Herbert maakt zich grote zorgen omdat Mercedes 'in kringetjes ronddraait'
Mercedes slaagt er dit seizoen in de Formule 1 niet in om op stoom
te komen en dat is hoogstwaarschijnlijk "een grote zorg". Dat is
het oordeel van voormalig F1-coureur Johnny Herbert, die verbaasd
is over de teleurstellende start van het team dit nieuwe seizoen.
Het team scoorde slechts 26 punten tijdens de eerste twee grands
prix in Bahrein en Saoedi-Arabië, waardoor het team momenteel
vierde staat in het constructeurskampioenschap. Mercedes ging het
seizoen in met hernieuwde hoop dat het op zijn minst dichter bij
Red Bull zou komen qua prestaties op het circuit. Dit viel op te
maken uit de onthulling van de W15, waar met name het nieuwe
chassis van de bolide opviel. De auto heeft echter te weinig
snelheid over één ronde en gedurende de races, waardoor George
Russell respectievelijk vijfde en zesde werd in de eerste twee
races, terwijl zevenvoudig kampioen Lewis Hamilton slechts zesde en
negende werd. Weer terug bij af? Herbert, een veteraan met 160
verreden grands prix gedurende zijn F1-carrière, verwachtte veel
meer van Mercedes tot nu toe dit jaar, ook al is het nog maar
vroeg. "Het is heel raar", zei Herbert in een interview met
RacingNews365 . "Ik heb gekeken naar wat ze de afgelopen twee jaar
hebben gedaan. Toen ze een paar jaar geleden voor het eerst met hun
originele concept kwamen (het 'zeropod'-design, red.) dacht ik:
'dat vind ik leuk'. Het was heel strak verpakt, zag er pittig en
goed uit, maar het stuiterde natuurlijk alle kanten op." "Dat
wisten ze een beetje te verminderen, en toen richting het einde van
het jaar zeiden ze: 'ja, we weten wat we aan de auto moeten doen',
maar hij kwam uit de startblokken en stuiterde weer. Ze hadden
soortgelijke problemen." De upgrade van de bolide die vervolgens
kwam was nog steeds niet voldoende. "Toen deden ze de upgrade, die
beter was. Maar het bracht ze nog steeds niet veel verder, al ging
het sporadisch beter." "Ze kwamen de winter door en zeiden opnieuw:
'we weten wat we moeten doen', maar ze zijn eruit gekomen en het is
hetzelfde. Ze zitten letterlijk in dezelfde positie en Lewis zegt
dat hun probleem weer (pauze) het stuiteren is! Dus daar zijn ze
nog niet vanaf en dat is zorgwekkend, want dit is al het derde
seizoen dat ze het niet voor elkaar hebben, ze draaien maar
rondjes." "Dat is de enige redding" Herbert denkt dat als Mercedes
er niet in slaagt om de problemen met de auto snel aan te pakken,
het mogelijk tot 2026 zal moeten wachten om weer competitief te
worden. Dan worden de nieuwe regels voor krachtbronnen
geïntroduceerd die bovendien zullen leiden tot verdere
aerodynamische veranderingen. "Het is een hele zorg of Mercedes in
staat zal zijn om het in de toekomst om te draaien, en misschien is
dat in 2026," oordeelt Herbert. "Dat is de enige redding, dat er
een grote verandering komt en dat zou in hun voordeel kunnen zijn."
"Maar als je kijkt naar deze, laten we zeggen deze drie jaar, dan
is het niet goed en dan moet je je grote zorgen maken." De
voormalig F1-coureur benadrukt dat ze bij Mercedes nóg een probleem
hebben: "Ze verliezen ook Lewis, die goed kan uitleggen wat het
probleem is. Ze hebben een aantal dingen aangepast, maar ze hebben
het nog steeds niet kunnen omdraaien." Ondertussen groeit de rest
van het veld wel met Red Bull mee. "Het is een zorg voor ze, want
alle anderen worden beter. Bijvoorbeeld Ferrari, zij hebben zich
verbeterd. De McLaren is beter dan vorig jaar, dus die zijn
verbeterd, maar Mercedes vecht voor, wat was het ook alweer, de
zesde en negende plaats (in Saoedi-Arabië)? Dat is niet waar ze
naar op zoek zijn." Dan is er nog de overgebleven Mercedes-coureur,
George Russell. "Hij gaat ze in feite sturen in welke richting dat
ook mag zijn. Ja, je hebt de ontwerpers en ingenieurs en zij hebben
hun eigen manier om het concept naar buiten te brengen. En dan moet
George proberen om te helpen sturen. Na drie jaar heeft het sturen
hen nergens gebracht. Dat is geen goed teken."
te komen en dat is hoogstwaarschijnlijk "een grote zorg". Dat is
het oordeel van voormalig F1-coureur Johnny Herbert, die verbaasd
is over de teleurstellende start van het team dit nieuwe seizoen.
Het team scoorde slechts 26 punten tijdens de eerste twee grands
prix in Bahrein en Saoedi-Arabië, waardoor het team momenteel
vierde staat in het constructeurskampioenschap. Mercedes ging het
seizoen in met hernieuwde hoop dat het op zijn minst dichter bij
Red Bull zou komen qua prestaties op het circuit. Dit viel op te
maken uit de onthulling van de W15, waar met name het nieuwe
chassis van de bolide opviel. De auto heeft echter te weinig
snelheid over één ronde en gedurende de races, waardoor George
Russell respectievelijk vijfde en zesde werd in de eerste twee
races, terwijl zevenvoudig kampioen Lewis Hamilton slechts zesde en
negende werd. Weer terug bij af? Herbert, een veteraan met 160
verreden grands prix gedurende zijn F1-carrière, verwachtte veel
meer van Mercedes tot nu toe dit jaar, ook al is het nog maar
vroeg. "Het is heel raar", zei Herbert in een interview met
RacingNews365 . "Ik heb gekeken naar wat ze de afgelopen twee jaar
hebben gedaan. Toen ze een paar jaar geleden voor het eerst met hun
originele concept kwamen (het 'zeropod'-design, red.) dacht ik:
'dat vind ik leuk'. Het was heel strak verpakt, zag er pittig en
goed uit, maar het stuiterde natuurlijk alle kanten op." "Dat
wisten ze een beetje te verminderen, en toen richting het einde van
het jaar zeiden ze: 'ja, we weten wat we aan de auto moeten doen',
maar hij kwam uit de startblokken en stuiterde weer. Ze hadden
soortgelijke problemen." De upgrade van de bolide die vervolgens
kwam was nog steeds niet voldoende. "Toen deden ze de upgrade, die
beter was. Maar het bracht ze nog steeds niet veel verder, al ging
het sporadisch beter." "Ze kwamen de winter door en zeiden opnieuw:
'we weten wat we moeten doen', maar ze zijn eruit gekomen en het is
hetzelfde. Ze zitten letterlijk in dezelfde positie en Lewis zegt
dat hun probleem weer (pauze) het stuiteren is! Dus daar zijn ze
nog niet vanaf en dat is zorgwekkend, want dit is al het derde
seizoen dat ze het niet voor elkaar hebben, ze draaien maar
rondjes." "Dat is de enige redding" Herbert denkt dat als Mercedes
er niet in slaagt om de problemen met de auto snel aan te pakken,
het mogelijk tot 2026 zal moeten wachten om weer competitief te
worden. Dan worden de nieuwe regels voor krachtbronnen
geïntroduceerd die bovendien zullen leiden tot verdere
aerodynamische veranderingen. "Het is een hele zorg of Mercedes in
staat zal zijn om het in de toekomst om te draaien, en misschien is
dat in 2026," oordeelt Herbert. "Dat is de enige redding, dat er
een grote verandering komt en dat zou in hun voordeel kunnen zijn."
"Maar als je kijkt naar deze, laten we zeggen deze drie jaar, dan
is het niet goed en dan moet je je grote zorgen maken." De
voormalig F1-coureur benadrukt dat ze bij Mercedes nóg een probleem
hebben: "Ze verliezen ook Lewis, die goed kan uitleggen wat het
probleem is. Ze hebben een aantal dingen aangepast, maar ze hebben
het nog steeds niet kunnen omdraaien." Ondertussen groeit de rest
van het veld wel met Red Bull mee. "Het is een zorg voor ze, want
alle anderen worden beter. Bijvoorbeeld Ferrari, zij hebben zich
verbeterd. De McLaren is beter dan vorig jaar, dus die zijn
verbeterd, maar Mercedes vecht voor, wat was het ook alweer, de
zesde en negende plaats (in Saoedi-Arabië)? Dat is niet waar ze
naar op zoek zijn." Dan is er nog de overgebleven Mercedes-coureur,
George Russell. "Hij gaat ze in feite sturen in welke richting dat
ook mag zijn. Ja, je hebt de ontwerpers en ingenieurs en zij hebben
hun eigen manier om het concept naar buiten te brengen. En dan moet
George proberen om te helpen sturen. Na drie jaar heeft het sturen
hen nergens gebracht. Dat is geen goed teken."
