F1-schandalen: Coureur glipt startgrid op en doet illegaal mee aan Grand Prix
We schrijven het jaar 1977, de Grand Prix van Duitsland op het
circuit van Hockenheim staat voor de deur. Voor toerwagenkanon Hans
Heyer, die vandaag 81 kaarsjes mag uitblazen, komt dat weekend een
droom uit. Hij wordt door het team van ATS gevraagd zijn F1-debuut
te maken in een Penske Ford, nota bene in zijn thuisrace. ATS is
echter bepaald geen hoogvlieger en Heyer slaagt er met P27 in de
trainingen dan ook niet in zich te kwalificeren voor de race op
zondag, maar dat weerhoudt hem er niet van zijn bolide toch naar de
grid te sturen en sneaky achteraan aan te sluiten. Hij start
daadwerkelijk de race, waarbij het ongetwijfeld helpt dat een
startcrash de aandacht een beetje afleidt van alles wat er verder
op de baan gebeurt. De illegale deelname wordt lange tijd niet
opgemerkt, of heeft dat er mee te maken dat de marshals een oogje
dichtknijpen omdat het nu eenmaal een landgenoot betreft? Dat is
wat boze tongen bewezen. Hoe dan ook, de race van Heyer komt
sowieso voortijdig ten einde als zijn auto met
versnellingsbakproblemen na negen ronden de geest geeft. Natuurlijk
valt dan op dat er iemand meedeed die eigenlijk nooit mee had mogen
doen. Heyer wordt gediskwalificeerd, waardoor hij de enige
F1-coureur ooit is die in één weekend zowel een DNQ als en DSQ
achter zijn naam kreeg. Daarbovenop kreeg hij ook nog een schorsing
opgelegd voor de volgende race. Heyer zou echter nooit maar
deelnemen aan een Formule 1 Grand Prix. Bij gebrek aan rechtenvrije
foto's is bovenstaande foto van Heyer uit 1983, genomen tijdens de
24 uur van Le Mans.
circuit van Hockenheim staat voor de deur. Voor toerwagenkanon Hans
Heyer, die vandaag 81 kaarsjes mag uitblazen, komt dat weekend een
droom uit. Hij wordt door het team van ATS gevraagd zijn F1-debuut
te maken in een Penske Ford, nota bene in zijn thuisrace. ATS is
echter bepaald geen hoogvlieger en Heyer slaagt er met P27 in de
trainingen dan ook niet in zich te kwalificeren voor de race op
zondag, maar dat weerhoudt hem er niet van zijn bolide toch naar de
grid te sturen en sneaky achteraan aan te sluiten. Hij start
daadwerkelijk de race, waarbij het ongetwijfeld helpt dat een
startcrash de aandacht een beetje afleidt van alles wat er verder
op de baan gebeurt. De illegale deelname wordt lange tijd niet
opgemerkt, of heeft dat er mee te maken dat de marshals een oogje
dichtknijpen omdat het nu eenmaal een landgenoot betreft? Dat is
wat boze tongen bewezen. Hoe dan ook, de race van Heyer komt
sowieso voortijdig ten einde als zijn auto met
versnellingsbakproblemen na negen ronden de geest geeft. Natuurlijk
valt dan op dat er iemand meedeed die eigenlijk nooit mee had mogen
doen. Heyer wordt gediskwalificeerd, waardoor hij de enige
F1-coureur ooit is die in één weekend zowel een DNQ als en DSQ
achter zijn naam kreeg. Daarbovenop kreeg hij ook nog een schorsing
opgelegd voor de volgende race. Heyer zou echter nooit maar
deelnemen aan een Formule 1 Grand Prix. Bij gebrek aan rechtenvrije
foto's is bovenstaande foto van Heyer uit 1983, genomen tijdens de
24 uur van Le Mans.
