Discussie over F1-straffen laait weer op na 'onsportief' gedrag
Kijken we naar de constructeursstand in de Formule 1 op dit moment,
dan zien we Haas F1 op één punt staan. Dat punt pakte Nico
Hulkenberg afgelopen weekend, doordat Kevin Magnussen nota bene na
een 'illegale' inhaalactie een heel treintje achter zich langdurig
ophield. Één van die wagonnetjes was de Williams van Alexander
Albon, die zijn bedenkingen heeft over de tactiek. Hij snapt dat
teams een de vertragingstactiek toepassen, maar snapt niet dat
Magnussen er in dit specifieke geval mee wegkwam na zijn
overtreding. De 10 seconden tijdstraf die hij ervoor kreeg hinderde
de Deen natuurlijk wel, maar diens teamgenoot Hulkenberg niet. "Die
actie met Yuki was wel een beetje sneaky . Je neemt een tijdstraf
van 10 seconden voor lief en door dat te doen help je je teamgenoot
indirect aan punten", zo laat de Brit optekenen tegenover onder
andere RacingNews365. Regel moet anders De tien seconden straf voor
het overschrijden van de track limits is nieuw. Voorheen was dat
vijf seconden, maar in aanloop naar het weekend in Saoedi-Arabië
werd duidelijk dat de FIA dat ging verhogen, om het zo tegen te
gaan. De discussie over de strafmaat lijkt meteen nadat we het voor
het eerst in de praktijk in zijn werk hebben gezien meteen weer op
te laaien. Albon vervolgt. "Waarom zou je met deze wetenschap die
tactiek niet overal toepassen? Ik denk dat die 10 seconden niet
juist is, maar dat de regel moet zijn dat je die positie teruggeeft
en het daar dan bij laten." Hij verduidelijkt dat hij
vertragingstactiek dus niet verwerpt, maar vooral de manier waarop
Magnussen zich in de positie manoeuvreerde om het te doen: "Ik denk
dat ieder team de ene coureur op zou offeren als daar gegarandeerde
punten voor de ander tegenover staan." "Misschien dat de topteams
daar voor passen, maar een middenveldteam, dat elke kans op punten
aan moet grijpen, zou dat keer op keer weer doen. Misschien dat we
dit (de actie van Magnussen, red.) nu vaker gaan zien om zo
teamgenoten direct aan punten te helpen."
dan zien we Haas F1 op één punt staan. Dat punt pakte Nico
Hulkenberg afgelopen weekend, doordat Kevin Magnussen nota bene na
een 'illegale' inhaalactie een heel treintje achter zich langdurig
ophield. Één van die wagonnetjes was de Williams van Alexander
Albon, die zijn bedenkingen heeft over de tactiek. Hij snapt dat
teams een de vertragingstactiek toepassen, maar snapt niet dat
Magnussen er in dit specifieke geval mee wegkwam na zijn
overtreding. De 10 seconden tijdstraf die hij ervoor kreeg hinderde
de Deen natuurlijk wel, maar diens teamgenoot Hulkenberg niet. "Die
actie met Yuki was wel een beetje sneaky . Je neemt een tijdstraf
van 10 seconden voor lief en door dat te doen help je je teamgenoot
indirect aan punten", zo laat de Brit optekenen tegenover onder
andere RacingNews365. Regel moet anders De tien seconden straf voor
het overschrijden van de track limits is nieuw. Voorheen was dat
vijf seconden, maar in aanloop naar het weekend in Saoedi-Arabië
werd duidelijk dat de FIA dat ging verhogen, om het zo tegen te
gaan. De discussie over de strafmaat lijkt meteen nadat we het voor
het eerst in de praktijk in zijn werk hebben gezien meteen weer op
te laaien. Albon vervolgt. "Waarom zou je met deze wetenschap die
tactiek niet overal toepassen? Ik denk dat die 10 seconden niet
juist is, maar dat de regel moet zijn dat je die positie teruggeeft
en het daar dan bij laten." Hij verduidelijkt dat hij
vertragingstactiek dus niet verwerpt, maar vooral de manier waarop
Magnussen zich in de positie manoeuvreerde om het te doen: "Ik denk
dat ieder team de ene coureur op zou offeren als daar gegarandeerde
punten voor de ander tegenover staan." "Misschien dat de topteams
daar voor passen, maar een middenveldteam, dat elke kans op punten
aan moet grijpen, zou dat keer op keer weer doen. Misschien dat we
dit (de actie van Magnussen, red.) nu vaker gaan zien om zo
teamgenoten direct aan punten te helpen."
