Mercedes applaudisseert voor dapper Red Bull: "Bravo!"

James Allison, de technisch directeur van Mercedes, heeft Red Bull
geprezen voor de radicale keuze met de RB20. Toen de wagen, die Max
Verstappen aan zijn vierde wereldtitel moet helpen, bij de
onthulling en tijdens het testen voor het eerst in de schijnwerpers
kwam te staan, werd de aandacht getrokken door de motorkap, die
geïnspireerd lijkt te zijn op Mercedes' eigen ideeën voor de auto
uit 2023. Dit kwam voor Mercedes als een verrassing omdat Red Bulls
eigen RB19 vorig jaar liefst 21 van de 22 races won. Adrian Newey
en zijn team vonden echter dat de RB20 aanzienlijk doorontwikkeld
moest worden, om te voorkomen dat andere teams Red Bull bij zouden
halen. Allison prijst Red Bull voor de gedurfde aanpak, terwijl hij
ook uitlegt wat de bedoelingen van het team zijn met het
ongebruikelijke ontwerp van hun eigen voorvleugel. Bravo aan hen
"Ik dacht dat als een team zo ver voor ligt, zoals zij hebben
gedaan, het heel gemakkelijk is om op je lauweren te rusten", legt
Allison uit als hem door RacingNews365 werd gevraagd naar zijn
gedachten bij de RB20. "Ik dacht: 'Bravo aan hen', omdat ze bereid
zijn iets te doen wat niet gewoon een simpele kopie is van het
vorige seizoen. Ik denk dat als je in de pitstraat loopt en de
motorkap van een willekeurige auto pakt, je die op elke andere auto
kan plaatsen en het zou geen verschil maken. Wat interessant is, is
wat ze onder die motorkap hebben gedaan. Waar ze dus dat volume
(van die twee 'bazooka's', red.) voor gebruiken." Allison wordt ook
gevraagd naar het ontwerp van de voorvleugel van Mercedes. Een
dunne strook carbon, die de bovenste flap verbindt met de
neuskegel, ligt vooral onder een vergrootglas. Een interpretatie
van Mercedes van het reglement die nog niet eerder is gezien. Het
is legaal en concurrerende teams hebben geen klachten of protesten
ingediend. Allison beschrijft wat het team hoopt te bereiken. "We
willen gewoon minder load in dat deel van de vleugel en dit is een
handige manier om het te doen. Het is een manier om die load weg te
krijgen op een manier die wij efficiënt vinden." Uiteindelijk heeft
het in de eerste twee races het team nog niet zoveel voordeel
opgeleverd en klagen zowel Lewis Hamilton als George Russell over
de wagen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines