Steiner komt tot bezinning: "Ben te lang bij Haas gebleven"
Guenther Steiner en Haas leken tot begin 2024 onafscheidelijk te
zijn. De Italiaan bouwde het team op met eigenaar Gene Haas en de
equipe kende tussen 2016 en 2023 veel ups en downs. Haas werd
bijvoorbeeld in 2018 knap vijfde in het constructeurskampioenschap,
maar daar stonden ook twee laatste plaatsen tegenover. Ook in 2023
kwam Haas niet verder dan de laatste stek. Voor eigenaar Gene Haas
was de maat vol. Het contract van Steiner werd niet verlengd en
Ayao Komatsu mocht het als teambaas gaan proberen. Steiner beaamt
nu dat hij te lang bij Haas is blijven hangen. "Het leven lacht me
toe nu ik Haas heb verlaten aan het begin van dit jaar", vertelt
Steiner in zijn column voor Formula 1 . "De laatste paar weken ben
ik voor het eerst in tien jaar niet in de Formule 1 actief geweest.
Dat was goed voor me. Naarmate de tijd verstrijkt, zie ik steeds
meer in dat ik te lang bij Haas gebleven ben. Als je weggaat krijg
je duidelijkheid voor jezelf. Je ziet wat je moet doen. Als je
ergens nog actief bent, zit je in de ontkenningsfase. Je denkt dat
je het kan, maar je kan het niet." Toekomst Steiner is ambitieus en
stelt dat hij bij Haas niet kon bereiken wat hij wilde. "We konden
nog steeds om de zevende, achtste of negende plaats strijden met
wat we hadden. Maar je kon niet voor podiumplaatsen vechten zonder
dezelfde wapens te hebben als de andere teams. Ik wil dat op de
lange termijn niet doen in mijn leven. Ik wil niet weer zevende
worden. Dat heb ik al gedaan. Ik wil kunnen vechten en vooraan
kunnen strijden." De Italiaan wijst naar de successen van Mercedes
en Red Bull. "Toen Toto Wolff als Mercedes-teambaas begon, stond
het team niet aan de top. Ja, ze hadden in het begin een voordeel
met de motor, maar hij zette alles goed neer om op de middellange
termijn succesvol te zijn. Ze wonnen uiteindelijk acht
constructeurskampioenschappen. Hetzelfde geldt voor Red Bull. Hoe
lang heeft het geduurd voordat ze er echt stonden? Elk jaar werden
ze beter. Je hebt geduld en een planning voor de lange termijn
nodig." En hoe ziet de toekomst van Steiner eruit? "Ik zou in de
toekomst wel in de Formule 1 terug willen keren, maar dan moet het
wel het juiste project zijn, met een goede uitvoering."
zijn. De Italiaan bouwde het team op met eigenaar Gene Haas en de
equipe kende tussen 2016 en 2023 veel ups en downs. Haas werd
bijvoorbeeld in 2018 knap vijfde in het constructeurskampioenschap,
maar daar stonden ook twee laatste plaatsen tegenover. Ook in 2023
kwam Haas niet verder dan de laatste stek. Voor eigenaar Gene Haas
was de maat vol. Het contract van Steiner werd niet verlengd en
Ayao Komatsu mocht het als teambaas gaan proberen. Steiner beaamt
nu dat hij te lang bij Haas is blijven hangen. "Het leven lacht me
toe nu ik Haas heb verlaten aan het begin van dit jaar", vertelt
Steiner in zijn column voor Formula 1 . "De laatste paar weken ben
ik voor het eerst in tien jaar niet in de Formule 1 actief geweest.
Dat was goed voor me. Naarmate de tijd verstrijkt, zie ik steeds
meer in dat ik te lang bij Haas gebleven ben. Als je weggaat krijg
je duidelijkheid voor jezelf. Je ziet wat je moet doen. Als je
ergens nog actief bent, zit je in de ontkenningsfase. Je denkt dat
je het kan, maar je kan het niet." Toekomst Steiner is ambitieus en
stelt dat hij bij Haas niet kon bereiken wat hij wilde. "We konden
nog steeds om de zevende, achtste of negende plaats strijden met
wat we hadden. Maar je kon niet voor podiumplaatsen vechten zonder
dezelfde wapens te hebben als de andere teams. Ik wil dat op de
lange termijn niet doen in mijn leven. Ik wil niet weer zevende
worden. Dat heb ik al gedaan. Ik wil kunnen vechten en vooraan
kunnen strijden." De Italiaan wijst naar de successen van Mercedes
en Red Bull. "Toen Toto Wolff als Mercedes-teambaas begon, stond
het team niet aan de top. Ja, ze hadden in het begin een voordeel
met de motor, maar hij zette alles goed neer om op de middellange
termijn succesvol te zijn. Ze wonnen uiteindelijk acht
constructeurskampioenschappen. Hetzelfde geldt voor Red Bull. Hoe
lang heeft het geduurd voordat ze er echt stonden? Elk jaar werden
ze beter. Je hebt geduld en een planning voor de lange termijn
nodig." En hoe ziet de toekomst van Steiner eruit? "Ik zou in de
toekomst wel in de Formule 1 terug willen keren, maar dan moet het
wel het juiste project zijn, met een goede uitvoering."
