Mysterieus nieuw probleem treft kwakkelend Mercedes: "Dit is fundamenteel"
Sinds de nieuwe regels in de Formule 1, die vanaf 2022 zijn
geïntroduceerd, heeft Mercedes constant moeite om een goede auto te
bouwen. In ruim twee jaar tijd boekte het Duitse merk slechts één
overwinning en aan het begin van het jaar lijkt het zelfs moeilijk
voor Lewis Hamilton en George Russell om op het podium terecht te
komen. Teambaas Toto Wolff reageert na de teleurstellende race in
Saoedi-Arabië, P6 voor Russell en P9 voor Hamilton, op de
prestaties van het team. "Het was geen goede dag voor ons. Het is
duidelijk dat we moeite hadden met de hogesnelheidsbochten. Op de
andere delen van de baan waren we competitief, maar in drie bochten
op dit circuit verloren we ongeveer een halve seconde. Het was dus
ontzettend moeilijk voor de coureurs om de aanval in te zetten."
Wolff gaat daarna dieper in op de W15. Zo reed Mercedes rond met
een nieuwe achtervleugel in Djedda. "Ik denk dat er meer speelt bij
het gebrek aan snelheid in de hogesnelheidsbochten dan alleen de
achtervleugel. We missen downforce, buiten de stappen die je zou
zetten met een grotere achtervleugel. We hebben het geprobeerd en
hebben verloren, maar we begrijpen het niet. We weten dat we een
kleinere achtervleugel hebben, waarbij we compenseren wat we
verliezen in de bochten. Maar het zijn gewoon de
hogensnelheidsbochten waar we alle rondetijd verliezen", zo zegt
Wolff tegen onder meer RacingNews365. "Biggie" Wolff vervolgt: "Ik
denk dat er een biggie is, een groot probleem. Een fundamenteel
iets, want we geloven erin dat de snelheid daar is en we kunnen de
downforce meten, maar we zien het niet terug in de rondetijd.
Eenmaal op het circuit kun je alleen nog dingen afstellen, dat
scheelt een paar tienden. Er is dan geen enorme verandering in de
prestaties", zo legt de teambaas uit. Mercedes heeft al veel langer
last van het gegeven dat ze soms niet weten hoe een probleem moet
worden opgelost. "We hadden vorig jaar zoveel dingen die onbekend
waren bij ons. We dachten: dit zou een reden kunnen zijn, en dit en
dat lossen we op. En vanuit de sensoren kan ik zien dat hetgeen we
nodig hebben aanwezig is. Onze sensoren en simulaties zeggen nog
steeds dat we op een bepaalde snelheid downforce moeten hebben,
maar die hebben we niet. Het team heeft niet teveel zelfvertrouwen
gehad, maar waarschijnlijk meer de andere kant op, dat ze het glas
halfleeg zien. Die houding blijft, maar er is ook de houding op dit
probleem op te lossen." "Er is al twee jaar lang iets aan de hand.
Dat moeten we spotten en unlocken in de auto. Het is de komende
week ons grote doel om met meer gegevens dit probleem te begrijpen
en sterker naar Melbourne af te reizen. Het is echt een missie voor
ons", zo sluit Wolff af.
geïntroduceerd, heeft Mercedes constant moeite om een goede auto te
bouwen. In ruim twee jaar tijd boekte het Duitse merk slechts één
overwinning en aan het begin van het jaar lijkt het zelfs moeilijk
voor Lewis Hamilton en George Russell om op het podium terecht te
komen. Teambaas Toto Wolff reageert na de teleurstellende race in
Saoedi-Arabië, P6 voor Russell en P9 voor Hamilton, op de
prestaties van het team. "Het was geen goede dag voor ons. Het is
duidelijk dat we moeite hadden met de hogesnelheidsbochten. Op de
andere delen van de baan waren we competitief, maar in drie bochten
op dit circuit verloren we ongeveer een halve seconde. Het was dus
ontzettend moeilijk voor de coureurs om de aanval in te zetten."
Wolff gaat daarna dieper in op de W15. Zo reed Mercedes rond met
een nieuwe achtervleugel in Djedda. "Ik denk dat er meer speelt bij
het gebrek aan snelheid in de hogesnelheidsbochten dan alleen de
achtervleugel. We missen downforce, buiten de stappen die je zou
zetten met een grotere achtervleugel. We hebben het geprobeerd en
hebben verloren, maar we begrijpen het niet. We weten dat we een
kleinere achtervleugel hebben, waarbij we compenseren wat we
verliezen in de bochten. Maar het zijn gewoon de
hogensnelheidsbochten waar we alle rondetijd verliezen", zo zegt
Wolff tegen onder meer RacingNews365. "Biggie" Wolff vervolgt: "Ik
denk dat er een biggie is, een groot probleem. Een fundamenteel
iets, want we geloven erin dat de snelheid daar is en we kunnen de
downforce meten, maar we zien het niet terug in de rondetijd.
Eenmaal op het circuit kun je alleen nog dingen afstellen, dat
scheelt een paar tienden. Er is dan geen enorme verandering in de
prestaties", zo legt de teambaas uit. Mercedes heeft al veel langer
last van het gegeven dat ze soms niet weten hoe een probleem moet
worden opgelost. "We hadden vorig jaar zoveel dingen die onbekend
waren bij ons. We dachten: dit zou een reden kunnen zijn, en dit en
dat lossen we op. En vanuit de sensoren kan ik zien dat hetgeen we
nodig hebben aanwezig is. Onze sensoren en simulaties zeggen nog
steeds dat we op een bepaalde snelheid downforce moeten hebben,
maar die hebben we niet. Het team heeft niet teveel zelfvertrouwen
gehad, maar waarschijnlijk meer de andere kant op, dat ze het glas
halfleeg zien. Die houding blijft, maar er is ook de houding op dit
probleem op te lossen." "Er is al twee jaar lang iets aan de hand.
Dat moeten we spotten en unlocken in de auto. Het is de komende
week ons grote doel om met meer gegevens dit probleem te begrijpen
en sterker naar Melbourne af te reizen. Het is echt een missie voor
ons", zo sluit Wolff af.
