Wolff: "Red Bull heeft de zelfvernietigingsknop nog niet ingedrukt"
Red Bull had het seizoen op het asfalt niet beter kunnen beginnen:
Een 1-2 in Bahrein en een 1-2 in Saoedi-Arabië zorgen ervoor dat
het team uit Milton Keynes met 87 behaalde WK-punten met afstand de
leider is in het kampioenschap van 2024. Maar waar het team op het
veld stabiel is, zo chaotisch is het momenteel achter de schermen
bij het team. De saga rondom Red Bull-teambaas Christian Horner
lijkt nog lang niet over te zijn gewaaid. Horner kwam onder vuur te
liggen nadat een vrouwelijke medewerker hem beschuldigde van
grensoverschrijdend gedrag. Het moederbedrijf van Red Bull
schakelde een onafhankelijke advocaat in om zich over de zaak te
buigen, en deze advocaat concludeerde dat er geen strafbare feiten
gepleegd waren door de Britse teambaas. Amper 24 uur later, tijdens
de tweede vrije training in Bahrein, werd een anonieme mail
verstuurd naar de gehele F1-paddock, inclusief teambazen en
journalisten met het vermeende Whatsapp-verkeer tussen Horner en de
vrouwelijke medewerker. Gedurende het raceweekend in Saoedi-Arabië
ontstond een nieuwe wending in de Red Bull-saga, toen Red
Bull-adviseur Helmut Marko opeens liet doorschemeren dat hij wel
eens zou kunnen worden geschorst. Hierop reageerde ook Max
Verstappen, die voorheen stil was gebleven rondom de situatie, dat
als Marko het team zou gaan verlaten dat ook zijn eigen toekomst
onzeker zou zijn bij de Oostenrijkse renstal. Terwijl dit allemaal
plaatsvond, werd de vrouw die het middelpunt van de beschuldigingen
vormt geschorst met behoud van salaris. Inmiddels is de vrouw van
advocaat gewisseld en heeft ze aangegeven in beroep te gaan tegen
Horner. "Dat is waar Max op dit moment is" Toch blijft Red Bull
volgens Mercedes-teambaas Toto Wolff nog altijd even sterk als dat
het team voorheen was. Hij denkt dat de 'zelfvernietigingsknop' bij
Red Bull nog niet is ingedrukt: "Op dit moment lijkt het er niet op
dat ze op die knop drukken, want ze eindigen als eerste en als
tweede met de rest op een enorme afstand", vertel Wolff aan de
media. Dat neemt niet weg dat alle gebeurtenissen naast de baan in
de toekomst nog effect kunnen gaan hebben. "Deze dingen kunnen een
vertraging hebben, maar ik denk dat we ons op onszelf moeten
concentreren. Wat we moeten doen, is onze coureurs de best
mogelijke auto geven, want het zijn niet de coureurs die het
probleem zijn." De Mercedes-teambaas stipt hier een cruciaal punt
aan: "Het is dat onze machine niet presteert zoals wij willen."
Wolff ging ook kort in op de toekomst van Verstappen: "Een coureur
zal altijd proberen om in de snelst mogelijke auto te rijden, dat
geeft je de beste kans om races en kampioenschappen te winnen. En
dat is waar Max op dit moment is. Maar Max, Jos (Verstappen, red.)
en Raymond (Vermeulen, de manager van Verstappen, red.) zijn heel
recht door zee, soms tegen het ongemakkelijke aan. Fundamenteel
gezien is een coureur erop gebrand om in de beste auto te zitten",
sluit hij af.
Een 1-2 in Bahrein en een 1-2 in Saoedi-Arabië zorgen ervoor dat
het team uit Milton Keynes met 87 behaalde WK-punten met afstand de
leider is in het kampioenschap van 2024. Maar waar het team op het
veld stabiel is, zo chaotisch is het momenteel achter de schermen
bij het team. De saga rondom Red Bull-teambaas Christian Horner
lijkt nog lang niet over te zijn gewaaid. Horner kwam onder vuur te
liggen nadat een vrouwelijke medewerker hem beschuldigde van
grensoverschrijdend gedrag. Het moederbedrijf van Red Bull
schakelde een onafhankelijke advocaat in om zich over de zaak te
buigen, en deze advocaat concludeerde dat er geen strafbare feiten
gepleegd waren door de Britse teambaas. Amper 24 uur later, tijdens
de tweede vrije training in Bahrein, werd een anonieme mail
verstuurd naar de gehele F1-paddock, inclusief teambazen en
journalisten met het vermeende Whatsapp-verkeer tussen Horner en de
vrouwelijke medewerker. Gedurende het raceweekend in Saoedi-Arabië
ontstond een nieuwe wending in de Red Bull-saga, toen Red
Bull-adviseur Helmut Marko opeens liet doorschemeren dat hij wel
eens zou kunnen worden geschorst. Hierop reageerde ook Max
Verstappen, die voorheen stil was gebleven rondom de situatie, dat
als Marko het team zou gaan verlaten dat ook zijn eigen toekomst
onzeker zou zijn bij de Oostenrijkse renstal. Terwijl dit allemaal
plaatsvond, werd de vrouw die het middelpunt van de beschuldigingen
vormt geschorst met behoud van salaris. Inmiddels is de vrouw van
advocaat gewisseld en heeft ze aangegeven in beroep te gaan tegen
Horner. "Dat is waar Max op dit moment is" Toch blijft Red Bull
volgens Mercedes-teambaas Toto Wolff nog altijd even sterk als dat
het team voorheen was. Hij denkt dat de 'zelfvernietigingsknop' bij
Red Bull nog niet is ingedrukt: "Op dit moment lijkt het er niet op
dat ze op die knop drukken, want ze eindigen als eerste en als
tweede met de rest op een enorme afstand", vertel Wolff aan de
media. Dat neemt niet weg dat alle gebeurtenissen naast de baan in
de toekomst nog effect kunnen gaan hebben. "Deze dingen kunnen een
vertraging hebben, maar ik denk dat we ons op onszelf moeten
concentreren. Wat we moeten doen, is onze coureurs de best
mogelijke auto geven, want het zijn niet de coureurs die het
probleem zijn." De Mercedes-teambaas stipt hier een cruciaal punt
aan: "Het is dat onze machine niet presteert zoals wij willen."
Wolff ging ook kort in op de toekomst van Verstappen: "Een coureur
zal altijd proberen om in de snelst mogelijke auto te rijden, dat
geeft je de beste kans om races en kampioenschappen te winnen. En
dat is waar Max op dit moment is. Maar Max, Jos (Verstappen, red.)
en Raymond (Vermeulen, de manager van Verstappen, red.) zijn heel
recht door zee, soms tegen het ongemakkelijke aan. Fundamenteel
gezien is een coureur erop gebrand om in de beste auto te zitten",
sluit hij af.
