Marko spot één manier waarop Verstappen dit jaar gestopt kan worden
Na een daverende seizoensopening in Bahrein, waar Max Verstappen 22
seconden wegreed bij Sergio Perez en 25 bij de eerstvolgende
coureur, ging de regerend kampioen in Saoedi-Arabië vrolijk verder.
Hij reed dertien seconden weg bij Sergio Perez en nog een stukje
verder bij de eerste niet-Red Bull-coureur: Charles Leclerc. Helmut
Marko trekt na afloop van de race een heldere conclusie: De RB20 is
geweldig en alles klopt. "Deze keer hebben we met negentien
seconden voorsprong gewonnen!", glundert hij bij ORF . "Alles
klopt. We hebben een auto die goed is in de snelle bochten én een
goede topsnelheid heeft. De pitstops zijn optimaal en de
bandenslijtage was op de medium banden zeer goed. Op de harde
banden was de slijtage wat meer aanwezig, dus makkelijk was het
vandaag niet." Waar kan dit mis gaan? Toch is Marko er niet zeker
van dat Max Verstappen zomaar alles gaat winnen. Hij erkent dat de
racepace van de drievoudig kampioen superieur is, maar over een
enkele ronde is de RB20 nog enigszins bij te houden. Als Verstappen
dan een keer net niet als in Djedda een superronde neer weet te
zetten, dan kan het gevolgen hebben. "Het belangrijkste is de
kwalificatie. Het is bijna een kwalificatiekampioenschap! Als je
vooraan staat, dan wordt je leven veel makkelijker gemaakt en ziet
het er ook makkelijker uit. Op banen waar de kwalificatie het
verschil maakt, daar kan het dus nog verkeerd gaan. Voorbeelden
daarvan zijn de circuits in Monte Carlo en in Singapore", zo wijst
hij op de twee stratencircuits. "Hier in Saoedi-Arabië zagen we
weer een buitenaards rondje van Max waarmee hij de poleposition
wist te veroveren. Als dat niet lukt en je niet vanaf pole start,
dan kan het zeker voorkomen dat we niet winnen. Niet dat het dan
meteen zo misgaat als vorig jaar in Singapore, maar dan kan het
gebeuren dat je de race niet wint", aldus de topadviseur.
seconden wegreed bij Sergio Perez en 25 bij de eerstvolgende
coureur, ging de regerend kampioen in Saoedi-Arabië vrolijk verder.
Hij reed dertien seconden weg bij Sergio Perez en nog een stukje
verder bij de eerste niet-Red Bull-coureur: Charles Leclerc. Helmut
Marko trekt na afloop van de race een heldere conclusie: De RB20 is
geweldig en alles klopt. "Deze keer hebben we met negentien
seconden voorsprong gewonnen!", glundert hij bij ORF . "Alles
klopt. We hebben een auto die goed is in de snelle bochten én een
goede topsnelheid heeft. De pitstops zijn optimaal en de
bandenslijtage was op de medium banden zeer goed. Op de harde
banden was de slijtage wat meer aanwezig, dus makkelijk was het
vandaag niet." Waar kan dit mis gaan? Toch is Marko er niet zeker
van dat Max Verstappen zomaar alles gaat winnen. Hij erkent dat de
racepace van de drievoudig kampioen superieur is, maar over een
enkele ronde is de RB20 nog enigszins bij te houden. Als Verstappen
dan een keer net niet als in Djedda een superronde neer weet te
zetten, dan kan het gevolgen hebben. "Het belangrijkste is de
kwalificatie. Het is bijna een kwalificatiekampioenschap! Als je
vooraan staat, dan wordt je leven veel makkelijker gemaakt en ziet
het er ook makkelijker uit. Op banen waar de kwalificatie het
verschil maakt, daar kan het dus nog verkeerd gaan. Voorbeelden
daarvan zijn de circuits in Monte Carlo en in Singapore", zo wijst
hij op de twee stratencircuits. "Hier in Saoedi-Arabië zagen we
weer een buitenaards rondje van Max waarmee hij de poleposition
wist te veroveren. Als dat niet lukt en je niet vanaf pole start,
dan kan het zeker voorkomen dat we niet winnen. Niet dat het dan
meteen zo misgaat als vorig jaar in Singapore, maar dan kan het
gebeuren dat je de race niet wint", aldus de topadviseur.
