Coronel: "Hamilton is er klaar mee bij Mercedes"

De Mercedes was niet vooruit te branden tijdens de tweede Formule
1-race van het jaar. George Russell pakte de zesde plaats, maar
reed rondenlang achter de Aston Martin van Fernando Alonso aan. En
Lewis Hamilton probeerde via een alternatieve strategie naar voren
te komen, maar na zijn late pitstop kwam de Brit achter Lando
Norris terecht en finishte de zevenvoudig wereldkampioen op de
negende plek. Mercedes levert naast het eigen fabrieksteam ook
motoren aan McLaren, Aston Martin en Williams. Tom Coronel zag dat
een aantal klantenteams voor het eigen fabrieksteam stonden aan het
einde van de Grand Prix van Saoedi-Arabië. "Als je kijkt naar het
aantal Mercedes-motoren in de top tien, doen ze het nog helemaal
niet zo verkeerd. Maar wat pijnlijk is, is dat de andere auto's
voor de fabrieksauto's staan. En dat doet serieus pijn. Piastri
eindigt op P4 en volgens mij rijdt hij met een Mercedes-motor. Auw,
auw, auw! Hoe denk je dat dat in Duitsland wordt besproken? Dat is
de meest pijnlijke", zo laat Coronel weten in de RacingNews365
Formule 1-podcast. 'Heel negatief praten' Aan het einde van het
seizoen gaat er het een en ander veranderen bij Mercedes met het
aanstaande vertrek van Lewis Hamilton naar Ferrari. En dat zal
ongetwijfeld tijdens het seizoen ook al mee gaan spelen bij zowel
de coureur als het team. Coronel zag dat al tijdens de Grand Prix
van Saoedi-Arabië bij de zevenvoudig wereldkampioen. "Ik zag Lewis
ook heel negatief praten en de houding die hij heeft, hij zit niet
meer in de modus dat hij alles kan winnen. In dat geval zeg ik wel:
Lewis is er klaar mee, die zit af te tellen naar het moment dat hij
naar Ferrari gaat, want hij ziet Charles Leclerc een podium
pakken", Coronel. Formule 1-kenner Ruud Dimmers gaat in op de
ontwikkeling, of de juist missende vooruitgang bij Mercedes. "Het
is voor Mercedes wel pijnlijk dat ze het weer totaal niet voor
elkaar hebben. Met een compleet andere auto en een hele andere
filosofie hebben ze min of meer dezelfde problemen. De downforce is
veel te laag en ze hebben nog steeds last van het stuiteren van de
auto. Ik verbaas me erover dat ze echt geen steek dichterbij
gekomen zijn. Aan het einde van vorig jaar zaten ze er voor je
gevoel beter bij dan nu, maar is het dan een misstap geweest om zo
radicaal te gaan veranderen?", vraagt Dimmers zich hardop af.
Coronel gaat daarna verder. "In Bahrein zeiden ze nog: we hebben
een koelingsprobleem, maar daar was het maar 18 graden. Ze hebben
het basisidee van de auto niet op orde in vergelijking met de rest.
Maar als je ook naar de topsnelheid keek in vergelijking met de
McLaren, want we hebben Norris daarvoor een hele tijd zien stoeien,
dan mag je heel duidelijk zeggen dat McLaren met meer downforce
rijdt, want anders had je op zijn minst dezelfde topsnelheid." "En
bij Lewis was het precies andersom, want in het
hogesnelheidsgedeelte zag je de McLaren verdwijnen en Lewis was
mega aan het mopperen, maar bij de eerste bocht zat hij eigenlijk
op de kont van Norris. Ze kozen voor een hele andere strategie en
set-up en mijn inziens hebben ze daar de plank misgeslagen", zo
sluit Coronel af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines