Hoe F1-teams het Red Bull-trucje proberen te kopiëren
Waarom was de RB19 zo sterk en lijkt de RB20 misschien nog wel
sterker? Het zijn vragen waar de concurrentie maar al te graag
antwoord op krijgt. Een van de kenmerken van de RB19 en ook van de
RB20 is de efficiënte en krachtige DRS van de Oostenrijkse renstal.
Het team krijgt het voor elkaar om veel meer topsnelheid te
genereren als de DRS-vleugel wordt geopend. Maar de concurrentie
kreeg halverwege 2023 door wat Red Bull deed. Het idee is om de
beam wing en de onderkant van de auto vast te zetten, om er zo voor
te zorgen dat er minder downforce wordt gecreëerd, waardoor er
hogere snelheden mogelijk zijn. Naarmate het einde van het seizoen
naderde, begon de concurrentie hun eigen upgrades te introduceren
om zo het idee te kopiëren. De Performance Director van Aston
Martin, Tom McCullough, legt in detail uit welke dunne lijn de
teams moeten volgen om het effect te maximaliseren. 'Petje af voor
Red Bull' "Dat is echt een goede vraag, het is er echt een voor een
aerodynamicus die meer in zijn mars heeft dan ik", zo begint
McCullough in gesprek met onder meer RacingNews365. Hij legt uit
hoe de auto meer snelheid kan genereren, meer dan alleen het
gebruik van de DRS. "Het heeft allemaal effect op elkaar. Niet
alleen de DRS speelt daarin een rol, maar ook hoe de rest van de
auto is ontworpen speelt allemaal mee." McCullough vervolgt: "Petje
af voor Red Bull, vorig jaar waren ze erg sterk op dat gebied en
veel mensen hebben daar goed naar gekeken. We hebben geprobeerd om
tot een oplossing te komen om ervoor te zorgen dat als je op die
DRS-knop drukt, je veel meer luchtweerstand verliest. En dat is ons
gelukt. Vorig jaar hebben we al een aantal updates geïntroduceerd.
En de achtervleugel die we in Saoedi-Arabië op de auto hadden
zitten lijkt erg op sommige achtervleugels die we aan het einde van
vorig jaar op de auto hadden. De interactie tussen de vloer, het
koelsysteem en de koelopeningen zorgt ervoor dat de switch groter
wordt wanneer je de DRS opent", aldus de Performance Director van
Aston Martin. Het is echter de vraag of een van de teams een nog
efficiëntere DRS kan produceren dan die van Red Bull. De
Oostenrijkse equipe ligt namelijk nog steeds voor op de
concurrentie en het lijkt er niet op dat Red Bull snel het voordeel
zal verliezen.
sterker? Het zijn vragen waar de concurrentie maar al te graag
antwoord op krijgt. Een van de kenmerken van de RB19 en ook van de
RB20 is de efficiënte en krachtige DRS van de Oostenrijkse renstal.
Het team krijgt het voor elkaar om veel meer topsnelheid te
genereren als de DRS-vleugel wordt geopend. Maar de concurrentie
kreeg halverwege 2023 door wat Red Bull deed. Het idee is om de
beam wing en de onderkant van de auto vast te zetten, om er zo voor
te zorgen dat er minder downforce wordt gecreëerd, waardoor er
hogere snelheden mogelijk zijn. Naarmate het einde van het seizoen
naderde, begon de concurrentie hun eigen upgrades te introduceren
om zo het idee te kopiëren. De Performance Director van Aston
Martin, Tom McCullough, legt in detail uit welke dunne lijn de
teams moeten volgen om het effect te maximaliseren. 'Petje af voor
Red Bull' "Dat is echt een goede vraag, het is er echt een voor een
aerodynamicus die meer in zijn mars heeft dan ik", zo begint
McCullough in gesprek met onder meer RacingNews365. Hij legt uit
hoe de auto meer snelheid kan genereren, meer dan alleen het
gebruik van de DRS. "Het heeft allemaal effect op elkaar. Niet
alleen de DRS speelt daarin een rol, maar ook hoe de rest van de
auto is ontworpen speelt allemaal mee." McCullough vervolgt: "Petje
af voor Red Bull, vorig jaar waren ze erg sterk op dat gebied en
veel mensen hebben daar goed naar gekeken. We hebben geprobeerd om
tot een oplossing te komen om ervoor te zorgen dat als je op die
DRS-knop drukt, je veel meer luchtweerstand verliest. En dat is ons
gelukt. Vorig jaar hebben we al een aantal updates geïntroduceerd.
En de achtervleugel die we in Saoedi-Arabië op de auto hadden
zitten lijkt erg op sommige achtervleugels die we aan het einde van
vorig jaar op de auto hadden. De interactie tussen de vloer, het
koelsysteem en de koelopeningen zorgt ervoor dat de switch groter
wordt wanneer je de DRS opent", aldus de Performance Director van
Aston Martin. Het is echter de vraag of een van de teams een nog
efficiëntere DRS kan produceren dan die van Red Bull. De
Oostenrijkse equipe ligt namelijk nog steeds voor op de
concurrentie en het lijkt er niet op dat Red Bull snel het voordeel
zal verliezen.
