Ferrari wil deze Red Bull-kopstukken wegkapen
Nadat eerst Christian Horner onder vuur kwam te liggen, waren er
afgelopen weekend de nodige geruchten rond adviseur Helmut Marko.
Er zou een schorsing boven zijn hoofd hangen, maar die werden ook
al snel de kop ingedrukt. Hij bevestigde dat zelf tijdens de Grand
Prix van Saoedi-Arabië, na een gesprek met Red Bull GmbH-directeur
Oliver Mintzlaff. De tweede 1-2 van het seizoen in Djedda laat
echter een totaal ander beeld zien dan de ontstane onrust buiten de
baan. De resultaten op de baan lijken juist de enige constante
factor te zijn, want vanuit de paddock komen de berichten dat de
sfeer binnen het team veel slechter is dan op de baan te zien is.
Het lijkt er voorlopig niet op dat het veel stabieler wordt binnen
het team. En dus zien de rivalen hun kans om de contacten met
diverse teamleden van Red Bull te intensiveren en Ferrari lijkt in
die zin goed voorbereid te zijn. De Scuderia is al een tijdje op
zoek naar versterkingen binnen het team en technisch directeur van
Red Bull, Pierre Wache, stond hoog op het lijstje van Ferrari.
Meerdere namen In Jeddah zijn details naar buiten gekomen over een
aantal kopstukken die Ferrari wil wegkapen bij Red Bull, waarvan de
komst van sommige al zijn geblokkeerd. Wache was daar één van,
samen met hoofd aerodynamica Enrico Balbo. De Italiaan was één van
de mensen met wie contact werd opgenomen tijdens de Grand Prix van
Azerbeidzjan van 2023 en wordt gezien als een van de belangrijkste
pionnen die als basis kan dienen voor het langzame werk van de
technische versterking. Daarnaast zijn er nog andere namen die naar
voren komen voor een overstap. Een van die personen is David
Morgan, de aerodynamische ontwikkelingsingenieur van Red Bull, die
al meer dan zes jaar bij het team werkt, nadat hij eerder voor
Williams werkte. Hij is verantwoordelijk voor de configuratie en
voor de uitvoering en interpretatie van aerodynamische samenhang
tussen het circuit en de simulator. Head of Performance Ben
Waterhouse houdt toezicht op de gehele dynamica van de auto en we
kunnen wel zeggen dat hij de werking perfect kent, evenals de
interne ophangingsconfiguraties, waardoor de RB20 een perfecte
match is tussen de dynamische en aerodynamische balans. Newey de
echte parel Een andere Italiaanse ingenieur die onder de loep wordt
genomen is Alessandro Germani, de huidige teamleider van de
aerodynamische ontwikkeling bij Red Bull. Germani werkt al negen
jaar bij Red Bull, waar hij doorgroeide naar zijn huidige positie
en is een expert in CFD-simulaties. Maar de parel in het geheel is
Adrian Newey en naast het werk van teambaas Frederic Vasseur moet
ook de betrokkenheid van de hoogste Ferrari-baas, John Elkann, niet
worden onderschat. Elkann werd in Djedda gezien toen hij Mintzlaff
ontmoette in de hospitalityruimte van Red Bull. En hoewel dit
waarschijnlijk was om een breed scala aan onderwerpen te bespreken,
zal hij waarschijnlijk de kans hebben gepakt om voordeel te halen
uit de precaire interne toestand van Red Bull. De aanwezigheid van
Elkann op het circuit is een sterk signaal dat Ferrari nog altijd
even hecht is en dat hij ook direct betrokken is bij de groei van
het team. De interne machtsstrijd die nu gaande is bij Red Bull is
niet aanwezig bij de Scuderia.
afgelopen weekend de nodige geruchten rond adviseur Helmut Marko.
Er zou een schorsing boven zijn hoofd hangen, maar die werden ook
al snel de kop ingedrukt. Hij bevestigde dat zelf tijdens de Grand
Prix van Saoedi-Arabië, na een gesprek met Red Bull GmbH-directeur
Oliver Mintzlaff. De tweede 1-2 van het seizoen in Djedda laat
echter een totaal ander beeld zien dan de ontstane onrust buiten de
baan. De resultaten op de baan lijken juist de enige constante
factor te zijn, want vanuit de paddock komen de berichten dat de
sfeer binnen het team veel slechter is dan op de baan te zien is.
Het lijkt er voorlopig niet op dat het veel stabieler wordt binnen
het team. En dus zien de rivalen hun kans om de contacten met
diverse teamleden van Red Bull te intensiveren en Ferrari lijkt in
die zin goed voorbereid te zijn. De Scuderia is al een tijdje op
zoek naar versterkingen binnen het team en technisch directeur van
Red Bull, Pierre Wache, stond hoog op het lijstje van Ferrari.
Meerdere namen In Jeddah zijn details naar buiten gekomen over een
aantal kopstukken die Ferrari wil wegkapen bij Red Bull, waarvan de
komst van sommige al zijn geblokkeerd. Wache was daar één van,
samen met hoofd aerodynamica Enrico Balbo. De Italiaan was één van
de mensen met wie contact werd opgenomen tijdens de Grand Prix van
Azerbeidzjan van 2023 en wordt gezien als een van de belangrijkste
pionnen die als basis kan dienen voor het langzame werk van de
technische versterking. Daarnaast zijn er nog andere namen die naar
voren komen voor een overstap. Een van die personen is David
Morgan, de aerodynamische ontwikkelingsingenieur van Red Bull, die
al meer dan zes jaar bij het team werkt, nadat hij eerder voor
Williams werkte. Hij is verantwoordelijk voor de configuratie en
voor de uitvoering en interpretatie van aerodynamische samenhang
tussen het circuit en de simulator. Head of Performance Ben
Waterhouse houdt toezicht op de gehele dynamica van de auto en we
kunnen wel zeggen dat hij de werking perfect kent, evenals de
interne ophangingsconfiguraties, waardoor de RB20 een perfecte
match is tussen de dynamische en aerodynamische balans. Newey de
echte parel Een andere Italiaanse ingenieur die onder de loep wordt
genomen is Alessandro Germani, de huidige teamleider van de
aerodynamische ontwikkeling bij Red Bull. Germani werkt al negen
jaar bij Red Bull, waar hij doorgroeide naar zijn huidige positie
en is een expert in CFD-simulaties. Maar de parel in het geheel is
Adrian Newey en naast het werk van teambaas Frederic Vasseur moet
ook de betrokkenheid van de hoogste Ferrari-baas, John Elkann, niet
worden onderschat. Elkann werd in Djedda gezien toen hij Mintzlaff
ontmoette in de hospitalityruimte van Red Bull. En hoewel dit
waarschijnlijk was om een breed scala aan onderwerpen te bespreken,
zal hij waarschijnlijk de kans hebben gepakt om voordeel te halen
uit de precaire interne toestand van Red Bull. De aanwezigheid van
Elkann op het circuit is een sterk signaal dat Ferrari nog altijd
even hecht is en dat hij ook direct betrokken is bij de groei van
het team. De interne machtsstrijd die nu gaande is bij Red Bull is
niet aanwezig bij de Scuderia.
