Terugblik: Tien jaar lang hybride motoren in de Formule 1

"Onze wintertest en voorbereidingen zijn niet ideaal geweest en we
staan er waarschijnlijk niet zo goed voor als het om de eerste race
gaat, maar ik denk dat het een ander verhaal is als we aan het
kampioenschap denken." Was getekend, Sebastian Vettel, in aanloop
naar de Grand Prix van Australië van 2014. Hij was de
titelverdediger, maar Red Bull had na een wintertests al een
achterstand. Het team uit Milton Keynes werd genekt door een aantal
problemen. Vettel, Red Bull en motorleverancier Renault waren de
meesters van de oude V8-motor, maar die werd vervangen door een
hightech turbohybride 1.6L V6-krachtbron. De hybride motoren waren
op dat moment helemaal in en die krachtbron zou de Formule 1 in
lijn brengen met de technologie van de wegauto's. De nieuwe regels
zorgden voor flinke verschuivingen in het veld. Renault bleef ver
achter bij de auto's met een Mercedes-motor. Het fabrieksteam leek
het beste pakket te hebben, maar hoe zat het met Ferrari? De nieuwe
regels waren een ware sprong in het diepe voor iedereen in de
wereld van de Formule 1. Het eerste probleem Tijdens de eerste de
beste training in Australië was er al meteen een opmerkelijke
wending. Na zes minuten kwam Lewis Hamilton bij het uitkomen van
bocht 10 tot stilstand. De reden? Verlies van vermogen in de
Mercedes-krachtbron. Waar toenmalig Ferrari-coureur Fernando Alonso
de snelste man was tijdens de eerste vrije training, was Hamilton
dat op de vrijdagmiddag. Nico Rosberg zorgde er zaterdagochtend
voor dat drie verschillende coureurs de tijdenlijsten hadden geopt.
En na de oefensessies volgde er regen tijdens de kwalificatie.
Regerend kampioen Vettel kwam niet verder dan de 12e plek op de
grid en kwam dus niet in Q3 terecht. Daniel Ricciardo, die zijn
eerste race voor Red Bull reed, pakte de voorlopige pole, voor
Rosberg. Maar Hamilton kwam daar nog onderdoor en zo verzekerde hij
zich van de beste startpositie in Melbourne. De race in Australië
Maar de krachtbron van de wagen van Hamilton verloor een cilinder
bij de start van de race waardoor hij in de eerste bocht al
terugviel naar de derde plaats. Hij moest al snel de strijd staken,
net als Vettel die ook uitviel met motorproblemen. De Caterham van
Kamui Kobayashi had geen remmen bij het ingaan van bocht 1 en zo
ramde de Japanner de Williams van Felipe Massa de baan af, waardoor
ze allebei uitvielen. Vooraan het veld reed Rosberg naar een
dominante overwinning met Ricciardo op P2, gevolgd door
McLaren-debutant Kevin Magnussen als derde. Maar omdat Ricciardo
teveel brandstof had verbruikt, werd hij gediskwalificeerd. Jenson
Button mocht zich uren na de race de nummer drie van de race
noemen, met Magnussen op P2. Dat zou gelijk het laatste podium van
Button zijn en Magnussen stond tot op heden niet vaker op het
podium. Door die twee podiumfinishes leidde McLaren in het
constructeurskampioenschap, al was Mercedes vele malen sneller Dat
bleek ook wel aan het einde van 2014. Mercedes won 16 van de 19
races, met Hamilton uiteindelijk als wereldkampioen voor zijn
teamgenoot Rosberg. Mercedes en Hamilton wonnen tot en met 2020
alle titels, met uitzondering van 2016 toen Rosberg hem versloeg.
De Duitser ging daarna gelijk met pensioen. De hegemonie van
Mercedes werd aan het einde van 2021 doorbroken, toen Max
Verstappen Hamilton in een ultiem duel om de titel versloeg. Bekijk
hieronder de meest succesvolle coureurs van het hybride tijdperk.
De tekst gaat daarna verder. Meest succesvolle coureurs in het
hybride tijdperk Zijn de hybride motoren een succes? Het idee van
de V6-motoren was om ervoor te zorgen dat de Formule 1
aantrekkelijker zou worden voor autofabrikanten. Maar in 10 jaar
tijd er is slechts één nieuwe fabrikant bijgekomen, namelijk Honda.
Het Japanse merk begon als motorleverancier van McLaren, maar
committeerde zich later aan Red Bull en AlphaTauri, nu bekend als
Visa Cash App RB. Waar Ron Dennis in 2014 tijdens de GP van Japan
beloofde dat de Honda-motor 'verbluffend' zou zijn, was daar in de
McLaren-jaren weinig van te zien. De samenwerking draaide uit op
een teleurstelling met een 5e plaats als beste resultaat tijdens de
Grand Prix van Hongarije in 2015. Misschien zijn andere fabrikanten
wel afgeschrikt door de strubbelingen van Honda, waardoor er
sindsdien geen nieuwe fabrikanten zijn toegetreden tot de F1 onder
de huidige regels. Met de aangekondigde veranderingen voor 2026 is
de Formule 1 eindelijk in staat geweest om een aantal grote namen
te strikken. Zo heeft Honda, dat Red Bull aan het einde van 2021
officieel verliet, zich voor 2026 gecommitteerd aan een volwaardig
project met Aston Martin. En Red Bull is een technische alliantie
aangegaan met Ford. Ook Audi treedt toe tot de Formule 1 en zal
voor het eerst met een eigen fabrieksteam deelnemen. Bovendien was
ook General Motors geïnteresseerd om uiteindelijk motorleverancier
van Andretti te worden vanaf 2028, maar dat gaat voorlopig nog niet
door door de afwijzing van de Formule 1. Het is voor de
koningsklasse te hopen dat de nieuwe fabrikanten een vliegende
start maken en lang in de koningsklasse blijven.

Top Headlines

Oudere Top Headlines