Hoe Verstappens droomdebuut uitmondde in een onhebbelijk record voor de eeuwigheid
17 jaar en 166 dagen. Zo oud was Max Verstappen toen hij precies
negen jaar geleden zijn debuut maakte in de Formule 1. Het zorgde
voor veel rumoer, want kan iemand wel in de Formule 1 rijden als
hij zijn rijbewijs nog niet eens heeft? Het maakte Red
Bull-adviseur Helmut Marko niet uit. Verstappen was de man voor de
toekomst en moest en zou in de koningsklasse gaan rijden. Marko
raakte overtuigd na een Formule 3-race op de Norisring in 2014. De
piepjonge Verstappen reed briljant in de stromende regen en liet
Marko versteld staan. De Red Bull-adviseur was er als de kippen bij
om Verstappen aan te trekken. Wat Marko deed om de Verstappens over
te halen? Een zitje bij Toro Rosso aanbieden. Begin 2015 was het
zover. Verstappen werkte in Australië zijn eerste Grand
Prix-weekend af. De Nederlander reed een degelijke kwalificatie en
mocht vanaf de twaalfde plaats aan zijn eerste race gaan beginnen.
Verstappen werd wel afgetroefd door teamgenoot én mededebutant
Carlos Sainz. De Spanjaard kwalificeerde zich als achtste. Het
debuut van Verstappen verliep in de openingsfase zeer goed, in
tegenstelling tot de race van Sainz. Een pitstop mislukte volledig,
waardoor Sainz ver terugviel. Verstappen reed ondertussen in de top
tien en kon zo de jongste coureur ooit worden die punten pakte in
de Formule 1. Het zou anders aflopen... Record voor de eeuwigheid
In ronde 34 sloeg het noodlot namelijk toe. De Renault-motor in de
Toro Rosso gaf de geest en Verstappen moest zijn auto in het gras
parkeren. De Nederlander zou bij de volgende race in Maleisië
overigens wel zijn eerste punten pakken door als zevende over de
streep te komen. Verstappen werd zo alsnog de jongste puntenpakker
uit de Formule 1-geschiedenis, maar heeft ook nog steeds het
onhebbelijke record van jongste uitvaller in handen. Dat komt deels
omdat de leiding van de Formule 1 besloot de regels aan te
scherpen. Coureurs moesten vanaf 2016 18 jaar oud zijn om aan de
koningsklasse deel te nemen en de regels rond de superlicentie
werden ook strenger. Tegenwoordig is het lastiger om 'zomaar' in de
Formule 1 te belanden. Verstappen sloeg immers de Formule 2
volledig over. Nu moet je als coureur wel meer ervaring opdoen in
juniorklassen. Andrea Kimi Antonelli is stiekem wel een mooi
voorbeeld. Het 17-jarige toptalent slaat de Formule 3 over, maar
moet wel nog punten voor zijn superlicentie behalen in de Formule
2. Antonelli mag, als hij genoeg punten haalt, volgend jaar pas
debuteren in de koningsklasse. En zo blijven ook onhebbelijke
records als jongste uitvaller voor altijd op de naam van Verstappen
staan. Zijn droomdebuut mondde in een kleine domper uit, al liet
Verstappen wel zijn visitekaartje achter in 2015. De coureur
eindigde tweemaal als vierde, in Hongarije en de Verenigde Staten,
en dwong respect af met zijn bijzondere inhaalmanoeuvres. Inmiddels
kennen we Verstappen als drievoudig wereldkampioen Formule 1. Het
wordt door de aangescherpte regels ook alom aangenomen dat de
Nederlander voor altijd de jongste Formule 1-coureur met een Grand
Prix-overwinning zal blijven. Verstappen won in 2016 de Grand Prix
van Spanje en was op dat moment 18 jaar en 228 dagen oud. Het wordt
een helse uitdaging om dat record uit de boeken te rijden. Eén ding
is zeker: Verstappen zal altijd de jongste debutant én uitvaller
blijven. Een 17-jarige Formule 1-coureur gaan we nooit meer zien.
negen jaar geleden zijn debuut maakte in de Formule 1. Het zorgde
voor veel rumoer, want kan iemand wel in de Formule 1 rijden als
hij zijn rijbewijs nog niet eens heeft? Het maakte Red
Bull-adviseur Helmut Marko niet uit. Verstappen was de man voor de
toekomst en moest en zou in de koningsklasse gaan rijden. Marko
raakte overtuigd na een Formule 3-race op de Norisring in 2014. De
piepjonge Verstappen reed briljant in de stromende regen en liet
Marko versteld staan. De Red Bull-adviseur was er als de kippen bij
om Verstappen aan te trekken. Wat Marko deed om de Verstappens over
te halen? Een zitje bij Toro Rosso aanbieden. Begin 2015 was het
zover. Verstappen werkte in Australië zijn eerste Grand
Prix-weekend af. De Nederlander reed een degelijke kwalificatie en
mocht vanaf de twaalfde plaats aan zijn eerste race gaan beginnen.
Verstappen werd wel afgetroefd door teamgenoot én mededebutant
Carlos Sainz. De Spanjaard kwalificeerde zich als achtste. Het
debuut van Verstappen verliep in de openingsfase zeer goed, in
tegenstelling tot de race van Sainz. Een pitstop mislukte volledig,
waardoor Sainz ver terugviel. Verstappen reed ondertussen in de top
tien en kon zo de jongste coureur ooit worden die punten pakte in
de Formule 1. Het zou anders aflopen... Record voor de eeuwigheid
In ronde 34 sloeg het noodlot namelijk toe. De Renault-motor in de
Toro Rosso gaf de geest en Verstappen moest zijn auto in het gras
parkeren. De Nederlander zou bij de volgende race in Maleisië
overigens wel zijn eerste punten pakken door als zevende over de
streep te komen. Verstappen werd zo alsnog de jongste puntenpakker
uit de Formule 1-geschiedenis, maar heeft ook nog steeds het
onhebbelijke record van jongste uitvaller in handen. Dat komt deels
omdat de leiding van de Formule 1 besloot de regels aan te
scherpen. Coureurs moesten vanaf 2016 18 jaar oud zijn om aan de
koningsklasse deel te nemen en de regels rond de superlicentie
werden ook strenger. Tegenwoordig is het lastiger om 'zomaar' in de
Formule 1 te belanden. Verstappen sloeg immers de Formule 2
volledig over. Nu moet je als coureur wel meer ervaring opdoen in
juniorklassen. Andrea Kimi Antonelli is stiekem wel een mooi
voorbeeld. Het 17-jarige toptalent slaat de Formule 3 over, maar
moet wel nog punten voor zijn superlicentie behalen in de Formule
2. Antonelli mag, als hij genoeg punten haalt, volgend jaar pas
debuteren in de koningsklasse. En zo blijven ook onhebbelijke
records als jongste uitvaller voor altijd op de naam van Verstappen
staan. Zijn droomdebuut mondde in een kleine domper uit, al liet
Verstappen wel zijn visitekaartje achter in 2015. De coureur
eindigde tweemaal als vierde, in Hongarije en de Verenigde Staten,
en dwong respect af met zijn bijzondere inhaalmanoeuvres. Inmiddels
kennen we Verstappen als drievoudig wereldkampioen Formule 1. Het
wordt door de aangescherpte regels ook alom aangenomen dat de
Nederlander voor altijd de jongste Formule 1-coureur met een Grand
Prix-overwinning zal blijven. Verstappen won in 2016 de Grand Prix
van Spanje en was op dat moment 18 jaar en 228 dagen oud. Het wordt
een helse uitdaging om dat record uit de boeken te rijden. Eén ding
is zeker: Verstappen zal altijd de jongste debutant én uitvaller
blijven. Een 17-jarige Formule 1-coureur gaan we nooit meer zien.
