Heethoofd Tsunoda bijt met succes op zijn tong
We gaan even terug naar de Grand Prix van Bahrein. Yuki Tsunoda
moest van het team Daniel Ricciardo voorbij laten in de slotfase
van de race en reageerde furieus op de radio. De Japanner kwam
tierend over de streep en probeerde in de uitloopronde zijn
teamgenoot zelfs nog uit te remmen. Het leverde Tsunoda veel
kritiek op, waar hij in Saoedi-Arabië gelijk iets mee wilde doen.
Tsunoda beloofde rustiger te acteren. Het werd Tsunoda uiteindelijk
niet makkelijk gemaakt in Djedda. De RB-coureur zat rondenlang vast
achter Kevin Magnussen, die een hele trein ophield om teamgenoot
Nico Hulkenberg een puntje te schenken. Tsunoda moest er mee dealen
en stelt in Australië dat hij de test glorieus doorstond. Makkelijk
was het echter niet, geeft hij wel toe. "Ik ben zeer, zeer tevreden
hoe ik de vorige race heb afgehandeld", stelt Tsunoda tegenover
onder meer RacingNews365. "Als ik normaal had geacteerd, had ik
zeker op de radioknop gedrukt en iets gezegd. Tijdens de
persconferentie in Saoedi-Arabië heb ik aangegeven dat ik wilde
veranderen en ik weet zeker dat jullie zullen zien hoe ik ben
veranderd. Ik ben blij dat ik dat een beetje heb kunnen bewijzen.
Het was alleen zeker niet makkelijk. Ik was wel op mijn tong aan
het bijten." Bespreking met de FIA Tsunoda moest dus op zijn tong
bijten vanwege Magnussen. De Japanner wil nog wel een gesprek met
de FIA. "Ik ga het onderwerp zeker bespreken. Begrijp me niet
verkeerd, Haas deed het goed binnen de huidige reglementen.
Uiteindelijk scoorden ze punten. Tegelijkertijd is dit geen fijne
manier. Als we dit accepteren, kan iedereen chicanes afsnijden in
Monaco en de rest twintig seconden ophouden om iemand anders de
zege te schenken. Ik denk dat er ruimte is om de regels te
verbeteren. Andere teams hebben het ook zo ervaren." Tsunoda wil
rustiger worden om RB vooruit te helpen. "Ik wil een stabiele
coureur zijn, zodat het team op me kan vertrouwen. Zo kan ik ze
helpen qua ontwikkeling. Mijn ervaring van de afgelopen drie jaar
kan helpen om op de juiste manier te denken. De meeste monteurs
zijn bijvoorbeeld hetzelfde en daar verandert niet zoveel. Ik denk
dat we heel goed samenwerken en erg blij zijn."
moest van het team Daniel Ricciardo voorbij laten in de slotfase
van de race en reageerde furieus op de radio. De Japanner kwam
tierend over de streep en probeerde in de uitloopronde zijn
teamgenoot zelfs nog uit te remmen. Het leverde Tsunoda veel
kritiek op, waar hij in Saoedi-Arabië gelijk iets mee wilde doen.
Tsunoda beloofde rustiger te acteren. Het werd Tsunoda uiteindelijk
niet makkelijk gemaakt in Djedda. De RB-coureur zat rondenlang vast
achter Kevin Magnussen, die een hele trein ophield om teamgenoot
Nico Hulkenberg een puntje te schenken. Tsunoda moest er mee dealen
en stelt in Australië dat hij de test glorieus doorstond. Makkelijk
was het echter niet, geeft hij wel toe. "Ik ben zeer, zeer tevreden
hoe ik de vorige race heb afgehandeld", stelt Tsunoda tegenover
onder meer RacingNews365. "Als ik normaal had geacteerd, had ik
zeker op de radioknop gedrukt en iets gezegd. Tijdens de
persconferentie in Saoedi-Arabië heb ik aangegeven dat ik wilde
veranderen en ik weet zeker dat jullie zullen zien hoe ik ben
veranderd. Ik ben blij dat ik dat een beetje heb kunnen bewijzen.
Het was alleen zeker niet makkelijk. Ik was wel op mijn tong aan
het bijten." Bespreking met de FIA Tsunoda moest dus op zijn tong
bijten vanwege Magnussen. De Japanner wil nog wel een gesprek met
de FIA. "Ik ga het onderwerp zeker bespreken. Begrijp me niet
verkeerd, Haas deed het goed binnen de huidige reglementen.
Uiteindelijk scoorden ze punten. Tegelijkertijd is dit geen fijne
manier. Als we dit accepteren, kan iedereen chicanes afsnijden in
Monaco en de rest twintig seconden ophouden om iemand anders de
zege te schenken. Ik denk dat er ruimte is om de regels te
verbeteren. Andere teams hebben het ook zo ervaren." Tsunoda wil
rustiger worden om RB vooruit te helpen. "Ik wil een stabiele
coureur zijn, zodat het team op me kan vertrouwen. Zo kan ik ze
helpen qua ontwikkeling. Mijn ervaring van de afgelopen drie jaar
kan helpen om op de juiste manier te denken. De meeste monteurs
zijn bijvoorbeeld hetzelfde en daar verandert niet zoveel. Ik denk
dat we heel goed samenwerken en erg blij zijn."
