen. Natuurlijk moeten we niet vergeten dat Perez vorig jaar
ook sterk aan het seizoen begon en daarna ver wegzakte. Het
verschil is alleen dat de Mexicaan nog niet over de wereldtitel
heeft gepraat. Perez lijkt dondersgoed te weten dat Verstappen een
maatje te groot is op dit moment en focust zich op zichzelf. Het
lijkt de goede aanpak te zijn, in Bahrein en Saoedi-Arabië verliep
alles in elk geval naar wens. Charles Leclerc In Bahrein had
Charles Leclerc, niet voor het eerst, veel pech. De Monegask moest
met remproblemen dealen en zag daarom een podiumplaats uit zijn
handen glippen. Leclerc zou in Saoedi-Arabië terugslaan. Het
kwalificatiemonster zette zijn Ferrari naast Verstappen op de
eerste rij en zou comfortabel op de derde plaats eindigen. Red Bull
was nog een maatje te groot, maar de constante Leclerc was op zijn
beurt weer veel sneller dan de rest. Het is te hopen dat hij dit
seizoen Red Bull wel nog een keer kan bedreigen. Leclerc verdient
het. Oliver Bearman Oliver Bearman, take a bow , zouden de Britten
zeggen. De piepjonge Formule 2-coureur moest halsoverkop de zieke
Carlos Sainz vervangen bij Ferrari en liet zien uit welk hout hij
gesneden is. Bearman kon maar een uurtje trainen, maar
kwalificeerde zich meteen als elfde en baalde dat hij Q3 misliep.
Het tekende zijn wil én volwassenheid. In de race ging het nog een
stukje beter. Bearman werkte zich langzaam maar zeker op in de
openingsfase en maakte indruk door als zevende over de streep te
komen. De Brit kreeg het zelfs voor elkaar om de aanstormende Lando
Norris en Lewis Hamilton achter zich te houden. De beide mannen
reden op softs, maar konden Bearman desondanks niet passeren. De
debutant overlegde met zijn engineer en versnelde om de zevende
plaats veilig te stellen. Onthoud de naam, van Bearman gaan we nog
veel horen. Haas Wie had na de wintertests gedacht dat Haas punten
zou scoren in de tweede race? Vrijwel niemand, maar het is ze toch
gelukt. Vooral de manier waarop was indrukwekkend. Kevin Magnussen
zorgde er namelijk persoonlijk voor dat Nico Hulkenberg op P10 kon
eindigen. De Deen kreeg twee keer een tijdstraf van tien seconden
en zou daarna een heel treintje ophouden om Hulkenberg een vrije
pitstop te gunnen. Het plannetje slaagde glorieus en werd beloond,
want Hulkenberg hield de tiende plaats vast. Het zal als een
overwinning voelen voor het Amerikaanse team. Verliezers Mercedes
Je concept compleet veranderen en dan al stuiterend het vierde team
zijn. Het is voorlopig het lot van Mercedes. George Russell en
Lewis Hamilton waren niet vooruit te branden in Saoedi-Arabië en
moesten het met de zesde en negende plaats doen. De beide mannen
waren het gehele weekend met de set-up aan het worstelen en konden
de zogenaamde sweet spot niet vinden. Hamilton kon na afloop ook
niet geloven dat Mercedes al drie jaar dezelfde problemen heeft. En
zo lijkt het weer een mislukt seizoen te gaan worden voor de
Zilverpijlen. Red Bull en Ferrari zijn buiten bereik en ook McLaren
lijkt ietsje sneller te zijn. Hamilton had gehoopt zijn tijd bij
Mercedes goed af te sluiten, maar voorlopig gaat het als een
nachtkaars uit. Lance Stroll Het was duidelijk niet het weekend van
Lance Stroll. De Canadees raakte in een vrije training al de muur
en zou daar ook het weekend eindigen. Stroll tikte in ronde 6 de
binnenkant van de muur aan en kletterde er hard af. Toch was dat
niet het enige probleem. Stroll was het gehele weekend veel
langzamer dan teamgenoot Fernando Alonso en moet alle zeilen bij
gaan zetten om iets van zijn seizoen te gaan maken. Op deze manier
kan het toch niet door blijven gaan, zou je zeggen... Daniel
Ricciardo Als Daniel Ricciardo ooit nog voor Red Bull wil rijden,
mag hij niet te veel van dit soort weekenden hebben. De Australiër
ging voor geen meter op het Jeddah Corniche Circuit en werd
duidelijk verslagen door teamgenoot Yuki Tsunoda. Waar de Japanner
P9 pakte in de kwalificatie, kwam Ricciardo niet verder dan Q2.
Uiteindelijk moest Ricciardo het na een spin zelfs met P16 doen in
de race. Het staat in schril contrast met de prestaties van Perez,
die op deze manier simpel zijn Red Bull-stoeltje behoudt. Ricciardo
moet zich eerst maar eens op goede prestaties gaan richten. Een
terugkeer bij Red Bull is voorlopig nog niet aan de orde. Alpine
Alpine kende wederom een dramatisch weekend. Esteban Ocon en Pierre
Gasly werden voor de tweede keer op rij uitgeschakeld in Q1 en
punten waren veel en veel te hoog gegrepen. Sterker nog, Gasly
kreeg niet eens de kans om er iets van te maken. De Fransman had al
versnellingsbakproblemen in de formatieronde en moest zijn bolide
in de garage parkeren na de eerste ronde. Bij Ocon ging het niet
veel beter, al was dat vooral de verdienste van Magnussen. Ocon was
onderdeel van de ellenlange DRS-trein en kon daarom niet
doorstoten. Toch moet er nog veel veranderen bij Alpine om in de
middenmoot te belanden. Zelfs Haas is het Franse fabrieksteam
duidelijk voorbijgestreefd.
van het jaar. Gedurende het weekend ging het weer veel over de
chaotische situatie bij Red Bull, maar uiteindelijk was de race
gelukkig het belangrijkste. Max Verstappen was in zijn RB20 zeer
dominant en reed soeverein naar de overwinning. De Nederlander
stond voor de honderdste keer op het podium en betreedt zo opnieuw
een illuster rijtje. Het is wel iets te makkelijk om hem bij de
winnaars te zetten, want er werden nog meer indrukwekkende
prestaties neergezet. Een overzicht. Winnaars Sergio Perez P3 in de
kwalificatie, P2 in de race. Sergio Perez deed voor het tweede
weekend op rij precies wat Red Bull van hem vraagt. De Mexicaan
hoeft over een heel seizoen Verstappen echt niet uit te dagen, maar
moet daarachter wel zijn naaste belager zijn. Dat lukt hem
voorlopig best aardig. De RB20 lijkt goed bij Perez te passen en
hij is op deze manier toch wel hard op weg om zijn Red
Bull-stoeltje veilig te stellen. Perez was gemiddeld zo'n twee
tienden langzamer dan Verstappen in de race. Daar kan je mee
thuiskomen. Natuurlijk moeten we niet vergeten dat Perez vorig jaar
ook sterk aan het seizoen begon en daarna ver wegzakte. Het
verschil is alleen dat de Mexicaan nog niet over de wereldtitel
heeft gepraat. Perez lijkt dondersgoed te weten dat Verstappen een
maatje te groot is op dit moment en focust zich op zichzelf. Het
lijkt de goede aanpak te zijn, in Bahrein en Saoedi-Arabië verliep
alles in elk geval naar wens. Charles Leclerc In Bahrein had
Charles Leclerc, niet voor het eerst, veel pech. De Monegask moest
met remproblemen dealen en zag daarom een podiumplaats uit zijn
handen glippen. Leclerc zou in Saoedi-Arabië terugslaan. Het
kwalificatiemonster zette zijn Ferrari naast Verstappen op de
eerste rij en zou comfortabel op de derde plaats eindigen. Red Bull
was nog een maatje te groot, maar de constante Leclerc was op zijn
beurt weer veel sneller dan de rest. Het is te hopen dat hij dit
seizoen Red Bull wel nog een keer kan bedreigen. Leclerc verdient
het. Oliver Bearman Oliver Bearman, take a bow , zouden de Britten
zeggen. De piepjonge Formule 2-coureur moest halsoverkop de zieke
Carlos Sainz vervangen bij Ferrari en liet zien uit welk hout hij
gesneden is. Bearman kon maar een uurtje trainen, maar
kwalificeerde zich meteen als elfde en baalde dat hij Q3 misliep.
Het tekende zijn wil én volwassenheid. In de race ging het nog een
stukje beter. Bearman werkte zich langzaam maar zeker op in de
openingsfase en maakte indruk door als zevende over de streep te
komen. De Brit kreeg het zelfs voor elkaar om de aanstormende Lando
Norris en Lewis Hamilton achter zich te houden. De beide mannen
reden op softs, maar konden Bearman desondanks niet passeren. De
debutant overlegde met zijn engineer en versnelde om de zevende
plaats veilig te stellen. Onthoud de naam, van Bearman gaan we nog
veel horen. Haas Wie had na de wintertests gedacht dat Haas punten
zou scoren in de tweede race? Vrijwel niemand, maar het is ze toch
gelukt. Vooral de manier waarop was indrukwekkend. Kevin Magnussen
zorgde er namelijk persoonlijk voor dat Nico Hulkenberg op P10 kon
eindigen. De Deen kreeg twee keer een tijdstraf van tien seconden
en zou daarna een heel treintje ophouden om Hulkenberg een vrije
pitstop te gunnen. Het plannetje slaagde glorieus en werd beloond,
want Hulkenberg hield de tiende plaats vast. Het zal als een
overwinning voelen voor het Amerikaanse team. Verliezers Mercedes
Je concept compleet veranderen en dan al stuiterend het vierde team
zijn. Het is voorlopig het lot van Mercedes. George Russell en
Lewis Hamilton waren niet vooruit te branden in Saoedi-Arabië en
moesten het met de zesde en negende plaats doen. De beide mannen
waren het gehele weekend met de set-up aan het worstelen en konden
de zogenaamde sweet spot niet vinden. Hamilton kon na afloop ook
niet geloven dat Mercedes al drie jaar dezelfde problemen heeft. En
zo lijkt het weer een mislukt seizoen te gaan worden voor de
Zilverpijlen. Red Bull en Ferrari zijn buiten bereik en ook McLaren
lijkt ietsje sneller te zijn. Hamilton had gehoopt zijn tijd bij
Mercedes goed af te sluiten, maar voorlopig gaat het als een
nachtkaars uit. Lance Stroll Het was duidelijk niet het weekend van
Lance Stroll. De Canadees raakte in een vrije training al de muur
en zou daar ook het weekend eindigen. Stroll tikte in ronde 6 de
binnenkant van de muur aan en kletterde er hard af. Toch was dat
niet het enige probleem. Stroll was het gehele weekend veel
langzamer dan teamgenoot Fernando Alonso en moet alle zeilen bij
gaan zetten om iets van zijn seizoen te gaan maken. Op deze manier
kan het toch niet door blijven gaan, zou je zeggen... Daniel
Ricciardo Als Daniel Ricciardo ooit nog voor Red Bull wil rijden,
mag hij niet te veel van dit soort weekenden hebben. De Australiër
ging voor geen meter op het Jeddah Corniche Circuit en werd
duidelijk verslagen door teamgenoot Yuki Tsunoda. Waar de Japanner
P9 pakte in de kwalificatie, kwam Ricciardo niet verder dan Q2.
Uiteindelijk moest Ricciardo het na een spin zelfs met P16 doen in
de race. Het staat in schril contrast met de prestaties van Perez,
die op deze manier simpel zijn Red Bull-stoeltje behoudt. Ricciardo
moet zich eerst maar eens op goede prestaties gaan richten. Een
terugkeer bij Red Bull is voorlopig nog niet aan de orde. Alpine
Alpine kende wederom een dramatisch weekend. Esteban Ocon en Pierre
Gasly werden voor de tweede keer op rij uitgeschakeld in Q1 en
punten waren veel en veel te hoog gegrepen. Sterker nog, Gasly
kreeg niet eens de kans om er iets van te maken. De Fransman had al
versnellingsbakproblemen in de formatieronde en moest zijn bolide
in de garage parkeren na de eerste ronde. Bij Ocon ging het niet
veel beter, al was dat vooral de verdienste van Magnussen. Ocon was
onderdeel van de ellenlange DRS-trein en kon daarom niet
doorstoten. Toch moet er nog veel veranderen bij Alpine om in de
middenmoot te belanden. Zelfs Haas is het Franse fabrieksteam
duidelijk voorbijgestreefd.
