Stuiterend Mercedes doet een oproep aan de FIA
2024 is het derde jaar onder de nieuwe regels van de Formule 1.
Regels die ervoor moesten zorgen dat het veld dichterbij elkaar
kwam. Maar na een extreem dominant seizoen in 2023 (met 21 van de
22 races omgezet naar een overwinning), lijkt het alsof er in 2024
voor Red Bull niets veranderd is en is het team van Max Verstappen
weer een klasse apart. De technische baas van Mercedes, James
Allison, neemt dit Red Bull niet kwalijk. Wel denkt hij dat er
zaken zijn die door de FIA aangepakt kunnen en moeten worden. "Ik
denk niet per se dat de nieuwe regels gefaald hebben. Het is onze
taak om te proberen er een goed gevecht van te maken", zegt Allison
tegenover onder meer RacingNews365. "Maar er zijn dingen in de
reglementen die voor geen van ons goed zijn. Ik denk niet dat het
verstandig is om auto's te hebben die de grond zo raken (stuiteren,
red.) zoals deze auto's dat doen. En het idee dat je een goede race
krijgt door de ruimtes tussen achtervolgende auto's te controleren,
terwijl je de banden negeert... Het hele idee van het controleren
van die afstanden en het rijden in de vuile lucht, er is gebleken
dat dit vernietigend is. Red Bull doet echter goed werk en de rest
van ons heeft de plicht om het beter te doen." In 2026 worden de
nieuwe regels van kracht in de Formule 1. Als het aan Allison komt
er dan ook een einde aan de huidige vloeren die gebruikt worden
voor meer downforce. "Ik denk niet dat er in het bijzonder iets mis
is met vloeren met grondeffect. Maar de specifieke lay-out van deze
vloer zorgt ervoor dat de achterkant van de wagens het moeilijker
krijgt en dat is bepaald niet goed. Dat is niet iets wat we mee
moeten nemen naar 2026", is Allison stellig.
Regels die ervoor moesten zorgen dat het veld dichterbij elkaar
kwam. Maar na een extreem dominant seizoen in 2023 (met 21 van de
22 races omgezet naar een overwinning), lijkt het alsof er in 2024
voor Red Bull niets veranderd is en is het team van Max Verstappen
weer een klasse apart. De technische baas van Mercedes, James
Allison, neemt dit Red Bull niet kwalijk. Wel denkt hij dat er
zaken zijn die door de FIA aangepakt kunnen en moeten worden. "Ik
denk niet per se dat de nieuwe regels gefaald hebben. Het is onze
taak om te proberen er een goed gevecht van te maken", zegt Allison
tegenover onder meer RacingNews365. "Maar er zijn dingen in de
reglementen die voor geen van ons goed zijn. Ik denk niet dat het
verstandig is om auto's te hebben die de grond zo raken (stuiteren,
red.) zoals deze auto's dat doen. En het idee dat je een goede race
krijgt door de ruimtes tussen achtervolgende auto's te controleren,
terwijl je de banden negeert... Het hele idee van het controleren
van die afstanden en het rijden in de vuile lucht, er is gebleken
dat dit vernietigend is. Red Bull doet echter goed werk en de rest
van ons heeft de plicht om het beter te doen." In 2026 worden de
nieuwe regels van kracht in de Formule 1. Als het aan Allison komt
er dan ook een einde aan de huidige vloeren die gebruikt worden
voor meer downforce. "Ik denk niet dat er in het bijzonder iets mis
is met vloeren met grondeffect. Maar de specifieke lay-out van deze
vloer zorgt ervoor dat de achterkant van de wagens het moeilijker
krijgt en dat is bepaald niet goed. Dat is niet iets wat we mee
moeten nemen naar 2026", is Allison stellig.
