Wisseling van de wacht in F1-land Australië: Piastri lost Ricciardo af

De eerste Australiër in de Formule 1 was Tony Gaze die in 1952 een
paar races meereed, maar uiteindelijk geen punten wist te pakken.
Zijn opvolger als tweede man van Down Under in de koningsklasse van
de autosport was gelijk de meest succesvolle in de historie van het
land. Jack Brabham won in totaal 14 races, stond 31 keer op het
podium en won drie wereldkampioenschappen: in 1959, 1960 en 1966.
De meeste Australiërs na Brabham reden rond in de marge van het
veld, maar toen kwam daar Alan Jones. Hij won 12 races en pakte 24
podiumplekken, met als ultiem hoogtepunt zijn wereldtitel in 1980.
Dat was ook gelijk de laatste keer dat een Australiër de
wereldtitel in de Formule 1 pakte. Mark Webber is de Australiër met
de meeste podiumplekken in de Formule 1, 42 in totaal. Maar hij
kwam nooit verder dan de derde plek in het rijderskampioenschap,
terwijl zijn teamgenoot Sebastian Vettel vier wereldtitels op rij
pakte. Daniel Ricciardo is dan weer de Australiër met de meeste
racestarts en is al sinds 2011 actief in de sport. Hij stapte
halverwege dat seizoen in bij Hispania Racing, dat daarna al snel
verder ging onder de naam HRT. Vorig jaar begon hij het seizoen
zonder zitje, maar uiteindelijk mocht hij toch instappen als
vervanger van Nyck de Vries bij het toenmalige AlphaTauri. Waar
Ricciardo lange tijd de meest veelbelovende Australiër was, lijkt
hij nu toch echt op zijn retour te zijn. De nieuwe parel van
Australië is Oscar Piastri. Hij won in zijn eerste jaar in de
Formule 3 en Formule 2 gelijk de titel, moest even wachten op zijn
kans in de F1, maar toen hij die kreeg bij McLaren maakte hij na
een wat moeilijke start indruk in zijn debuutseizoen. Zo won hij de
sprintrace in Qatar, stond hij een dag later op het podium tijdens
de Grand Prix en de race daarvoor pakte hij zijn eerste podium in
de Formule 1 in Japan. Ricciardo's inzinking De 34-jarige Ricciardo
begon zijn F1-carrière dus bij HRT, waar hij in de achterhoede van
het veld weinig voor elkaar kreeg. Zijn eerste punten pakte hij
tijdens zijn debuut bij Toro Rosso, nota bene tijdens zijn eerste
thuisrace in Melbourne. Na twee seizoenen bij Toro Rosso maakte de
Australiër de stap naar Red Bull om daar zijn landgenoot Webber op
te volgen. Zijn eerste seizoen was misschien wel gelijk zijn beste,
met drie overwinningen en acht podiumplaatsen in totaal. Hij pakte
in 2017 meer punten en podiumplekken, maar hij won slechts een race
in dat jaar. Hij kende nog een kleine opleving bij Renault door in
het coronajaar 2020 twee podiumplekken te pakken en als vijfde te
eindigen in het rijderskampioenschap. Bij McLaren wist hij nog een
verdwaalde overwinning te boeken tijdens de GP van Italië, maar
echt indruk wist hij niet meer te maken. Bij de renstal uit Woking
kon hij na twee jaar zijn biezen pakken, al mocht hij in 2023 wel
weer zijn rentree maken bij AlphaTauri. Nyck de Vries presteerde
matig en mocht vertrekken. Maar ook nu weet Ricciardo niet heel
veel voor elkaar te boksen en lijken zijn dagen inmiddels wel
geteld in de Formule 1. "Er staat dit seizoen veel op het spel voor
zowel Yuki als Daniel. Yuki's kwalificatie was erg goed en
Ricciardo zal snel met iets moeten komen", zo zei Red Bull-adviseur
Helmut Marko al in zijn column voor Speedweek na de race in
Saoedi-Arabië. En dat terwijl Ricciardo juist voorafgaand aan het
seizoen zijn doel duidelijk uitsprak. "Ik denk dat dat (het Red
Bull-stoeltje red.) het grote plaatje is. Maar het speelt niet in
mijn hoofd aan het begin van het seizoen. Ik heb respect voor mijn
huidige omgeving en er staat een lang seizoen voor de deur. Ik denk
dat ik weer vooraan de grid kom te staan door alles uit de auto te
halen en constant sterke weekenden neer te zetten", zo zei de
Australiër voorafgaand aan het 2024-seizoen. Piastri de nieuwe man
Met een 13e plaats in Bahrein en een 16e stek in Saoedi-Arabië
heeft Ricciardo nog zeker niet kunnen bewijzen dat hij volgend jaar
in de F1 actief moet zijn, laat staan dat hij de stap naar Red Bull
nog maakt. Daarom wordt de Australische blik steeds meer op Oscar
Piastri gericht. Hij heeft in zijn debuutjaar al gelijk laten zien
dat hij het vereiste niveau voor de top in de Formule 1 aan kan en
hij wist dus al een overwinning te pakken. Waar zijn teamgenoot
Lando Norris nog nooit een eerste plek pakte in een Grand Prix of
sprintrace in de koningsklasse van de autosport, lukte dat Piastri
gelijk in zijn eerste jaar. Norris was in grote delen van het
seizoen sterker dan de Australiër, maar dat mag ook worden verwacht
van de Brit die al sinds 2019 in de Formule 1 rijdt. Naarmate het
seizoen vorderde, kwam Piastri er steeds beter in en kon hij het
Norris lastig maken, tot zichtbare irritatie van de Brit. En waar
Norris na twee races in het huidige seizoen op twaalf punten staat,
heeft Piastri er al zestien te pakken, onder meer door de vierde
plek in Djedda. Vorig jaar had Norris aan het einde van de rit meer
dan het dubbele aantal punten van de Australiër, maar dat kan dit
jaar zomaar anders worden. Van Piastri wordt al een tijdlang gezegd
dat hij een toekomstig wereldkampioen is en dat is ook een van de
redenen waarom hij nu dé Australiër op de grid is. Het zal heel
interessant zijn om te zien waar hij dit jaar toe in staat is, want
de koele Piastri heeft in principe alles in huis om wereldkampioen
te worden. De ruwe snelheid in de kwalificatie heeft hij, Piastri
weet al wat winnen is in de Formule 1 en rijdt ook slim. Alleen op
het gebied van bandenslijtage moet hij nog een stap maken. "Vorig
jaar had ik het wat lastiger op type circuits waar de
bandenslijtage hoog was en je weinig grip had. Ik was erg blij met
mijn verrichtingen in Bahrein. De snelheid was stabiel, dus ik heb
een stap gezet. Natuurlijk moet ik dat vasthouden en zijn er
verschillende limieten op verschillende circuits, maar het was een
positieve start van iets wat ik wil aanpakken vanuit vorig jaar."
Interessante thuisrace Piastri weet wel waar hij zich nog moet
bewijzen en dat zorgt voor een paar interessante races de komende
tijd. "Ik denk dat ik het vorig jaar in Australië lastig had, net
als in Japan. Op Suzuka eindigde ik weliswaar op het podium, maar
was het verschil wel vrij groot. Er komen dus al snel een paar
tests aan." De komende race wordt een hele interessante voor beide
Australiërs, met de thuisrace in Melbourne op Albert Park. Waar
Piastri vorig jaar tijdens een knotsgekke race, net als Ricciardo
toentertijd, zijn eerste punten in Melbourne pakte, heeft Ricciardo
het duidelijk lastiger met racen op eigen bodem. Ondanks dat hij in
auto's reed waarmee hij in principe op het podium kon staan,
slaagde hij daar geen enkele keer in. Al stond hij wel op het
podium in 2014, maar hij werd later gediskwalificeerd. Ook viel de
Australiër een aantal keer uit tijdens zijn thuisrace. Waar Piastri
veel punten en stiekem een podium hoopt te pakken tijdens de race
op Albert Park, mag Ricciardo al tevreden zijn met een paar
puntjes. Als hij daar al aan mag denken na zijn matige
seizoensstart. Een ding is in ieder geval zeker: de wisseling van
de wacht is daar en de man waar we naar moeten kijken vanuit
Australië is Oscar Piastri.

Top Headlines

Oudere Top Headlines