Toekomst Lawson ongewis: "Er is niets in beton gegoten"
Hij beleefde vorig seizoen totaal onverwacht zijn F1-debuut op
Zandvoort, nadat Daniel Ricciardo zijn pols brak tijdens een vrije
training. Uiteindelijk zou Liam Lawson vijf races rijden als
vervanger van Ricciardo en daarin liet de Nieuw-Zeelander zien
klaar te zijn voor een vaste plek op de F1-grid. Er werd gesproken
dat Lawson al dit seizoen een stoeltje zou krijgen bij RB, het
voormalige AlphaTauri. Maar Yuki Tsunoda en Ricciardo kregen toch
de voorkeur. Zonder debutanten ging het 2024-seizoen van start, met
Lawson wel aanwezig als reserverijder voor zowel Red Bull als RB.
Gaan we hem in 2025 wel bij een van de teams in actie zien als
vaste rijder? "Eerlijk gezegd is er geen vaste tijdlijn
uitgestippeld voor mijn toekomst", zegt Lawson in gesprek met
Speedcafe . "Er is niets in beton gegoten over mijn toekomst. Voor
mij gaat het erom dat ik er klaar voor ben en hopelijk komen er
kansen." Van de twee vaste rijders bij RB, maakte vooral Daniel
Ricciardo een slechte indruk bij de eerste twee races van het
seizoen. Red Bull-adviseur Helmut Marko kwam zelfs al met een
waarschuwing aan het adres van de Australiër . In de
RacingNews365-podcast werd zelfs al de verwachting uitgesproken dat
Lawson dit seizoen nog wel eens een aantal races gaat rijden als
vervanger van de teleurstellende Ricciardo . Geen rookie-test voor
Lawson Omdat Lawson vorig seizoen vijf races reed, komt hij ook
niet meer in aanmerking voor de zogenaamde rookie-tests, waarbij
teams verplicht zijn om jonge coureurs een kans te geven in een
vrije training. Alleen coureurs met minder dan drie F1-starts komen
hiervoor in aanmerking. Hierdoor wordt Lawson verplicht om echt
vanaf de zijlijn toe te kijken. "Ik voel me nog steeds een rookie",
reageert hij hierop. "Het zal dit jaar dus vooral simulatorwerk
zijn en dan naar alle races gaan met het team als reserve", schetst
Lawson zijn programma. De ervaring die hij vorig jaar heeft
opgedaan, heeft zijn moraal wel een flinke boost gegeven. "Het
geeft je natuurlijk veel vertrouwen. Elke coureur, in ieder geval
op dit niveau, heeft genoeg zelfvertrouwen om in de Formule 1 te
rijden. Dat moet je ook wel hebben om zelfs maar in de buurt te
komen." Voor Lawson is de situatie nu dus anders. "Ik stelde me
natuurlijk altijd voor hoe het zou zijn om in de Formule 1 te
rijden. Nu ik weet hoe het is, is het een ander perspectief. Ik heb
er vorig jaar een klein voorproefje van gehad. Het maakt het zeker
frustrerender", sluit Lawson af over het feit dat hij nu dus
gedwongen vanaf de zijlijn moet toekijken.
Zandvoort, nadat Daniel Ricciardo zijn pols brak tijdens een vrije
training. Uiteindelijk zou Liam Lawson vijf races rijden als
vervanger van Ricciardo en daarin liet de Nieuw-Zeelander zien
klaar te zijn voor een vaste plek op de F1-grid. Er werd gesproken
dat Lawson al dit seizoen een stoeltje zou krijgen bij RB, het
voormalige AlphaTauri. Maar Yuki Tsunoda en Ricciardo kregen toch
de voorkeur. Zonder debutanten ging het 2024-seizoen van start, met
Lawson wel aanwezig als reserverijder voor zowel Red Bull als RB.
Gaan we hem in 2025 wel bij een van de teams in actie zien als
vaste rijder? "Eerlijk gezegd is er geen vaste tijdlijn
uitgestippeld voor mijn toekomst", zegt Lawson in gesprek met
Speedcafe . "Er is niets in beton gegoten over mijn toekomst. Voor
mij gaat het erom dat ik er klaar voor ben en hopelijk komen er
kansen." Van de twee vaste rijders bij RB, maakte vooral Daniel
Ricciardo een slechte indruk bij de eerste twee races van het
seizoen. Red Bull-adviseur Helmut Marko kwam zelfs al met een
waarschuwing aan het adres van de Australiër . In de
RacingNews365-podcast werd zelfs al de verwachting uitgesproken dat
Lawson dit seizoen nog wel eens een aantal races gaat rijden als
vervanger van de teleurstellende Ricciardo . Geen rookie-test voor
Lawson Omdat Lawson vorig seizoen vijf races reed, komt hij ook
niet meer in aanmerking voor de zogenaamde rookie-tests, waarbij
teams verplicht zijn om jonge coureurs een kans te geven in een
vrije training. Alleen coureurs met minder dan drie F1-starts komen
hiervoor in aanmerking. Hierdoor wordt Lawson verplicht om echt
vanaf de zijlijn toe te kijken. "Ik voel me nog steeds een rookie",
reageert hij hierop. "Het zal dit jaar dus vooral simulatorwerk
zijn en dan naar alle races gaan met het team als reserve", schetst
Lawson zijn programma. De ervaring die hij vorig jaar heeft
opgedaan, heeft zijn moraal wel een flinke boost gegeven. "Het
geeft je natuurlijk veel vertrouwen. Elke coureur, in ieder geval
op dit niveau, heeft genoeg zelfvertrouwen om in de Formule 1 te
rijden. Dat moet je ook wel hebben om zelfs maar in de buurt te
komen." Voor Lawson is de situatie nu dus anders. "Ik stelde me
natuurlijk altijd voor hoe het zou zijn om in de Formule 1 te
rijden. Nu ik weet hoe het is, is het een ander perspectief. Ik heb
er vorig jaar een klein voorproefje van gehad. Het maakt het zeker
frustrerender", sluit Lawson af over het feit dat hij nu dus
gedwongen vanaf de zijlijn moet toekijken.
