Mercedes verklaart problemen in Saoedi-Arabië
Lewis Hamilton en George Russell hadden afgelopen weekend niet hun
beste raceweekend. De nieuwe Mercedes W15 was niet snel genoeg en
zeker Hamilton was erg vocaal over de gebreken van de bolide. De
zesde en negende plek van het duo was dan ook een grote
teleurstelling. Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director van
het F1-team, verklaart dat beide coureurs tegen dezelfde problemen
aanliepen. "Ja, Lewis Hamilton en George Russell hadden afwijkende
set-ups, maar het is zeldzaam dat we twee auto's met dezelfde
afstelling hebben. Als we keken naar de performance, dan zagen we
dat beide auto's dezelfde beperkingen hadden in de kwalificatie en
de race. Het is iets fundamenteels en we moeten diep gaan graven om
dat te begrijpen." Slechte prestatie Gevraagd naar de problemen in
Djedda, verklaart Shovlin de zaken die een invloed hadden op de
mindere prestaties van zijn team. "Er zijn een paar factoren die
een rol spelen. De balans was niet geweldig, dat is een. In de zeer
snelle bochten waren de muren niet ver weg. Dat zijn de bochten
waarin de coureurs veel vertrouwen willen hebben, terwijl de auto
last had van overstuur op het moment dat de coureurs het maximale
van de banden vroegen." "Je kan je voorstellen hoe onzeker de
coureurs daar van werden. Dat was zowel in de kwalificatie als de
race een factor. In de kwalificatie waren er ook wat problemen met
gestuiter, maar in de race was dat minder een probleem, aangezien
er dan meer brandstof in de auto zit en je wat langzamer gaat.
Daardoor werd het gestuiter minder en waren er daar minder
problemen mee." Gripprobleem Maar een probleem stak er volgens
Shovlin bovenuit: "Dat we niet genoeg grip hadden. Dat is een van
de zaken waar we heel hard aan gaan werken op weg naar de Grand
Prix in Melbourne, want daar zijn er vergelijkbare bochten. Achter
de schermen zijn we hard aan de slag om beter te begrijpen waarom
we niet dezelfde grip hadden als onze concurrenten." Vooral in de
eerste, bochtige sector verloor Mercedes zeeën aan tijd. Het team
weigert echter om snelheid op de rechte stukken op te geven. Er
moet gewoon meer downforce worden gegenereerd door de auto. "In de
eerste sector verloren we zo'n drie à vier tienden op de auto's om
ons heen. Wel waren we een van de snelste auto's op de rechte
stukken, dus we reden met minder vleugel." "Theoretisch gezien
hadden we door met meer vleugel te rijden wat sneller kunnen zijn
in die eerste sector, maar dan zouden we weer wat tijd verliezen in
sector twee en drie. Idealiter lossen we dat probleem op door
simpelweg meer downforce op de auto te krijgen, in plaats van de
prijs te hoeven betalen op de rechte stukken." Al met al werk aan
de winkel. "We graven in de data van Djedda en Bahrein, om zo een
plan op te stellen voor de aanpak tijdens de vrije trainingen in
Melbourne. Er wordt tegelijkertijd hard gewerkt op de
aerodynamica-afdeling en de vehicle dynamics-afdeling, om zo
experimenten op te stellen waarmee we de richting kunnen bepalen
die goed is voor onze performance."
beste raceweekend. De nieuwe Mercedes W15 was niet snel genoeg en
zeker Hamilton was erg vocaal over de gebreken van de bolide. De
zesde en negende plek van het duo was dan ook een grote
teleurstelling. Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director van
het F1-team, verklaart dat beide coureurs tegen dezelfde problemen
aanliepen. "Ja, Lewis Hamilton en George Russell hadden afwijkende
set-ups, maar het is zeldzaam dat we twee auto's met dezelfde
afstelling hebben. Als we keken naar de performance, dan zagen we
dat beide auto's dezelfde beperkingen hadden in de kwalificatie en
de race. Het is iets fundamenteels en we moeten diep gaan graven om
dat te begrijpen." Slechte prestatie Gevraagd naar de problemen in
Djedda, verklaart Shovlin de zaken die een invloed hadden op de
mindere prestaties van zijn team. "Er zijn een paar factoren die
een rol spelen. De balans was niet geweldig, dat is een. In de zeer
snelle bochten waren de muren niet ver weg. Dat zijn de bochten
waarin de coureurs veel vertrouwen willen hebben, terwijl de auto
last had van overstuur op het moment dat de coureurs het maximale
van de banden vroegen." "Je kan je voorstellen hoe onzeker de
coureurs daar van werden. Dat was zowel in de kwalificatie als de
race een factor. In de kwalificatie waren er ook wat problemen met
gestuiter, maar in de race was dat minder een probleem, aangezien
er dan meer brandstof in de auto zit en je wat langzamer gaat.
Daardoor werd het gestuiter minder en waren er daar minder
problemen mee." Gripprobleem Maar een probleem stak er volgens
Shovlin bovenuit: "Dat we niet genoeg grip hadden. Dat is een van
de zaken waar we heel hard aan gaan werken op weg naar de Grand
Prix in Melbourne, want daar zijn er vergelijkbare bochten. Achter
de schermen zijn we hard aan de slag om beter te begrijpen waarom
we niet dezelfde grip hadden als onze concurrenten." Vooral in de
eerste, bochtige sector verloor Mercedes zeeën aan tijd. Het team
weigert echter om snelheid op de rechte stukken op te geven. Er
moet gewoon meer downforce worden gegenereerd door de auto. "In de
eerste sector verloren we zo'n drie à vier tienden op de auto's om
ons heen. Wel waren we een van de snelste auto's op de rechte
stukken, dus we reden met minder vleugel." "Theoretisch gezien
hadden we door met meer vleugel te rijden wat sneller kunnen zijn
in die eerste sector, maar dan zouden we weer wat tijd verliezen in
sector twee en drie. Idealiter lossen we dat probleem op door
simpelweg meer downforce op de auto te krijgen, in plaats van de
prijs te hoeven betalen op de rechte stukken." Al met al werk aan
de winkel. "We graven in de data van Djedda en Bahrein, om zo een
plan op te stellen voor de aanpak tijdens de vrije trainingen in
Melbourne. Er wordt tegelijkertijd hard gewerkt op de
aerodynamica-afdeling en de vehicle dynamics-afdeling, om zo
experimenten op te stellen waarmee we de richting kunnen bepalen
die goed is voor onze performance."
