Hoe de vete tussen Hamilton en Alonso uit de hand liep
18 maart 2007, op de dag af 17 jaar geleden. Een jonge Lewis
Hamilton maakte zijn Formule 1-debuut bij McLaren naast tweevoudig
wereldkampioen Fernando Alonso, die in 2005 en 2006 de wereldtitel
won bij Renault. Hamilton kwalificeerde als vierde tijdens zijn
eerste raceweekend in Australië, terwijl teamgenoot Alonso de race
vanaf P2 mocht aanvangen. De rookie had maar één taak: zijn
voorvleugel heel houden en uit de malaise blijven, om zo met een
beetje geluk een podiumplek naar binnen te slepen tijdens zijn
Formule 1-debuut. De lichten gaan uit, je hebt een goede start en
zit bij het ingaan van bocht 1 aan de buitenkant naast je
teamgenoot, die ook regerend wereldkampioen is. Wat doe je? Sta je
de positie af aan de teamleider, Alonso, of stuur je langs de
buitenkant om je teamgenoot heen om zo gelijk een statement te
maken? Hamilton koos voor het tweede. Uiteindelijk finishte hij
toch achter Alonso, maar het bleek een voorbode voor de rest van
het seizoen. Ophouden in de pitstraat Zo kreeg Hamilton in Monaco
de opdracht om achter zijn teamgenoot Alonso te blijven. De twee
stonden op de eerste en de tweede positie, en de opdracht was om
deze stand zo te houden. Hamilton wilde zich hier niet aan houden,
tot ongenoegen van teamgenoot Alonso. Die zag zich als absolute
nummer één-coureur van het team en liet zich niet zomaar de les
lezen door een jonge rookie. Op de achtergrond zorgde het voor
enorme spanningen binnen het team. Teambaas Ron Dennis en de
Spanjaard konden elkaar niet meer uitstaan. Die spanningen liepen
verder en verder op, totdat de bom in Hongarije barstte tijdens de
kwalificatie. Hamilton negeerde daar een afspraak binnen het team.
Om de race zou er namelijk een andere McLaren-coureur 'vooraan'
rijden in de kwalificatie en als eerste de baan op gaan, iets wat
destijds een voordeel kon vormen. In Hongarije was het de beurt van
Alonso om als eerste de pitstraat uit te rijden en dat voordeel te
genieten, maar Hamilton negeerde de interne afspraken. Om de Brit,
die niet reageerde op teamorders via de radio, terug te pakken,
verzon Alonso iets geniaals. Hij reed dusdanig langzaam dat hij
uiteindelijk weer pal voor de neus van Hamilton kwam. Toen beide
coureurs nog een laatste keer naar binnen reden in Q3 voor een set
nieuwe banden, kreeg Alonso als eerste vers rubber. Hij wachtte
echter lang met het wegrijden, precies lang genoeg om zelf wel aan
een nieuwe ronde te kunnen beginnen, maar ook precies lang genoeg
dat Hamilton na zijn pitstop juist te laat was om een nieuwe ronde
aan te zetten. De jonge Brit zag zijn kwalificatie door de actie
van zijn teamgenoot in het water vallen. Het was het begin van een
desastreus einde van het seizoen voor McLaren. Beide kanten van de
garages gingen met elkaar de strijd aan, waren helemaal op elkaar
gefocust, in plaats van dat er werd samengewerkt om de
constructeurstitel binnen te halen. Alonso kreeg na de kwalificatie
een gridstraf van vijf plaatsen vanwege het ophouden van Hamilton.
Laatstgenoemde won uiteindelijk de race, maar de races daarna ging
het bergafwaarts voor het team. McLaren greep met Alonso en
Hamilton naast de titel, die ging uiteindelijk naar Ferrari-coureur
Kimi Raikkonen. Diskwalificatie Sterker nog, uiteindelijk werd
McLaren zelfs uit het constructeurskampioenschap geschrapt,
indirect door die gebeurtenissen in Hongarije. Jaren later, in
2018, onthulde de Britse BBC wat er zich dat weekend nog meer had
voorgevallen. In de ochtend voor de race, dus de dag na het
kwalificatie-incident, was Alonso nog steeds witheet. Hij eiste van
teambaas Ron Dennis dat het team in aanloop naar de race op de
Hungaroring te weinig brandstof in de wagen van Hamilton zou doen,
zodat de jonge coureur de finish niet zou halen. Als McLaren dat
niet zou doen, dan zou Alonso bepaalde e-mails onthullen. E-mails
over de 'spygate'-zaak. McLaren zou geheime, technische informatie
hebben ontfutseld bij grote concurrent Ferrari. Een werknemer werd
namelijk met 800 pagina's aan geheime Ferrari-informatie betrapt
bij een lokale kopieerwinkel. In die zaak was het McLaren-team
recent vrijgepleit, maar nieuwe informatie kon ervoor zorgen dat de
zaak werd heropend. In paniek belde Dennis de toenmalige
FIA-president op, Max Mosley, om advies te vragen. Dennis wilde
Alonso het weekend uit laten zitten, om zo duidelijk te maken dat
hij zich niet lieten chanteren. Mosley adviseerde Dennis om dat
niet te doen. Alonso bood zijn excuses niet veel later, nog voor de
race, aan voor zijn uitbarsting, maar het kwaad was al geschiet. De
FIA heropende na het raceweekend het onderzoek en uiteindelijk
leidde het tot een diskwalificatie voor McLaren. Ze werden uit het
2007-kampioenschap geschrapt en moesten een megaboete van 100
miljoen dollar betalen. De relatie tussen Alonso en Dennis was
logischerwijs compleet verziekt en de tweevoudig kampioen liet zijn
contract ontbinden. Hij keerde terug bij Renault, maar tot op de
dag van vandaag wist de talentvolle Spanjaard nooit meer een
kampioenschap te winnen. De grote winnaar was Hamilton, die een
jaar later alsnog kampioen werd en jaren later een geniale transfer
naar Mercedes maakte. De rest is geschiedenis.
Hamilton maakte zijn Formule 1-debuut bij McLaren naast tweevoudig
wereldkampioen Fernando Alonso, die in 2005 en 2006 de wereldtitel
won bij Renault. Hamilton kwalificeerde als vierde tijdens zijn
eerste raceweekend in Australië, terwijl teamgenoot Alonso de race
vanaf P2 mocht aanvangen. De rookie had maar één taak: zijn
voorvleugel heel houden en uit de malaise blijven, om zo met een
beetje geluk een podiumplek naar binnen te slepen tijdens zijn
Formule 1-debuut. De lichten gaan uit, je hebt een goede start en
zit bij het ingaan van bocht 1 aan de buitenkant naast je
teamgenoot, die ook regerend wereldkampioen is. Wat doe je? Sta je
de positie af aan de teamleider, Alonso, of stuur je langs de
buitenkant om je teamgenoot heen om zo gelijk een statement te
maken? Hamilton koos voor het tweede. Uiteindelijk finishte hij
toch achter Alonso, maar het bleek een voorbode voor de rest van
het seizoen. Ophouden in de pitstraat Zo kreeg Hamilton in Monaco
de opdracht om achter zijn teamgenoot Alonso te blijven. De twee
stonden op de eerste en de tweede positie, en de opdracht was om
deze stand zo te houden. Hamilton wilde zich hier niet aan houden,
tot ongenoegen van teamgenoot Alonso. Die zag zich als absolute
nummer één-coureur van het team en liet zich niet zomaar de les
lezen door een jonge rookie. Op de achtergrond zorgde het voor
enorme spanningen binnen het team. Teambaas Ron Dennis en de
Spanjaard konden elkaar niet meer uitstaan. Die spanningen liepen
verder en verder op, totdat de bom in Hongarije barstte tijdens de
kwalificatie. Hamilton negeerde daar een afspraak binnen het team.
Om de race zou er namelijk een andere McLaren-coureur 'vooraan'
rijden in de kwalificatie en als eerste de baan op gaan, iets wat
destijds een voordeel kon vormen. In Hongarije was het de beurt van
Alonso om als eerste de pitstraat uit te rijden en dat voordeel te
genieten, maar Hamilton negeerde de interne afspraken. Om de Brit,
die niet reageerde op teamorders via de radio, terug te pakken,
verzon Alonso iets geniaals. Hij reed dusdanig langzaam dat hij
uiteindelijk weer pal voor de neus van Hamilton kwam. Toen beide
coureurs nog een laatste keer naar binnen reden in Q3 voor een set
nieuwe banden, kreeg Alonso als eerste vers rubber. Hij wachtte
echter lang met het wegrijden, precies lang genoeg om zelf wel aan
een nieuwe ronde te kunnen beginnen, maar ook precies lang genoeg
dat Hamilton na zijn pitstop juist te laat was om een nieuwe ronde
aan te zetten. De jonge Brit zag zijn kwalificatie door de actie
van zijn teamgenoot in het water vallen. Het was het begin van een
desastreus einde van het seizoen voor McLaren. Beide kanten van de
garages gingen met elkaar de strijd aan, waren helemaal op elkaar
gefocust, in plaats van dat er werd samengewerkt om de
constructeurstitel binnen te halen. Alonso kreeg na de kwalificatie
een gridstraf van vijf plaatsen vanwege het ophouden van Hamilton.
Laatstgenoemde won uiteindelijk de race, maar de races daarna ging
het bergafwaarts voor het team. McLaren greep met Alonso en
Hamilton naast de titel, die ging uiteindelijk naar Ferrari-coureur
Kimi Raikkonen. Diskwalificatie Sterker nog, uiteindelijk werd
McLaren zelfs uit het constructeurskampioenschap geschrapt,
indirect door die gebeurtenissen in Hongarije. Jaren later, in
2018, onthulde de Britse BBC wat er zich dat weekend nog meer had
voorgevallen. In de ochtend voor de race, dus de dag na het
kwalificatie-incident, was Alonso nog steeds witheet. Hij eiste van
teambaas Ron Dennis dat het team in aanloop naar de race op de
Hungaroring te weinig brandstof in de wagen van Hamilton zou doen,
zodat de jonge coureur de finish niet zou halen. Als McLaren dat
niet zou doen, dan zou Alonso bepaalde e-mails onthullen. E-mails
over de 'spygate'-zaak. McLaren zou geheime, technische informatie
hebben ontfutseld bij grote concurrent Ferrari. Een werknemer werd
namelijk met 800 pagina's aan geheime Ferrari-informatie betrapt
bij een lokale kopieerwinkel. In die zaak was het McLaren-team
recent vrijgepleit, maar nieuwe informatie kon ervoor zorgen dat de
zaak werd heropend. In paniek belde Dennis de toenmalige
FIA-president op, Max Mosley, om advies te vragen. Dennis wilde
Alonso het weekend uit laten zitten, om zo duidelijk te maken dat
hij zich niet lieten chanteren. Mosley adviseerde Dennis om dat
niet te doen. Alonso bood zijn excuses niet veel later, nog voor de
race, aan voor zijn uitbarsting, maar het kwaad was al geschiet. De
FIA heropende na het raceweekend het onderzoek en uiteindelijk
leidde het tot een diskwalificatie voor McLaren. Ze werden uit het
2007-kampioenschap geschrapt en moesten een megaboete van 100
miljoen dollar betalen. De relatie tussen Alonso en Dennis was
logischerwijs compleet verziekt en de tweevoudig kampioen liet zijn
contract ontbinden. Hij keerde terug bij Renault, maar tot op de
dag van vandaag wist de talentvolle Spanjaard nooit meer een
kampioenschap te winnen. De grote winnaar was Hamilton, die een
jaar later alsnog kampioen werd en jaren later een geniale transfer
naar Mercedes maakte. De rest is geschiedenis.
