Bearman weet waarom zijn F1-debuut zo'n daverend succes was
Elfde in de kwalificatie, zevende in de race. Oliver Bearman liet
een daverende indruk achter in Saoedi-Arabië. De plaatsvervangend
Ferrari-coureur had maar één vrije training om zich voor te
bereiden en was gelijk redelijk snel. Volgens Bearman scheelde het
al een hele hoop dat hij Formule 1-auto's heeft getest én het
Jeddah Corniche Circuit kende uit de Formule 2. "De
juniorcategorieën hebben me goed voorbereid om de stap naar de
Formule 1 te zetten", vertelt Bearman. "Allereerst ben ik op alle
circuits geweest, dus dat scheelde alweer een leerpuntje. Ik denk
dat het moeilijker zou zijn om een nieuwe auto én een nieuw circuit
te leren kennen. Het laat ook zien dat de beste coureurs uit de
Formule 2 en Formule 3 competitief kunnen zijn in de Formule 1. Het
niveau is hoog en ze leren je dezelfde dingen aan." Simulator Dan
het simulatorwerk van de afgelopen maanden. Hoe nuttig is dat? "Dat
heeft me zeker geholpen. Ik heb, om het team te helpen, veel
voorbereidingswerk voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië gedaan. Dus
toen ik uiteindelijk echt het circuit op reed, had ik vrijwel
meteen de snelheid te pakken. Het voelde als een vloeiende
overgang." Ook reguliere F1-tests deden een duit in het zakje,
stelt Bearman. "Ik was ook snel gewend omdat ik de 2022-bolide in
Barcelona en de 2021-bolide in Fiorano heb getest. De snelheid was
dus geen verrassing. Als ik voor het eerst in een Formule 1-auto
plaats had moeten nemen, was het lastiger geweest. Het harde werk
achter de schermen betaalde zich uit." Bearman had het fysiek wel
lastig in Djedda, maar kan daar wel om lachen. "De race was fysiek
heel pittig, daar ga ik niet over liegen. Er zijn wel een paar
foto's van mijn nek. Ik denk dat ik er klaar voor was, maar het
circuit in Saoedi-Arabië is weer een nieuwe stap. Het is een lastig
circuit met veel G-krachten. Je spendeert veel tijd in bochten en
zelfs op de rechte stukken zijn er knikjes. Dat betekent dat je
vijftig rondjes aan het worstelen bent. Het was pittig, zeker toen
ik uit de auto kwam, maar de adrenaline hielp me er vrij makkelijk
doorheen. De pijn kwam na de race!"
een daverende indruk achter in Saoedi-Arabië. De plaatsvervangend
Ferrari-coureur had maar één vrije training om zich voor te
bereiden en was gelijk redelijk snel. Volgens Bearman scheelde het
al een hele hoop dat hij Formule 1-auto's heeft getest én het
Jeddah Corniche Circuit kende uit de Formule 2. "De
juniorcategorieën hebben me goed voorbereid om de stap naar de
Formule 1 te zetten", vertelt Bearman. "Allereerst ben ik op alle
circuits geweest, dus dat scheelde alweer een leerpuntje. Ik denk
dat het moeilijker zou zijn om een nieuwe auto én een nieuw circuit
te leren kennen. Het laat ook zien dat de beste coureurs uit de
Formule 2 en Formule 3 competitief kunnen zijn in de Formule 1. Het
niveau is hoog en ze leren je dezelfde dingen aan." Simulator Dan
het simulatorwerk van de afgelopen maanden. Hoe nuttig is dat? "Dat
heeft me zeker geholpen. Ik heb, om het team te helpen, veel
voorbereidingswerk voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië gedaan. Dus
toen ik uiteindelijk echt het circuit op reed, had ik vrijwel
meteen de snelheid te pakken. Het voelde als een vloeiende
overgang." Ook reguliere F1-tests deden een duit in het zakje,
stelt Bearman. "Ik was ook snel gewend omdat ik de 2022-bolide in
Barcelona en de 2021-bolide in Fiorano heb getest. De snelheid was
dus geen verrassing. Als ik voor het eerst in een Formule 1-auto
plaats had moeten nemen, was het lastiger geweest. Het harde werk
achter de schermen betaalde zich uit." Bearman had het fysiek wel
lastig in Djedda, maar kan daar wel om lachen. "De race was fysiek
heel pittig, daar ga ik niet over liegen. Er zijn wel een paar
foto's van mijn nek. Ik denk dat ik er klaar voor was, maar het
circuit in Saoedi-Arabië is weer een nieuwe stap. Het is een lastig
circuit met veel G-krachten. Je spendeert veel tijd in bochten en
zelfs op de rechte stukken zijn er knikjes. Dat betekent dat je
vijftig rondjes aan het worstelen bent. Het was pittig, zeker toen
ik uit de auto kwam, maar de adrenaline hielp me er vrij makkelijk
doorheen. De pijn kwam na de race!"
