F1 worstelt met hoofdpijndossier rond kalenderstart 2025 na nieuwe seizoensopener

De Grand Prix van Australië was lange tijd de openingsrace in de
Formule 1. 2019 was voorlopig de laatste keer, waarna in 2020 de
Grand Prix van Oostenrijk die eer had, zij het vanwege Corona.
Vanaf 2021 organiseert de GP van Bahrein de eerste race van het
jaar, maar het seizoen 2025 start zeer waarschijnlijk in Australië.
De CEO van de Formule 1, Stefano Domenicali, heeft echter meer
kopzorgen over de problemen die worden veroorzaakt door de Ramadan
in 2025. Dit jaar begon de Ramadan op 10 maart, waardoor de Grand
Prix van Bahrein en Saoedi-Arabië een dag naar voren werden
geschoven. In 2025 begint de Ramadan echter op 1 maart en de
vastenmaand loopt door tot het einde van die maand. Het seizoen
2024 eindigt pas op 8 december na 24 races, een record in de
koningsklasse van de autosport. De F1 heeft dan ook geen zin om de
winterstop in te korten en 2025 te beginnen met een dubbele race in
het Midden-Oosten op de laatste twee zondagen van februari. Dat zou
als gevolg hebben dat de testdagen al van 6 tot en met 8 februari
worden gehouden. De logische conclusie is om één van de clausules
te respecteren die zijn opgenomen in de 10-jarige deal die de
promotors van de GP van Australië in juni 2022 hebben ondertekend
die doorloopt tot 2035. Daarin is afgesproken dat Albert Park drie
keer de openingsrace mag organiseren. Dat gebeurde al van 1996 tot
en met 2019, met uitzondering van 2006 en 2010, toen Bahrein de
eerste race van het jaar mocht organiseren. De start van de Ramadan
zorgt ervoor dat de start van het 2025-seizoen in Australië plaats
zal vinden. Bahrein zal nog wel steeds de wintertests organiseren.
Is het weer een probleem? Op dit moment is het denkbaar dat de F1
de wintertests van 19 tot en met 21 februari houdt, met de Grand
Prix van Australië op 28 februari tot en met 2 maart. De
2025-auto's zijn namelijk een grote lijnen gelijk aan die van van
dit jaar, aangezien de focus van de teams vooral verlegd zal worden
naar de nieuwe reglementen die vanaf 2026 van kracht worden. Een
lange winter om de auto's te preparen zou dus minder noodzakelijk
zijn. Hoewel de datum vroeg is voor Australië, omdat de race vaak
in midden tot eind maart wordt verreden, is het eerder in het jaar
wat warmer en is het iets langer licht. Het zou Formule 1 ook in
staat stellen om de Grand Prix van Japan en China op
respectievelijk 16 en 30 maart te houden. De races in Bahrein en
Saudi-Arabië verhuizen dan naar 13 en 20 april met de GP van Miami
op 4 mei. Een probleem voor de F1 met de GP's van Japan en China in
maart is echter het weer, aangezien de temperatuur met 13 of 14
graden aardig koel is in zowel Suzuka als Shanghai. Maar waar de
pre-season tests en de Grand Prix van Australië in theorie zelfs
naar midden tot eind maart kunnen worden verschoven, is het
probleem voor de Formule 1 juist om de races in Japan en China
later in het jaar in te passen. Rust voor de teams Na de zomerstop
zijn er dit jaar een aantal potentiële gaten te zien in de
kalender. Zo heeft de F1 langere pauzes ingelast tussen de races in
Singapore (20-22 september) en de Verenigde Staten (18-20 oktober),
waarna een triple-header begint. Ook tussen de races in Sao Paulo
(1-3 november) en Las Vegas (21-23 november) zit een gat, met de
laatste als aftrap van de laatste triple-header . De pauzes zijn
echter ontworpen om een burn-out van het team en het personeel te
voorkomen in de tijd van het jaar waarin de uitputting toeneemt.
Als je deze periodes voor volgend jaar opvult met twee extra races,
dan zullen de zorgen alleen maar verder toenemen. Het gevoel zegt
dat Formule 1 liever gokt met het weer in Japan en China in maart
dan de kalender later in het jaar verder op te vullen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines