Rode vlaggen-chaos in Australië: Totale vernieling brengt Verstappen niet van zijn stuk
De GP van Australië 2023 werd gewonnen door Max Verstappen, voor
Lewis Hamilton en Fernando Alonso die de Nederlander vergezelden op
het podium. Tot zover niets geks, zou je zeggen. Maar de race op
Albert Park was een van de meest chaotische uit de recente
geschiedenis, met hoofdrollen voor Alexander Albon, Kevin Magnussen
en Alpine-rijders Esteban Ocon en Pierre Gasly. We beginnen bij de
start van de race. Max Verstappen vertrekt van poleposition, maar
door een goede start neemt George Russell bij bocht 1 de leiding
over en wordt Verstappen ook gepasseerd door Lewis Hamilton. In
bocht 3 van de eerste ronde tikt Lance Stroll Charles Leclerc van
de baan en de Ferrari-coureur komt niet meer uit het gravel: gele
vlag en uiteindelijk een safetycar. In ronde 4 wordt de race weer
hervat, maar drie rondes later is het alweer raak. Albon verliest
in bocht 6 de controle over zijn wagen, raakt de muur en schiet
weer de baan op. Voordat eerste de gele vlag wordt gezwaaid, missen
Gasly en Nico Hulkenberg de terug op de baan gestuiterde Williams
maar ternauwernood. Russell duikt als leider onder de safetycar de
pits in, maar even later volgt de rode vlag, omdat er teveel
rotzooi op baan ligt. Hierdoor krijgen de andere coureurs een
gratis pitstop en is Hamilton de nieuwe leider, gevolgd door
Verstappen. Na de rollende herstart (na het uitvallen van Leclerc),
volgt er na de rode vlag door de crash van Albon een staande
herstart. Hamilton behoudt nog even de leiding, maar al in de
eerste ronde na deze tweede herstart neemt Verstappen de eerste
plek over. Hij bouwt zijn voorsprong op de Mercedes-rijder gestaag
uit, tot deze uiteindelijk een comfortabele tien seconden is. Maar
dan gaat het in ronde 55 (van de 58) weer mis. Kevin Magnussen zit
dicht op de muur, te dicht. Met zijn rechterachterwiel raakt hij
met een klap de muur, waardoor de band van de velg schiet en zelfs
toeschouwers gewond raken. Eerst is er weer een gele vlag en een
safetycar, maar al snel wordt voor de tweede keer in deze race de
rode vlag getoond en volgt voor de derde keer deze middag een
herstart. Met nog twee rondes te racen liggen er weer kansen voor
Hamilton, als hij vanaf P2 bij de staande herstart het Verstappen
enorm lastig wil maken. Maar de Nederlander doet alles goed. Hij is
snel weg, zet zijn auto voor die van Hamilton en gaat als eerste
bocht 1 in, daarmee krijgt hij niets mee van de chaos die volgt.
Want chaos is het enige juiste woord voor wat er allemaal gebeurt
na deze herstart. Koude banden en de laagstaande zon worden als
veroorzakers gezien. Mede daarom is de race dit jaar eerder op de
dag . Nog voor hij bocht 1 in kan sturen, wordt Nyck de Vries vol
van achteren geraakt door Logan Sargeant, die simpelweg lijkt
vergeten te remmen. Beide rijders schieten rechtdoor in het gravel:
einde race. Fernando Alonso komt wel goed door bocht 1, maar wordt
van achteren aangetikt door Carlos Sainz waardoor Alonso spint.
Ferrari-rijder Sainz krijgt hiervoor na de race vijf seconden
tijdstraf en zakt van P4 naar P12. Om Alonso te ontwijken schiet
Gasly het gras op (net als Sergio Perez). De Fransman verliest wat
snelheid, komt terug de baan op, maar ziet niet dat teamgenoot Ocon
achter hem zit. Gasly stuurt wat naar buiten, waardoor de Alpines
elkaar raken en allebei vol in de muur crashen, een enorme puinhoop
achterlatend. De derde rode vlag van de middag is het enige
logische besluit. De race wordt uiteindelijk nog wel hervat, maar
de rollende herstart valt samen het vallen van de zwartwit-geblokte
vlag. Verstappen pakt zo zijn eerste zege bij de GP van Australië,
maar wat vooral zal bijblijven zijn de vele incidenten, crashes,
rode vlaggen en herstarts.
Lewis Hamilton en Fernando Alonso die de Nederlander vergezelden op
het podium. Tot zover niets geks, zou je zeggen. Maar de race op
Albert Park was een van de meest chaotische uit de recente
geschiedenis, met hoofdrollen voor Alexander Albon, Kevin Magnussen
en Alpine-rijders Esteban Ocon en Pierre Gasly. We beginnen bij de
start van de race. Max Verstappen vertrekt van poleposition, maar
door een goede start neemt George Russell bij bocht 1 de leiding
over en wordt Verstappen ook gepasseerd door Lewis Hamilton. In
bocht 3 van de eerste ronde tikt Lance Stroll Charles Leclerc van
de baan en de Ferrari-coureur komt niet meer uit het gravel: gele
vlag en uiteindelijk een safetycar. In ronde 4 wordt de race weer
hervat, maar drie rondes later is het alweer raak. Albon verliest
in bocht 6 de controle over zijn wagen, raakt de muur en schiet
weer de baan op. Voordat eerste de gele vlag wordt gezwaaid, missen
Gasly en Nico Hulkenberg de terug op de baan gestuiterde Williams
maar ternauwernood. Russell duikt als leider onder de safetycar de
pits in, maar even later volgt de rode vlag, omdat er teveel
rotzooi op baan ligt. Hierdoor krijgen de andere coureurs een
gratis pitstop en is Hamilton de nieuwe leider, gevolgd door
Verstappen. Na de rollende herstart (na het uitvallen van Leclerc),
volgt er na de rode vlag door de crash van Albon een staande
herstart. Hamilton behoudt nog even de leiding, maar al in de
eerste ronde na deze tweede herstart neemt Verstappen de eerste
plek over. Hij bouwt zijn voorsprong op de Mercedes-rijder gestaag
uit, tot deze uiteindelijk een comfortabele tien seconden is. Maar
dan gaat het in ronde 55 (van de 58) weer mis. Kevin Magnussen zit
dicht op de muur, te dicht. Met zijn rechterachterwiel raakt hij
met een klap de muur, waardoor de band van de velg schiet en zelfs
toeschouwers gewond raken. Eerst is er weer een gele vlag en een
safetycar, maar al snel wordt voor de tweede keer in deze race de
rode vlag getoond en volgt voor de derde keer deze middag een
herstart. Met nog twee rondes te racen liggen er weer kansen voor
Hamilton, als hij vanaf P2 bij de staande herstart het Verstappen
enorm lastig wil maken. Maar de Nederlander doet alles goed. Hij is
snel weg, zet zijn auto voor die van Hamilton en gaat als eerste
bocht 1 in, daarmee krijgt hij niets mee van de chaos die volgt.
Want chaos is het enige juiste woord voor wat er allemaal gebeurt
na deze herstart. Koude banden en de laagstaande zon worden als
veroorzakers gezien. Mede daarom is de race dit jaar eerder op de
dag . Nog voor hij bocht 1 in kan sturen, wordt Nyck de Vries vol
van achteren geraakt door Logan Sargeant, die simpelweg lijkt
vergeten te remmen. Beide rijders schieten rechtdoor in het gravel:
einde race. Fernando Alonso komt wel goed door bocht 1, maar wordt
van achteren aangetikt door Carlos Sainz waardoor Alonso spint.
Ferrari-rijder Sainz krijgt hiervoor na de race vijf seconden
tijdstraf en zakt van P4 naar P12. Om Alonso te ontwijken schiet
Gasly het gras op (net als Sergio Perez). De Fransman verliest wat
snelheid, komt terug de baan op, maar ziet niet dat teamgenoot Ocon
achter hem zit. Gasly stuurt wat naar buiten, waardoor de Alpines
elkaar raken en allebei vol in de muur crashen, een enorme puinhoop
achterlatend. De derde rode vlag van de middag is het enige
logische besluit. De race wordt uiteindelijk nog wel hervat, maar
de rollende herstart valt samen het vallen van de zwartwit-geblokte
vlag. Verstappen pakt zo zijn eerste zege bij de GP van Australië,
maar wat vooral zal bijblijven zijn de vele incidenten, crashes,
rode vlaggen en herstarts.
