Herbert voorspelt late verlossing van 'dubbele zorgen' Mercedes: "Dat kan hun redding zijn"

Mercedes slaagt er dit seizoen in de Formule 1 niet in om op stoom
te komen en dat is hoogstwaarschijnlijk 'een grote zorg'. Dat is
het oordeel van voormalig F1-coureur Johnny Herbert, die verbaasd
is over de teleurstellende start van het team in dit nieuwe
seizoen. Het team scoorde slechts 26 punten tijdens de eerste twee
Grands Prix in Bahrein en Saoedi-Arabië, waardoor het team
momenteel vierde staat in het constructeurskampioenschap. Mercedes
ging het seizoen in met hernieuwde hoop dat het op zijn minst
dichter bij Red Bull zou komen qua prestaties op het circuit. Dit
viel op te maken uit de onthulling van de W15, waar met name het
nieuwe chassis van de bolide opviel. De auto heeft echter te weinig
snelheid over één ronde en gedurende de races, waardoor George
Russell respectievelijk vijfde en zesde werd in de eerste twee
races, terwijl zevenvoudig kampioen Lewis Hamilton slechts zesde en
negende werd. Weer terug bij af? Herbert, een veteraan met 160
verreden Grands Prix gedurende zijn F1-carrière, verwachtte veel
meer van Mercedes tot nu toe dit jaar, ook al is het nog maar vroeg
in het seizoen. "Het is heel raar", aldus Herbert in een interview
met RacingNews365 . "Ik heb gekeken naar wat ze de afgelopen twee
jaar hebben gedaan. Toen ze een paar jaar geleden voor het eerst
met hun originele concept kwamen (het 'zeropod'-design, red.) dacht
ik: 'dat vind ik leuk'. Het was heel strak verpakt, zag er pittig
en goed uit, maar het stuiterde natuurlijk alle kanten op." "Dat
wisten ze een beetje te verminderen, en toen richting het einde van
het jaar zeiden ze: 'ja, we weten wat we aan de auto moeten doen',
maar later kwam uit de startblokken en stuiterde hij weer. Ze
hadden soortgelijke problemen." De upgrade van de bolide die
vervolgens kwam was nog steeds niet voldoende. "Toen kwam de
upgrade, waardoor de auto beter werd. Maar het bracht ze nog steeds
niet veel verder, al ging het sporadisch beter." "Ze kwamen de
winter door en zeiden opnieuw: 'we weten wat we moeten doen', maar
opnieuw is alles bij het oude gebleven. Ze zitten letterlijk in
dezelfde positie en Lewis zegt dat hun probleem wéér... het
stuiteren is! Dus daar zijn ze nog niet vanaf en dat is
zorgwekkend, want dit is al het derde seizoen dat ze het niet voor
elkaar hebben, ze lopen in cirkeltjes." "Dat is de enige redding"
Herbert denkt dat als Mercedes er niet in slaagt om de problemen
met de auto snel aan te pakken, het mogelijk tot 2026 zal moeten
wachten om weer competitief te worden. Dan worden de nieuwe regels
voor krachtbronnen geïntroduceerd die bovendien zullen leiden tot
verdere aerodynamische veranderingen. "Het is een hele zorg of
Mercedes in staat zal zijn om het tij in de toekomst te keren, en
misschien is dat pas in 2026," oordeelt Herbert. "Dat is de enige
redding, dat er een grote verandering komt, dat zou in hun voordeel
kunnen werken." "Maar als je kijkt naar deze, laten we zeggen drie
jaar, dan ziet het er niet goed uit dan moet je je grote zorgen
maken." De voormalig F1-coureur benadrukt dat ze bij Mercedes nóg
een probleem hebben: "Ze verliezen ook Lewis, die goed kan
uitleggen wat het probleem is. Ze hebben een aantal dingen
aangepast, maar ze hebben het nog steeds niet kunnen omdraaien."
Ondertussen groeit de rest van het veld wel met Red Bull mee. "Het
is een zorg voor ze, want alle anderen worden beter. Bijvoorbeeld
Ferrari, zij hebben zich verbeterd. De McLaren is beter dan vorig
jaar, dus die zijn verbeterd, maar Mercedes vecht voor, wat was het
ook alweer, de zesde en negende plaats (in Saoedi-Arabië, red.)?
Dat is niet waar ze naar op zoek zijn." Dan is er nog de
overgebleven Mercedes-coureur, George Russell. "Hij gaat ze in
feite sturen in welke richting dat ook mag zijn. Ja, je hebt de
ontwerpers en ingenieurs en zij hebben hun eigen manier om het
concept naar buiten te brengen. En dan moet George proberen om te
helpen sturen. Maar drie jaar van (bij)sturen heeft hen nergens
gebracht. Dat is geen goed teken."

Top Headlines

Oudere Top Headlines