Data tonen aan: Verstappen heeft tiende zege op rij niet zomaar binnen
Het was een opvallende uitslag van de tweede vrije training: Max
Verstappen werd tweede en was bijna vier tienden langzamer dan
Charles Leclerc. De Nederlander kwam in de eerste vrije training in
aanraking met een kerbstone, miste een gedeelte van de tweede
oefensessie door vloer- en chassisschade en moest het in de beide
trainingen met de tweede plaats doen. Leclerc was wel een flinke
klap sneller. Daar is echter een verklaring voor, gaf Red
Bull-adviseur Helmut Marko na de sessie aan. "In de kwalificatierun
reed Ferrari volgens mij al full power , maar wij nog niet. Daarom
zie ik het verschil naar Leclerc dan ook niet als een kritiek
punt." Dat zou dan betekenen dat Red Bull echt wel een stukje
sneller is dan Ferrari op het rechte stuk. Verstappen verliest in
zijn kwalificatierun vooral veel tijd in de eerste sector, waar
buiten topsnelheid ook downforce belangrijk is. In de tweede sector
ligt het langste rechte stuk en daar verliest Verstappen 'maar'
zeven honderdsten ten opzichte van Leclerc. Normaal gesproken is
Red Bull ook het te kloppen team als het om topsnelheid gaat, dus
dat beeld komt overeen met de afgelopen weken. Wees dus niet
verbaasd als het in de kwalificatie, zoals wel vaker, bijzonder
dicht bij elkaar gaat zitten. Red Bull lijkt dus nog wat marge te
hebben, waardoor het onderlinge verschil tussen Verstappen en
Leclerc nog kleiner zal worden. De gevaarlijke outsider is Aston
Martin, het team dat dit seizoen vooral piekt in de kwalificatie en
er over één rondje ook snel uit zag in Melbourne. Bekijk hieronder
het verschil tussen Leclerc en Verstappen. De tekst gaat daarna
verder. Verstappen vs Leclerc (kwalificatierun) Longrun Op zich
past het in het beeld van dit seizoen dat Ferrari er lekker bij zit
in de kwalificatie. Verstappen maakt doorgaans het verschil in de
longruns. Nu lijkt de regerend wereldkampioen echter voor het eerst
serieus tegenstand te krijgen van Ferrari én McLaren. Leclerc reed
een indrukwekkende longrun op medium en wist zijn snelste rondetijd
tot het laatst te bewaren. Ook Lando Norris ging sneller en sneller
en dook aan het einde van zijn stint, net als Leclerc, de 1:22 in.
Verstappen kwam door zijn verloren tijd niet toe aan een serieuze
longrun. De Nederlander reed drie rondjes op medium en kwam niet in
de buurt van de tijden van Leclerc en Norris. Zijn snelste tijd was
een 1:23.0. Wel moeten we uiteraard een slag om de arm houden, want
het is niet helemaal duidelijk hoe Verstappen ervoor staat. Op dit
moment zijn de tijden van Sergio Perez daarom een betere raadgever.
De Mexicaan was in de beginfase af en toe sneller dan Leclerc, maar
moest naarmate de stint vorderde juist tijd toegeven. Zijn laatste
rondje was wel weer ineens een loeisnelle 1:22.0, al volgde die
tijd wel na een paar onderbroken rondjes. Het toont aan dat Ferrari
en McLaren er zeker beter bij zitten dan in Bahrein en
Saoedi-Arabië. Marko was er ook niet helemaal gerust op na de
tweede vrije training. "Red Bull moet nog steeds tijd vinden. Onze
set-up is nog niet juist. De lange run van Leclerc was zeer
indrukwekkend te noemen. Onze auto is niet slecht, maar er moet nog
wel flink wat dingen worden gefinetuned. Het veld lijkt dichter
naar elkaar toe te kruipen." En zo is het absoluut niet zeker dat
Verstappen 'even' zijn tiende zege op rij gaat pakken. Ferrari en
McLaren vormen een serieuze bedreiging in de race en zullen met
hoop de rest van het weekend gaan afwerken. Krijgen we voor het
eerst een serieuze strijd om de zege? Het kan... Verstappen vs
Leclerc vs Norris (longrun)
Verstappen werd tweede en was bijna vier tienden langzamer dan
Charles Leclerc. De Nederlander kwam in de eerste vrije training in
aanraking met een kerbstone, miste een gedeelte van de tweede
oefensessie door vloer- en chassisschade en moest het in de beide
trainingen met de tweede plaats doen. Leclerc was wel een flinke
klap sneller. Daar is echter een verklaring voor, gaf Red
Bull-adviseur Helmut Marko na de sessie aan. "In de kwalificatierun
reed Ferrari volgens mij al full power , maar wij nog niet. Daarom
zie ik het verschil naar Leclerc dan ook niet als een kritiek
punt." Dat zou dan betekenen dat Red Bull echt wel een stukje
sneller is dan Ferrari op het rechte stuk. Verstappen verliest in
zijn kwalificatierun vooral veel tijd in de eerste sector, waar
buiten topsnelheid ook downforce belangrijk is. In de tweede sector
ligt het langste rechte stuk en daar verliest Verstappen 'maar'
zeven honderdsten ten opzichte van Leclerc. Normaal gesproken is
Red Bull ook het te kloppen team als het om topsnelheid gaat, dus
dat beeld komt overeen met de afgelopen weken. Wees dus niet
verbaasd als het in de kwalificatie, zoals wel vaker, bijzonder
dicht bij elkaar gaat zitten. Red Bull lijkt dus nog wat marge te
hebben, waardoor het onderlinge verschil tussen Verstappen en
Leclerc nog kleiner zal worden. De gevaarlijke outsider is Aston
Martin, het team dat dit seizoen vooral piekt in de kwalificatie en
er over één rondje ook snel uit zag in Melbourne. Bekijk hieronder
het verschil tussen Leclerc en Verstappen. De tekst gaat daarna
verder. Verstappen vs Leclerc (kwalificatierun) Longrun Op zich
past het in het beeld van dit seizoen dat Ferrari er lekker bij zit
in de kwalificatie. Verstappen maakt doorgaans het verschil in de
longruns. Nu lijkt de regerend wereldkampioen echter voor het eerst
serieus tegenstand te krijgen van Ferrari én McLaren. Leclerc reed
een indrukwekkende longrun op medium en wist zijn snelste rondetijd
tot het laatst te bewaren. Ook Lando Norris ging sneller en sneller
en dook aan het einde van zijn stint, net als Leclerc, de 1:22 in.
Verstappen kwam door zijn verloren tijd niet toe aan een serieuze
longrun. De Nederlander reed drie rondjes op medium en kwam niet in
de buurt van de tijden van Leclerc en Norris. Zijn snelste tijd was
een 1:23.0. Wel moeten we uiteraard een slag om de arm houden, want
het is niet helemaal duidelijk hoe Verstappen ervoor staat. Op dit
moment zijn de tijden van Sergio Perez daarom een betere raadgever.
De Mexicaan was in de beginfase af en toe sneller dan Leclerc, maar
moest naarmate de stint vorderde juist tijd toegeven. Zijn laatste
rondje was wel weer ineens een loeisnelle 1:22.0, al volgde die
tijd wel na een paar onderbroken rondjes. Het toont aan dat Ferrari
en McLaren er zeker beter bij zitten dan in Bahrein en
Saoedi-Arabië. Marko was er ook niet helemaal gerust op na de
tweede vrije training. "Red Bull moet nog steeds tijd vinden. Onze
set-up is nog niet juist. De lange run van Leclerc was zeer
indrukwekkend te noemen. Onze auto is niet slecht, maar er moet nog
wel flink wat dingen worden gefinetuned. Het veld lijkt dichter
naar elkaar toe te kruipen." En zo is het absoluut niet zeker dat
Verstappen 'even' zijn tiende zege op rij gaat pakken. Ferrari en
McLaren vormen een serieuze bedreiging in de race en zullen met
hoop de rest van het weekend gaan afwerken. Krijgen we voor het
eerst een serieuze strijd om de zege? Het kan... Verstappen vs
Leclerc vs Norris (longrun)
