Reden voor verrassende Red Bull-wijziging onthuld

Never change a winning team. Dat was in ieder geval niet wat ze bij
Red Bull Racing dachten afgelopen winter toen de RB20 in
ontwikkeling was. De RB19 was snel, betrouwbaar en dominant, maar
alsnog besloot het team uit Milton Keynes het concept van de RB19
aan de kant te schuiven voor de nieuwe RB20. Dit resulteerde in
verbetering van de luchtstromen, door middel van verticale
luchtinlaten, die we eerder (zonder succes) in actie hebben gezien
op de W13 en later ook de W14 van Mercedes. Terwijl de andere negen
teams hard aan het werk waren om de dominante RB19 zo goed mogelijk
'na te bootsen', kwam Adrian Newey met een vernieuwd concept voor
de RB20. Een actie die goed uitpakte, want na de eerste twee races
van het huidige 2024-seizoen staat de RB20 bovenaan de
tijdenlijsten. 'Oké, kunnen we er anders naar kijken?' De
hoofdengineer van Red Bull, Paul Monaghan, legt uit waarom het team
voor deze verrassende wijziging heeft gekozen. Door de auto
aanzienlijk te wijzigen, dreigt de ontwikkeling van de Red
Bull-bolide niet meer stil te vallen. Het vorige concept zat tegen
het plafond aan, maar door de auto op enkele vlakken om te gooien,
ontstaat weer meer ruimte voor doorontwikkeling. Ruimte die er
inderdaad nog meer dan genoeg is. De RB20 zal dus alleen maar
verdere stappen gaan zetten. "Als we grotere veranderingen aan de
auto doorvoeren, zorgt dat voor meer mogelijkheden voor ons. Dat is
grotendeels de reden waarom we besloten om grotere wijzigingen door
te voeren." Dit was volgens Monaghan het moment daarvoor, want in
2025 moet de focus al snel verlegd worden naar de auto van 2026, zo
licht hij toe aan de media, inclusief RacingNews365 , doelend op de
nieuwe F1-reglementen die per 2026 van kracht zullen worden. Daarom
werd gekozen om meer risico te nemen bij het ontwerp van de
2024-bolide. Al snel zullen er knopen worden doorgehakt voor het
ontwikkelingsplan op weg naar 2025. Zijn er dan weer zulke
wijzigingen nodig net als afgelopen winter? "Al in een vroeg
stadium van het aerodynamische onderzoek zullen we het merken als
we tegen de limiet aanzitten. Op dat moment moet je kunnen zeggen:
'Oké, kunnen we er anders naar kijken en wat moeten we veranderen?'
Moeten we voor volgend jaar weer iets veranderen waardoor er
performance vrijkomt die we dit jaar niet kunnen ontgrendelen? Dat
zul je nu ongeveer gaan ontdekken. Het is alleen de vraag of een
grotere verandering voor volgend jaar realistisch en financieel
haalbaar is. En of we de middelen hebben om dat te doen. Daar komen
we dan achter." Uit vroege analyses blijkt in ieder geval dat er
voldoende ruimte is om de huidige RB20 na de grote wijzigingen
afgelopen winter nóg beter te maken, vertelt Monaghan. "Op dit
moment kunnen we vergelijkbare winsten vinden als vorig jaar. Ik
vermoed dat tegen het einde van het jaar wel wat minder zal worden,
maar we hebben een aantal briljante creatievelingen. Als zij die
performance weten te vinden, dan passen we het toe. Zo simpel is
het."

Top Headlines

Oudere Top Headlines