Norris eist veranderingen aan F1-auto's: "Begint tol te eisen"
Met het nieuwe technische reglement in 2022 keerde ground effect
terug in de Formule 1. Het onbedoelde gevolg bij een heel aantal
teams was porpoising, het gestuiter van de auto's over de rechte
stukken. Hoewel dat probleem grotendeels is opgelost, worden de
auto's nog steeds afgesteld met een stijve vering. Zo kan de auto
zo dicht mogelijk op de grond liggen en wordt er zoveel mogelijk
downforce gegenereerd. Alexander Albon gaf in Djedda aan dat hij
met een arts wilde praten om te kijken of er een verband bestaat
tussen porpoising en de invloed van heupgordels op de gezondheid
van de coureur. Als McLaren-coureur Lando Norris daar naar gevraagd
wordt, dan weet de Brit niet zo goed wat hij daar op moet
antwoorden. "Ik heb geen idee. Ik weet niet hoe je dat verband zou
kunnen leggen", reageert hij tegenover onder meer RacingNews365.
"Ik weet niet wat het gemiddelde is van wie er last van heeft
gehad. Is het één op de vijf? Is het één op de tien? Ik heb geen
idee. Ik ben geen dokter. Maar kan het beter en was het een paar
jaar geleden beter met de oude auto's? 100 procent." Norris roept
op tot verandering Norris geeft toe dat de coureurs vaak klagen
over bepaalde zaken die niet echt belangrijk zijn, maar hij dringt
er wel op aan om naar de coureurs te luisteren als het gaat over de
gezondheid achter het stuur. "Er zijn zeker bepaalde mensen die
denken dat het niet erg is en dat het jaren geleden erger was. Maar
ik denk dat de tijden zijn veranderd." De Brit vervolgt: "We klagen
over bepaalde dingen en sommige zaken zijn typisch voor ons als
coureurs. Maar bepaalde onderwerpen hebben ook een goede reden,
voor ons eigen lichaam, onze veiligheid en gezondheid. Er zijn
zaken die voor verbetering vatbaar zijn, het moet nog wat beter",
vindt Norris. "De teams maken gewoon de snelste auto's en daar
rijden wij dan in. Maar op bepaalde momenten begint het zijn tol te
eisen, al is het zeker niet meer zo erg als twee jaar geleden.
Sindsdien is het beter gegaan met porpoising, maar je moet de
auto's nog steeds extreem laag en stijf afstellen", laat de
McLaren-coureur verder weten. Norris voegt daaraan toe dat hij
worstelt met de impact van de auto's op zijn lichaam en laat
doorschemeren dat dit gevolgen kan hebben voor coureurs die hopen
op een lange carrière in de Formule 1. "Het eist zijn tol. Ik
worstel nog steeds erg met mijn lichaam en mijn rug. Ik moet nu
veel doen, wat ik een paar jaar geleden niet hoefde te doen", legt
hij uit. "Ik zeg niet dat het direct aan de auto ligt, het is iets
natuurlijks voor me, ik moet eraan werken. Maar ik denk dat er op
de lange termijn dingen verbeterd moeten worden, zeker als ik hier
nog vele jaren ben. We willen het wat beter maken en meer in lijn
met hoe het een paar jaar geleden was", sluit Norris af.
terug in de Formule 1. Het onbedoelde gevolg bij een heel aantal
teams was porpoising, het gestuiter van de auto's over de rechte
stukken. Hoewel dat probleem grotendeels is opgelost, worden de
auto's nog steeds afgesteld met een stijve vering. Zo kan de auto
zo dicht mogelijk op de grond liggen en wordt er zoveel mogelijk
downforce gegenereerd. Alexander Albon gaf in Djedda aan dat hij
met een arts wilde praten om te kijken of er een verband bestaat
tussen porpoising en de invloed van heupgordels op de gezondheid
van de coureur. Als McLaren-coureur Lando Norris daar naar gevraagd
wordt, dan weet de Brit niet zo goed wat hij daar op moet
antwoorden. "Ik heb geen idee. Ik weet niet hoe je dat verband zou
kunnen leggen", reageert hij tegenover onder meer RacingNews365.
"Ik weet niet wat het gemiddelde is van wie er last van heeft
gehad. Is het één op de vijf? Is het één op de tien? Ik heb geen
idee. Ik ben geen dokter. Maar kan het beter en was het een paar
jaar geleden beter met de oude auto's? 100 procent." Norris roept
op tot verandering Norris geeft toe dat de coureurs vaak klagen
over bepaalde zaken die niet echt belangrijk zijn, maar hij dringt
er wel op aan om naar de coureurs te luisteren als het gaat over de
gezondheid achter het stuur. "Er zijn zeker bepaalde mensen die
denken dat het niet erg is en dat het jaren geleden erger was. Maar
ik denk dat de tijden zijn veranderd." De Brit vervolgt: "We klagen
over bepaalde dingen en sommige zaken zijn typisch voor ons als
coureurs. Maar bepaalde onderwerpen hebben ook een goede reden,
voor ons eigen lichaam, onze veiligheid en gezondheid. Er zijn
zaken die voor verbetering vatbaar zijn, het moet nog wat beter",
vindt Norris. "De teams maken gewoon de snelste auto's en daar
rijden wij dan in. Maar op bepaalde momenten begint het zijn tol te
eisen, al is het zeker niet meer zo erg als twee jaar geleden.
Sindsdien is het beter gegaan met porpoising, maar je moet de
auto's nog steeds extreem laag en stijf afstellen", laat de
McLaren-coureur verder weten. Norris voegt daaraan toe dat hij
worstelt met de impact van de auto's op zijn lichaam en laat
doorschemeren dat dit gevolgen kan hebben voor coureurs die hopen
op een lange carrière in de Formule 1. "Het eist zijn tol. Ik
worstel nog steeds erg met mijn lichaam en mijn rug. Ik moet nu
veel doen, wat ik een paar jaar geleden niet hoefde te doen", legt
hij uit. "Ik zeg niet dat het direct aan de auto ligt, het is iets
natuurlijks voor me, ik moet eraan werken. Maar ik denk dat er op
de lange termijn dingen verbeterd moeten worden, zeker als ik hier
nog vele jaren ben. We willen het wat beter maken en meer in lijn
met hoe het een paar jaar geleden was", sluit Norris af.
