Zwaardere F1-straffen geopperd na 'onsportieve' tactiek
Williams-coureur Alex Albon heeft na het controversiële punt van
Haas tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië strengere maatregelen
voorgesteld voor degenen die voordeel behalen door buiten de baan
te gaan tijdens F1-races. Albon werd bij het ingaan van bocht vier
in de muur gedrukt door Kevin Magnussen, voordat de Deen een
voordeel behaalde door buiten de baan te gaan te gaan in zijn
strijd met Yuki Tsunoda om plek 11 bij de GP van Saoedi-Arabië. Met
twee tijdstraffen kon Magnussen heel wat rijders ophouden en een
gat creëren voor teamgenoot Nico Hulkenberg. De Duitser kon zo een
vrije pitstop maken om een top-10 finish veilig te stellen. Een
tactiek die in de nasleep door rivalen als 'oneerlijk' en
'onsportief' werd omschreven. Albon was een van de coureurs die de
kans op een punt misliep door deze Haas-tactiek. Op de vraag of hij
boos was door de situatie, vertelt de Brit aan de media, waaronder
RacingNews365 : "Ik ben niet boos over de touché en niet boos over
het langzame tempo, want ik denk dat iedereen hetzelfde zou doen.
Als je een penalty hebt en je moet een andere auto pakken om een
punt te scoren voor het team, dan gebeurt dat." "Op circuits als
Monaco is de enige plek waar je echt kunt inhalen de chicane. Het
is dan heel makkelijk om als eerste coureur daar af te snijden en
dus buiten de baan te gaan, om zo je voorsprong te behouden... Ik
weet niet zeker of er een antwoord is voor zulke gevallen, want hoe
kun je iemand vertellen dat hij te langzaam rijdt tijdens een
race?" "Onder de safetycar kan het, coureurs doen het dan om een
gat te creëren voor hun teamgenoot om ze te laten pitten. Maar ik
denk dat vaker gaat gebeuren in de loop van het seizoen. Als één
coureur wegvalt, in dit geval Lance Stroll, en er komt ineens een
punt vrij voor de coureurs erachter... Ik wil niet zeggen dat we
wanhopig zijn, maar we smachten om dat punt te pakken." Welke
straffen dan? De straffen voor kleine incidenten, zoals die van
Magnussen die buiten de baan gaat, zijn dit seizoen verhoogd van
vijf naar tien seconden. Maar Albon suggereert dat er nog strengere
straffen nodig zijn en zegt: "Ik denk dat een drive-through penalty
goed zou werken." "Ik weet niet hoe de andere coureurs erover
denken, maar ik kan me George Russell in Monza nog goed herinneren.
Vijf tot tien seconden is nog steeds niet echt een zware straf.
Vooral niet als je een topteam bent, want je kunt gemakkelijk tien
seconden wegrijden van degene achter je. En als je het vroeg genoeg
in de race doet, zelfs nog meer." "Bandenslijtage kan op de meeste
circuits een of twee seconden per ronde verschil maken, dus je hebt
maar vijf ronden nodig om dat gat te creëren en het verschil te
maken. Dus laten we kijken hoe het gaat, maar er is een herziening
van de straffen nodig. Misschien moet je ook gewoon de positie
teruggeven. Ik weet dat het idee was om het aan de teams en
coureurs over te laten om te beslissen of ze de positie terug
moeten geven, maar in zo'n duidelijke situatie als deze zou ik het
teruggeven van de positie afdwingen."
Haas tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië strengere maatregelen
voorgesteld voor degenen die voordeel behalen door buiten de baan
te gaan tijdens F1-races. Albon werd bij het ingaan van bocht vier
in de muur gedrukt door Kevin Magnussen, voordat de Deen een
voordeel behaalde door buiten de baan te gaan te gaan in zijn
strijd met Yuki Tsunoda om plek 11 bij de GP van Saoedi-Arabië. Met
twee tijdstraffen kon Magnussen heel wat rijders ophouden en een
gat creëren voor teamgenoot Nico Hulkenberg. De Duitser kon zo een
vrije pitstop maken om een top-10 finish veilig te stellen. Een
tactiek die in de nasleep door rivalen als 'oneerlijk' en
'onsportief' werd omschreven. Albon was een van de coureurs die de
kans op een punt misliep door deze Haas-tactiek. Op de vraag of hij
boos was door de situatie, vertelt de Brit aan de media, waaronder
RacingNews365 : "Ik ben niet boos over de touché en niet boos over
het langzame tempo, want ik denk dat iedereen hetzelfde zou doen.
Als je een penalty hebt en je moet een andere auto pakken om een
punt te scoren voor het team, dan gebeurt dat." "Op circuits als
Monaco is de enige plek waar je echt kunt inhalen de chicane. Het
is dan heel makkelijk om als eerste coureur daar af te snijden en
dus buiten de baan te gaan, om zo je voorsprong te behouden... Ik
weet niet zeker of er een antwoord is voor zulke gevallen, want hoe
kun je iemand vertellen dat hij te langzaam rijdt tijdens een
race?" "Onder de safetycar kan het, coureurs doen het dan om een
gat te creëren voor hun teamgenoot om ze te laten pitten. Maar ik
denk dat vaker gaat gebeuren in de loop van het seizoen. Als één
coureur wegvalt, in dit geval Lance Stroll, en er komt ineens een
punt vrij voor de coureurs erachter... Ik wil niet zeggen dat we
wanhopig zijn, maar we smachten om dat punt te pakken." Welke
straffen dan? De straffen voor kleine incidenten, zoals die van
Magnussen die buiten de baan gaat, zijn dit seizoen verhoogd van
vijf naar tien seconden. Maar Albon suggereert dat er nog strengere
straffen nodig zijn en zegt: "Ik denk dat een drive-through penalty
goed zou werken." "Ik weet niet hoe de andere coureurs erover
denken, maar ik kan me George Russell in Monza nog goed herinneren.
Vijf tot tien seconden is nog steeds niet echt een zware straf.
Vooral niet als je een topteam bent, want je kunt gemakkelijk tien
seconden wegrijden van degene achter je. En als je het vroeg genoeg
in de race doet, zelfs nog meer." "Bandenslijtage kan op de meeste
circuits een of twee seconden per ronde verschil maken, dus je hebt
maar vijf ronden nodig om dat gat te creëren en het verschil te
maken. Dus laten we kijken hoe het gaat, maar er is een herziening
van de straffen nodig. Misschien moet je ook gewoon de positie
teruggeven. Ik weet dat het idee was om het aan de teams en
coureurs over te laten om te beslissen of ze de positie terug
moeten geven, maar in zo'n duidelijke situatie als deze zou ik het
teruggeven van de positie afdwingen."
