Het kerkhof bij Alpine: deze namen vertrokken de afgelopen jaren
Voor de echte successen van Renault in de Formule 1 moeten we terug
naar 2005 en 2006. Toen pakte het team met Fernando Alonso twee
wereldtitels en won het Franse merk ook twee constructeurstitels.
Maar sindsdien is het niet veel meer met Renault en later Alpine.
Podiums werden er door de jaren heen nog wel gepakt, maar voor
overwinningen kon het team niet echt meer strijden. Al pakte
Esteban Ocon tijdens de Grand Prix van Hongarije in 2021 nog heel
verrassend de overwinning. Maar structureel om de podiumplekken
vechten, dat zat er niet meer in voor de Franse equipe. Waar Alpine
in 2023 nog twee verdwaalde derde plaatsten pakte, Ocon in Monaco
en Pierre Gasly in Nederland, is het team ondertussen meer een
kerkhof geworden aan namen die de afgelopen jaren vertrokken. We
zetten de belangrijkste namen voor je op een rijtje en het zijn
zeker niet de minste. Begin 2021 begon de ellende Cyril Abiteboul
De ellende bij het toenmalige Renault begon eigenlijk met het
vertrek van Cyril Abiteboul, al zullen er ook genoeg mensen zijn
die hun twijfels bij Abiteboul zullen hebben gehad. De Fransman
vertrok in januari 2021 na heel wat jaren als teambaas te hebben
rondgelopen bij Renault. De reden van zijn vertrek? "Met de nieuwe
identiteit breekt een nieuw hoofdstuk aan voor het Formule 1-team.
En die stap was moeilijker te zetten met leidinggevende figuren uit
het verleden die het team in een andere richting stuurden", zo
legde de CEO van de Renault Group, Luca de Meo, toentertijd uit.
Renault ging vanaf die winter namelijk verder als Alpine. Waar
Abiteboul eerst nog bij de leverancier van de Formule 2-motoren,
Mecachrome, werkte, is de Fransman nu in dienst van Hyundai als de
president en teambaas van Hyundai Motorsport. Hij neemt sinds een
paar maanden de rol van president op zich, waarbij de Fransman
nieuwe verantwoordelijkheden op zijn bordje heeft liggen. Marcin
Budkowski In het eerste jaar van Alpine was het relatief rustig bij
het team, maar in de winter van 2022 sneuvelden er twee kopstukken
bij het Franse team. Allereerst moest Marcin Budkowski eraan
geloven, de toenmalig uitvoerend directeur van het team. Hij werkte
sinds 2018 bij het Formule 1 team, maar stopte per direct op 13
januari 2022. "Ik heb ervan genoten onderdeel uit te maken van de
leiding bij Renault en Alpine en van de samenwerking met een
getalenteerde groep mensen. Ik zal de progressie van het team de
komende seizoenen in de gaten blijven houden", zo liet hij in een
korte reactie weten. De Pool is op dit moment de CEO van de World
Cup of Motorsport, beter bekend als de A1GP. Budkowski noemt het
zelf een 'nieuw ambitieus project, dat zich richt op een
internationaal single-seater kampioenschap waarbij landen tegen
elkaar rijden', waarmee de landenwedstrijd van weleer moet
herleven. Ook is de Pool analist bij Viaplay in Polen. Alonso weg,
Piastri als vervanger? Alain Prost Niet veel later moest ook Alain
Prost het team van Alpine verlaten. Hij was sinds 2017 adviseur bij
het team, maar daar kwam in januari 2022 een einde aan. "Ik werd
niet betrokken bij de beslissingen, maar moest deze wel
verantwoorden. Soms hoorde ik pas last minute over bepaalde keuzes.
Het is een kwestie van respect. Relaties werden steeds
ingewikkelder en er was veel jaloezie", zo liet hij op dat moment
weten. Daarbij moest vooral de voormalig CEO van het F1-team,
Laurent Rossi, het ontgelden. "Ik heb niets tegen verandering, maar
wat ik niet waardeer is de relatie en het gebrek aan respect naar
andere mensen toe. Ik hou van het menselijke aspect", zo voegde de
viervoudig wereldkampioen daar nog aan toe. Prost is momenteel nog
steeds regelmatig te vinden in de paddock en deelt regelmatig zijn
visies op wat er speelt in de wereld van de Formule 1. Fernando
Alonso Halverwege 2022 maakte Fernando Alonso bekend dat hij aan
het einde van dat jaar zou vertrekken bij Alpine. De Spanjaard
verruilde het team waar hij in het verleden vele successen mee
boekte in voor Aston Martin, waar hij Sebastian Vettel verving. Het
was een compleet onverwachte move van Alonso waarmee hij zeker niet
voor het eerst vriend en vijand verraste. Uiteindelijk is dat een
goede gok van de Spanjaard gebleken, want Aston Martin zat vanaf
2023 in de lift terwijl het bij Alpine niet bepaald beter ging.
Alonso stond vorig jaar maar liefst acht keer op het podium namens
Aston Martin, terwijl Alpine dus slechts twee podiumplekken pakte.
De Spanjaard gaf in 2022 het Franse team al wat trappen na en zal
zeker in 2024 blij zijn dat hij weg is bij Alpine. Aston Martin is
een van de teams vooraan de grid, terwijl Alpine momenteel blij
moet zijn als het niet als laatste start. Oscar Piastri Waar de
verrassing van Fernando Alonso al groot was, daarna moest de
grootste klap voor Alpine nog komen. Het team kondigde zelfs al aan
dat Oscar Piastri vanaf 2023 voor het team uit zou komen, maar de
Australiër reageerde daar heel snel op door te stellen dat daar
helemaal niks van klopte. "Ik heb helemaal geen contract getekend
bij Alpine en zal volgend jaar ook niet voor hen rijden", zo gaf
hij aan. Piastri reed al een aantal jaar met steun van Alpine in de
diverse opstapklassen, maar besloot uiteindelijk om voor McLaren te
gaan rijden. De partijen eindigden in de rechtbank om duidelijkheid
te krijgen en Alpine trok aan het kortste eind. Wat het Franse team
ongetwijfeld het meeste steekt is dat Piastri met al die meters als
Alpine-junior geen enkele Formule 1-race voor het team heeft
gereden. Ondertussen zal Piastri in zijn vuistje lachen, want met
McLaren heeft hij een sprintrace gewonnen en twee podiumplekken
gepakt, terwijl het er niet beter op wordt bij Alpine. Vier namen
in een korte tijd Laurent Rossi , Otmar Szafnauer en Alan Permane
Tijdens het weekend van de Grand Prix van België in 2023 sneuvelden
er opnieuw een aantal kopstukken bij Alpine. Waar eerst CEO Laurent
Rossi werd vervangen, werden daarna teambaas Otmar Szafnauer en
sportief directeur Alan Permane uit het niets ontslagen. En
technisch directeur Pat Fry stapte zelf op. Het nieuws van het
ontslag van Szafnauer kwam op de vrijdag voor de race, terwijl hij
pas na het weekend ontslagen zou worden. Szafnauer gaf de volgende
toelichting op de zaterdag in België. "Wat er echt veranderd is, is
dat ik een tijdlijn voor ogen had om het team te veranderen en het
beter te maken. Ik vond het realistisch. Ik weet namelijk wat er
voor nodig is en heb dat al eens eerder gedaan. Het management bij
Renault had een kortere tijdlijn in gedachten. Als je dan geen
overeenstemming kan vinden, dan kan je beter uit elkaar gaan." De
voormalige teambaas laat het niet na om telkens een trap na te
geven aan Alpine als hij de kans krijgt. Waar Szafnauer momenteel
bezig is met het uitrollen van zijn app Eventr binnen de paddock,
moet hij nog wel even wachten voordat hij terug mag keren in een
rol bij een team vanwege 'gardening leave'. Permane werd eind
januari aangesteld als Racing Director bij Visa Cash App RB (RB),
waar hij meteen aan de slag is gegaan. Rossi werd dus vervangen als
CEO en volgens Luca de Meo, de CEO van Renault Group, 'zal Rossi
zich nu bezighouden met speciale projecten', zo werd bij de
vervanging van Rossi gezegd. Pat Fry De 59-jarige Fry, die eerder
al actief was bij Benetton, McLaren (2x), Ferrari en Manor, maakte
na zijn vertrek bij Alpine de opvallende overstap naar Williams.
Ook daar vervult de Brit de rol als technisch directeur en hij
begon sinds 1 november aan zijn nieuwe job. "Het team heeft een
rijke historie in de Formule 1 en ik ben enthousiast om bij te
dragen aan het toekomstige succes. Ik geloof in het potentieel van
het team en samen zullen we streven naar excellentie op en naast
het circuit", zo zei hij bij zijn aanstelling. Harman & De Beer
Davide Brivio Na afloop van het seizoen 2023 nam Alpine na Rossi,
Szafnauer, Permane en Fry ook afscheid van Davide Brivio. Nadat hij
drie jaar daarvoor bij de Franse fabrikant in dienst trad, werd hij
in 2021 de Racing Director van het team. In de periode voordat hij
vertrok was hij Alpine's Director of Racing Expansion Projects,
waarbij hij onder meer toezicht hield op de Alpine Academy. "Het
was een trots hoofdstuk in mijn autosportcarrière om bij Alpine
betrokken te mogen zijn bij de Formule 1. Dat ik een kleine rol heb
mogen spelen in dat succes zal ik zeker koesteren. Ik ben Alpine
dankbaar voor het feit dat ze rekening hebben gehouden met mijn
wens om andere mogelijkheden na te streven die zich in de toekomst
kunnen voordoen (en ik hoop dat dat zal gebeuren)", zo liet hij aan
het einde van 2023 weten bij zijn vertrek. Inmiddels is hij de
teambaas van Trackhouse Racing in de MotoGP. Matt Harman en Dirk de
Beer Vlak voor de start van het seizoen 2024, letterlijk een
halfuur voor de eerste race, kon RacingNews365 onthullen dat
technisch directeur Matt Harman en hoofd aerodynamica Dirk de Beer
hun ontslag hadden ingediend bij het Franse team. Beide heren
dienden een aantal weken eerder hun ontslag in en zitten momenteel
nog de opzegtermijn van hun contracten uit. Uiteindelijk zal het
duo het team in april gaan verlaten. Harman vertrekt na vijfenhalf
jaar bij het team, De Beer werkte in het verleden al voor Renault
en keerde in 2019 terug bij het team uit Enstone. Wat de beide
heren hierna gaan doen is nog niet bekend. Door het vertrek van
beide heren was de crisis compleet bij Alpine, zeker ook omdat het
team in Bahrein vanaf de laatste startrij moest starten. Ook zal
het vertrek van Harman en De Beer ervoor zorgen dat het er niet op
vooruit gaat met het team. Toekomst Alpine Bob Bell De laatste man
die bij Alpine vertrok is Bob Bell. Hij werkte in meerdere periodes
voor Benetton/Renault/Alpine, de laatste jaren was hij aan het team
verbonden in een adviserende rol. Die functie legde hij eerder in
maart neer. Al vrij snel werd Bell aangesteld als Executive
Director bij Aston Martin en hij moet in die rol verantwoording
afleggen aan teambaas Mike Krack. "Ik ben onder de indruk van de
stappen die men de afgelopen jaren heeft gezet. De kans om daar een
steentje aan bij te dragen is een mooie kans en ik kijk er naar uit
om samen te werken met de technische leiders van het team. De
omvang en de ambities van het team werken zeer motiverend en ik zie
de honger dan ook overduidelijk", zo zei Bell bij zijn aanstelling.
Het vertrek van de verschillende kopstukken in de loop der jaren
moest natuurlijk ook worden opgevuld met andere namen en als
vanzelfsprekend heeft Alpine dat ook gedaan. Het is dus niet alleen
maar ellende bij het Franse team. Zo is Julian Rouse de interim
sportief directeur, is Bruno Famin de nieuwe teambaas en is
Philippe Krief de CEO. Begin maart kondigde Alpine nog aan dat er
drie technische directeuren komen voor de gebieden 'Performance',
'Aerodynamica' en 'Engineering'. In diezelfde volgorde gaan Ciaron
Pilbeam, David Wheater en Joe Burnell die rollen vervullen. In
hoeverre dat Alpine echt gaat helpen om weer een weg naar boven te
vinden is de grote vraag, zeker dit seizoen. De tijd zal het leren,
zoals zo vaak het geval is in de Formule 1.
naar 2005 en 2006. Toen pakte het team met Fernando Alonso twee
wereldtitels en won het Franse merk ook twee constructeurstitels.
Maar sindsdien is het niet veel meer met Renault en later Alpine.
Podiums werden er door de jaren heen nog wel gepakt, maar voor
overwinningen kon het team niet echt meer strijden. Al pakte
Esteban Ocon tijdens de Grand Prix van Hongarije in 2021 nog heel
verrassend de overwinning. Maar structureel om de podiumplekken
vechten, dat zat er niet meer in voor de Franse equipe. Waar Alpine
in 2023 nog twee verdwaalde derde plaatsten pakte, Ocon in Monaco
en Pierre Gasly in Nederland, is het team ondertussen meer een
kerkhof geworden aan namen die de afgelopen jaren vertrokken. We
zetten de belangrijkste namen voor je op een rijtje en het zijn
zeker niet de minste. Begin 2021 begon de ellende Cyril Abiteboul
De ellende bij het toenmalige Renault begon eigenlijk met het
vertrek van Cyril Abiteboul, al zullen er ook genoeg mensen zijn
die hun twijfels bij Abiteboul zullen hebben gehad. De Fransman
vertrok in januari 2021 na heel wat jaren als teambaas te hebben
rondgelopen bij Renault. De reden van zijn vertrek? "Met de nieuwe
identiteit breekt een nieuw hoofdstuk aan voor het Formule 1-team.
En die stap was moeilijker te zetten met leidinggevende figuren uit
het verleden die het team in een andere richting stuurden", zo
legde de CEO van de Renault Group, Luca de Meo, toentertijd uit.
Renault ging vanaf die winter namelijk verder als Alpine. Waar
Abiteboul eerst nog bij de leverancier van de Formule 2-motoren,
Mecachrome, werkte, is de Fransman nu in dienst van Hyundai als de
president en teambaas van Hyundai Motorsport. Hij neemt sinds een
paar maanden de rol van president op zich, waarbij de Fransman
nieuwe verantwoordelijkheden op zijn bordje heeft liggen. Marcin
Budkowski In het eerste jaar van Alpine was het relatief rustig bij
het team, maar in de winter van 2022 sneuvelden er twee kopstukken
bij het Franse team. Allereerst moest Marcin Budkowski eraan
geloven, de toenmalig uitvoerend directeur van het team. Hij werkte
sinds 2018 bij het Formule 1 team, maar stopte per direct op 13
januari 2022. "Ik heb ervan genoten onderdeel uit te maken van de
leiding bij Renault en Alpine en van de samenwerking met een
getalenteerde groep mensen. Ik zal de progressie van het team de
komende seizoenen in de gaten blijven houden", zo liet hij in een
korte reactie weten. De Pool is op dit moment de CEO van de World
Cup of Motorsport, beter bekend als de A1GP. Budkowski noemt het
zelf een 'nieuw ambitieus project, dat zich richt op een
internationaal single-seater kampioenschap waarbij landen tegen
elkaar rijden', waarmee de landenwedstrijd van weleer moet
herleven. Ook is de Pool analist bij Viaplay in Polen. Alonso weg,
Piastri als vervanger? Alain Prost Niet veel later moest ook Alain
Prost het team van Alpine verlaten. Hij was sinds 2017 adviseur bij
het team, maar daar kwam in januari 2022 een einde aan. "Ik werd
niet betrokken bij de beslissingen, maar moest deze wel
verantwoorden. Soms hoorde ik pas last minute over bepaalde keuzes.
Het is een kwestie van respect. Relaties werden steeds
ingewikkelder en er was veel jaloezie", zo liet hij op dat moment
weten. Daarbij moest vooral de voormalig CEO van het F1-team,
Laurent Rossi, het ontgelden. "Ik heb niets tegen verandering, maar
wat ik niet waardeer is de relatie en het gebrek aan respect naar
andere mensen toe. Ik hou van het menselijke aspect", zo voegde de
viervoudig wereldkampioen daar nog aan toe. Prost is momenteel nog
steeds regelmatig te vinden in de paddock en deelt regelmatig zijn
visies op wat er speelt in de wereld van de Formule 1. Fernando
Alonso Halverwege 2022 maakte Fernando Alonso bekend dat hij aan
het einde van dat jaar zou vertrekken bij Alpine. De Spanjaard
verruilde het team waar hij in het verleden vele successen mee
boekte in voor Aston Martin, waar hij Sebastian Vettel verving. Het
was een compleet onverwachte move van Alonso waarmee hij zeker niet
voor het eerst vriend en vijand verraste. Uiteindelijk is dat een
goede gok van de Spanjaard gebleken, want Aston Martin zat vanaf
2023 in de lift terwijl het bij Alpine niet bepaald beter ging.
Alonso stond vorig jaar maar liefst acht keer op het podium namens
Aston Martin, terwijl Alpine dus slechts twee podiumplekken pakte.
De Spanjaard gaf in 2022 het Franse team al wat trappen na en zal
zeker in 2024 blij zijn dat hij weg is bij Alpine. Aston Martin is
een van de teams vooraan de grid, terwijl Alpine momenteel blij
moet zijn als het niet als laatste start. Oscar Piastri Waar de
verrassing van Fernando Alonso al groot was, daarna moest de
grootste klap voor Alpine nog komen. Het team kondigde zelfs al aan
dat Oscar Piastri vanaf 2023 voor het team uit zou komen, maar de
Australiër reageerde daar heel snel op door te stellen dat daar
helemaal niks van klopte. "Ik heb helemaal geen contract getekend
bij Alpine en zal volgend jaar ook niet voor hen rijden", zo gaf
hij aan. Piastri reed al een aantal jaar met steun van Alpine in de
diverse opstapklassen, maar besloot uiteindelijk om voor McLaren te
gaan rijden. De partijen eindigden in de rechtbank om duidelijkheid
te krijgen en Alpine trok aan het kortste eind. Wat het Franse team
ongetwijfeld het meeste steekt is dat Piastri met al die meters als
Alpine-junior geen enkele Formule 1-race voor het team heeft
gereden. Ondertussen zal Piastri in zijn vuistje lachen, want met
McLaren heeft hij een sprintrace gewonnen en twee podiumplekken
gepakt, terwijl het er niet beter op wordt bij Alpine. Vier namen
in een korte tijd Laurent Rossi , Otmar Szafnauer en Alan Permane
Tijdens het weekend van de Grand Prix van België in 2023 sneuvelden
er opnieuw een aantal kopstukken bij Alpine. Waar eerst CEO Laurent
Rossi werd vervangen, werden daarna teambaas Otmar Szafnauer en
sportief directeur Alan Permane uit het niets ontslagen. En
technisch directeur Pat Fry stapte zelf op. Het nieuws van het
ontslag van Szafnauer kwam op de vrijdag voor de race, terwijl hij
pas na het weekend ontslagen zou worden. Szafnauer gaf de volgende
toelichting op de zaterdag in België. "Wat er echt veranderd is, is
dat ik een tijdlijn voor ogen had om het team te veranderen en het
beter te maken. Ik vond het realistisch. Ik weet namelijk wat er
voor nodig is en heb dat al eens eerder gedaan. Het management bij
Renault had een kortere tijdlijn in gedachten. Als je dan geen
overeenstemming kan vinden, dan kan je beter uit elkaar gaan." De
voormalige teambaas laat het niet na om telkens een trap na te
geven aan Alpine als hij de kans krijgt. Waar Szafnauer momenteel
bezig is met het uitrollen van zijn app Eventr binnen de paddock,
moet hij nog wel even wachten voordat hij terug mag keren in een
rol bij een team vanwege 'gardening leave'. Permane werd eind
januari aangesteld als Racing Director bij Visa Cash App RB (RB),
waar hij meteen aan de slag is gegaan. Rossi werd dus vervangen als
CEO en volgens Luca de Meo, de CEO van Renault Group, 'zal Rossi
zich nu bezighouden met speciale projecten', zo werd bij de
vervanging van Rossi gezegd. Pat Fry De 59-jarige Fry, die eerder
al actief was bij Benetton, McLaren (2x), Ferrari en Manor, maakte
na zijn vertrek bij Alpine de opvallende overstap naar Williams.
Ook daar vervult de Brit de rol als technisch directeur en hij
begon sinds 1 november aan zijn nieuwe job. "Het team heeft een
rijke historie in de Formule 1 en ik ben enthousiast om bij te
dragen aan het toekomstige succes. Ik geloof in het potentieel van
het team en samen zullen we streven naar excellentie op en naast
het circuit", zo zei hij bij zijn aanstelling. Harman & De Beer
Davide Brivio Na afloop van het seizoen 2023 nam Alpine na Rossi,
Szafnauer, Permane en Fry ook afscheid van Davide Brivio. Nadat hij
drie jaar daarvoor bij de Franse fabrikant in dienst trad, werd hij
in 2021 de Racing Director van het team. In de periode voordat hij
vertrok was hij Alpine's Director of Racing Expansion Projects,
waarbij hij onder meer toezicht hield op de Alpine Academy. "Het
was een trots hoofdstuk in mijn autosportcarrière om bij Alpine
betrokken te mogen zijn bij de Formule 1. Dat ik een kleine rol heb
mogen spelen in dat succes zal ik zeker koesteren. Ik ben Alpine
dankbaar voor het feit dat ze rekening hebben gehouden met mijn
wens om andere mogelijkheden na te streven die zich in de toekomst
kunnen voordoen (en ik hoop dat dat zal gebeuren)", zo liet hij aan
het einde van 2023 weten bij zijn vertrek. Inmiddels is hij de
teambaas van Trackhouse Racing in de MotoGP. Matt Harman en Dirk de
Beer Vlak voor de start van het seizoen 2024, letterlijk een
halfuur voor de eerste race, kon RacingNews365 onthullen dat
technisch directeur Matt Harman en hoofd aerodynamica Dirk de Beer
hun ontslag hadden ingediend bij het Franse team. Beide heren
dienden een aantal weken eerder hun ontslag in en zitten momenteel
nog de opzegtermijn van hun contracten uit. Uiteindelijk zal het
duo het team in april gaan verlaten. Harman vertrekt na vijfenhalf
jaar bij het team, De Beer werkte in het verleden al voor Renault
en keerde in 2019 terug bij het team uit Enstone. Wat de beide
heren hierna gaan doen is nog niet bekend. Door het vertrek van
beide heren was de crisis compleet bij Alpine, zeker ook omdat het
team in Bahrein vanaf de laatste startrij moest starten. Ook zal
het vertrek van Harman en De Beer ervoor zorgen dat het er niet op
vooruit gaat met het team. Toekomst Alpine Bob Bell De laatste man
die bij Alpine vertrok is Bob Bell. Hij werkte in meerdere periodes
voor Benetton/Renault/Alpine, de laatste jaren was hij aan het team
verbonden in een adviserende rol. Die functie legde hij eerder in
maart neer. Al vrij snel werd Bell aangesteld als Executive
Director bij Aston Martin en hij moet in die rol verantwoording
afleggen aan teambaas Mike Krack. "Ik ben onder de indruk van de
stappen die men de afgelopen jaren heeft gezet. De kans om daar een
steentje aan bij te dragen is een mooie kans en ik kijk er naar uit
om samen te werken met de technische leiders van het team. De
omvang en de ambities van het team werken zeer motiverend en ik zie
de honger dan ook overduidelijk", zo zei Bell bij zijn aanstelling.
Het vertrek van de verschillende kopstukken in de loop der jaren
moest natuurlijk ook worden opgevuld met andere namen en als
vanzelfsprekend heeft Alpine dat ook gedaan. Het is dus niet alleen
maar ellende bij het Franse team. Zo is Julian Rouse de interim
sportief directeur, is Bruno Famin de nieuwe teambaas en is
Philippe Krief de CEO. Begin maart kondigde Alpine nog aan dat er
drie technische directeuren komen voor de gebieden 'Performance',
'Aerodynamica' en 'Engineering'. In diezelfde volgorde gaan Ciaron
Pilbeam, David Wheater en Joe Burnell die rollen vervullen. In
hoeverre dat Alpine echt gaat helpen om weer een weg naar boven te
vinden is de grote vraag, zeker dit seizoen. De tijd zal het leren,
zoals zo vaak het geval is in de Formule 1.
