Toen Alonso een horrorcrash overleefde in Australië

Het is gelukkig zeldzaam dat Formule 1-auto's door de lucht vliegen
na een crash op hoge snelheid, maar het komt wel voor. Deze
horrorcrashes worden veroorzaakt door een coureur die een kleine
inschattingsfout maakt in een remzone en over de achterkant van een
andere auto vliegt, of door een mechanisch defect - zoals het geval
was bij Marcus Ericsson tijdens de GP van Italië in 2018 toen hij
meerdere keren over de kop sloeg. Maar een van de meest
verschrikkelijke crashes, waarbij een auto door de lucht vliegt,
kwam op naam van Fernando Alonso tijdens de Grand Prix van
Australië van 2016. De tweevoudig wereldkampioen stapte gelukkig
grotendeels ongedeerd uit de wagen en liep zelf weg. Zoals wel
vaker was Melbourne gastheer voor de openingsrace van het
F1-seizoen 2016, met Lewis Hamilton op pole, Nico Rosberg op P2 en
Sebastian Vettel daarachter. Alonso startte de race op plek 11 en
de andere hoofdrolspeler, Haas-coureur Esteban Gutierrez, begon
vanaf P20. In ronde 17 zat Alonso achter Gutierrez, in wat voor
Haas de allereerste race in de Formule 1 was. Alonso probeerde aan
de buitenkant van bocht 3 voorbij de Mexicaan te komen. Alleen was
de reactietijd van Alonso dit keer net een fractie te traag, want
hij ramde de achterkant van de Haas en raakte de muur op zo'n
manier dat hij geen snelheid verloor. Stuurloos en op hoge snelheid
tolde de McLaren-wagen, terwijl ondertussen vele brokstukken
losraakten. De wagen, met Alonso als kansloze passagier, sloeg over
de kop en kwam uiteindelijk ondersteboven tegen een muur tot
stilstand. Alonso wurmde zich eruit en eenmaal met beide voeten op
de grond bukte hij zichtbaar om op adem te komen, terwijl er een
rode vlag kwam om de enorme puinhoop op te ruimen. Bekijk hieronder
de crash. De tekst gaat daarna verder. Onderzoek Zoals bij elk
groot ongeluk in de Formule 1 onderzocht de FIA wat er
daadwerkelijk was gebeurd. De autosportbond kwam tot de conclusie
dat Alonso met een snelheid van 313 kilometer per uur reed toen hij
aan zijn inhaalmanoeuvre begon en slechts was afgeremd tot 305 km/u
op het moment van de botsing. Daarbij kwam zijn rechtervoorwiel in
aanraking met het linkerachterwiel van de auto van Gutierrez. "De
botsing met de muur vond plaats met de linkervoorkant van de auto,
wat resulteerde in een piekvertraging van 45G, met ook hoge
versnellingsniveaus geregistreerd door de versnellingsmeters die de
krachten op het hoofd van de bestuurder aantonen", tekende de FIA
op. "De auto veerde op en gleed over de baan richting de grindbak.
De ophanging linksvoor, rechtsvoor en linksachter was vernield,
waardoor de auto zwaar zijdelings overhelde op zijn linkerkant
terwijl hij over het gras reed." "Deze linkerkant groef zich in het
grind, waardoor de auto rolde en de lucht in werd geslingerd, met
een zijdelingse vertraging van 46G. De auto vloog door de lucht,
draaide ongeveer 540 graden (1,5 keer) en was 0,9 seconden in de
lucht. Bij de landing maakte de auto weer het eerste contact met de
grond waarbij een piekversnelling van 20G werd ervaren." En Alonso
zelf? Die stond na de crash met een glimlach op zijn gezicht de
pers te woord. "Ik heb geluk dat ik hier ben en ik ben dankbaar dat
ik hier ben. Ik ben me ervan bewust dat ik vandaag een deel van het
geluk in mijn leven heb gehad. Ik wil McLaren en de FIA bedanken
voor de veiligheid van deze auto. Ik leef nog dankzij het werk van
de afgelopen tien, vijftien jaar in de Formule 1."

Top Headlines

Oudere Top Headlines