Perez neemt zijn verlies en verandert aanpak in strijd met Verstappen
In tegenstelling tot voorgaande jaren heeft Sergio Perez dit
seizoen nog niet keihard van de daken geschreeuwd dat hij voor de
wereldtitel in de Formule 1 wil vechten. Wellicht heeft dat de
Mexicaan geholpen in zijn benadering voor dit seizoen. In de
kwalificaties zit hij teamgenoot Max Verstappen nog niet op de
hielen, met een vijfde startplek in Bahrein en een derde startplek
in Djedda. Tijdens de twee races eindigde hij keurig achter de
Nederlander op de tweede plek. Al finishte hij in Bahrein meer dan
22 (!) seconden achter de drievoudig wereldkampioen. Dit goede
begin hoeft niet te betekenen dat het ook daadwerkelijk beter zal
gaan met Perez. In 2023 eindigde hij ook twee keer op het podium in
de eerste twee races, won hij zelfs twee races, maar vanaf de Grand
Prix van Miami knakte er iets bij de Mexicaan en daarna miste hij
ook een aantal keer het laatste deel van de kwalificatie.
Uiteindelijk had Perez moeite op tweede te worden in het
wereldkampioenschap, maar kreeg hij dat toch nog voor elkaar.
'Alleen wat nuances' Dat Perez deze resultaten in 2024 op de mat
legt, verrast Red Bull-adviseur Helmut Marko niet echt. "Checo
vindt het Jeddah Corniche Circuit erg leuk. Hij stond hier de
afgelopen twee jaar op pole en won vorig jaar de race. In 2022
verloor hij de overwinning, omdat de safety car op het voor hem
domste moment naar buiten kwam", zo legt hij uit aan Speedweek .
Ten opzichte van vorig jaar is er ook iets veranderd in de
benadering van Checo, die nu meer afkijkt bij Verstappen en niet
meer vanaf nul zijn eigen set-up wil creëren. "Dit jaar
experimenteert hij niet meer", vervolgt Marko. "Hij start met min
of meer dezelfde basisafstelling als Max. Er zijn alleen wat
nuances in hoe ze de auto anders afstellen." Marko verklaart waarom
dat tegenwoordig een must is. "Checo was vroeger snel met
'vriendelijke' auto's, maar dat soort auto's zijn zelden snel. In
2022 werkte het in zijn voordeel dat onze auto te zwaar was,
waardoor de wagen wat meer onderstuur en een stabiele achterkant
had. Maar de bolide was niet snel, in de eerste seizoenshelft was
Ferrari eigenlijk sneller. De strategie en de fouten van Charles
Leclerc zorgden ervoor dat de balans naar ons voordeel kantelde."
"Nu is de auto heel snel en het feit dat Max beter met een nerveuze
achterkant omgaat dan wie dan ook, is te danken aan zijn
buitengewone talent. Dat maakt het verschil", zo sluit Marko af.
seizoen nog niet keihard van de daken geschreeuwd dat hij voor de
wereldtitel in de Formule 1 wil vechten. Wellicht heeft dat de
Mexicaan geholpen in zijn benadering voor dit seizoen. In de
kwalificaties zit hij teamgenoot Max Verstappen nog niet op de
hielen, met een vijfde startplek in Bahrein en een derde startplek
in Djedda. Tijdens de twee races eindigde hij keurig achter de
Nederlander op de tweede plek. Al finishte hij in Bahrein meer dan
22 (!) seconden achter de drievoudig wereldkampioen. Dit goede
begin hoeft niet te betekenen dat het ook daadwerkelijk beter zal
gaan met Perez. In 2023 eindigde hij ook twee keer op het podium in
de eerste twee races, won hij zelfs twee races, maar vanaf de Grand
Prix van Miami knakte er iets bij de Mexicaan en daarna miste hij
ook een aantal keer het laatste deel van de kwalificatie.
Uiteindelijk had Perez moeite op tweede te worden in het
wereldkampioenschap, maar kreeg hij dat toch nog voor elkaar.
'Alleen wat nuances' Dat Perez deze resultaten in 2024 op de mat
legt, verrast Red Bull-adviseur Helmut Marko niet echt. "Checo
vindt het Jeddah Corniche Circuit erg leuk. Hij stond hier de
afgelopen twee jaar op pole en won vorig jaar de race. In 2022
verloor hij de overwinning, omdat de safety car op het voor hem
domste moment naar buiten kwam", zo legt hij uit aan Speedweek .
Ten opzichte van vorig jaar is er ook iets veranderd in de
benadering van Checo, die nu meer afkijkt bij Verstappen en niet
meer vanaf nul zijn eigen set-up wil creëren. "Dit jaar
experimenteert hij niet meer", vervolgt Marko. "Hij start met min
of meer dezelfde basisafstelling als Max. Er zijn alleen wat
nuances in hoe ze de auto anders afstellen." Marko verklaart waarom
dat tegenwoordig een must is. "Checo was vroeger snel met
'vriendelijke' auto's, maar dat soort auto's zijn zelden snel. In
2022 werkte het in zijn voordeel dat onze auto te zwaar was,
waardoor de wagen wat meer onderstuur en een stabiele achterkant
had. Maar de bolide was niet snel, in de eerste seizoenshelft was
Ferrari eigenlijk sneller. De strategie en de fouten van Charles
Leclerc zorgden ervoor dat de balans naar ons voordeel kantelde."
"Nu is de auto heel snel en het feit dat Max beter met een nerveuze
achterkant omgaat dan wie dan ook, is te danken aan zijn
buitengewone talent. Dat maakt het verschil", zo sluit Marko af.
