Verstappen worstelt en komt boven in derde training GP Australië
Negentien coureurs stonden aan de start van de derde vrije training
voor de GP van Australië. Logan Sargeant moest verstek laten gaan,
maar niet vrijwillig. Alex Albon crashte op vrijdag snoeihard en
zijn Williams-bolide is niet meer te gebruiken, aangezien het team
(nog) geen reserve chassis klaar heeft staan. Teambaas James Vowles
besloot een keiharde knoop door te hakken en de auto van Sargeant
aan Albon te geven om zo de kans op punten te maximaliseren. Zonder
de Amerikaan brandde het F1-feest los op Albert Park. Het was vrij
bewolkt tijdens de tweede oefensessie, waardoor het wat kouder was
dan op vrijdag tijdens de trainingen. De banden moesten duidelijk
wat langer worden opgewarmd voordat de coureurs er het maximale uit
konden halen. Dat was te zien aan het begin van de sessie, waar de
rondetijden met grote stappen werden verbeterd. Het eerste kwartier
van de training waren het Red Bull en Ferrari die op de medium
banden voor het vermaak zorgden. De andere achttien coureurs lieten
lang op zich wachten, maar op de medium banden wisselden de top
vier coureurs elkaar af bovenaan het scorebord. Op het moment dat
de andere teams zich ook meldden, was het Carlos Sainz die bovenaan
het scorebord stond, 0,3 seconde sneller dan Charles Leclerc, Max
Verstappen en Sergio Perez. Snelle ronden Achter Red Bull en
Ferrari probeerde iedereen het in de eerste helft van de training
op de zachte banden. Het gat naar de top vier was aanzienlijk.
Mercedes kwam na wat geworstel met de W15 uiteindelijk nog tot 0,6
seconde van snelste man Sainz. Aston Martin en McLaren streden
onderling voor de posities zeven tot en met tien. Terwijl
Verstappen en Perez tussendoor even een run met wat meer brandstoof
aan boord afwerkten, zette de rest van het veld met nog twintig
minuten te gaan nog eens aan voor een snelle ronde op de zachte
banden. Dat zorgde voor wat verschuivingen op het scorebord. De
toppers wisten hun ronden op de medium banden in eerste instantie
nauwelijks te verbeteren. Verstappen, Perez en Leclerc scherpten
hun tijd ietwat aan, maar de tijd van Sainz op de medium banden
bleef de snelste. De Spanjaard wist die niet meer aan te scherpen
met het rode rubber. Ondertussen mengde Mercedes zich in de strijd
om de snelste tijd. Hamilton en Russell kwamen dicht in de buurt,
maar visten uiteindelijk net achter het net. Toch lijken zij een
antwoord te hebben gevonden na de matige vrijdag. Ook Fernando
Alonso gaf minder terrein toe dan op vrijdag. In de slotseconden
lukte het plots toch wel op de zachte banden: Verstappen reeg
eindelijk een ronde aaneen. Hij dook 0,057 onder de tijd van Sainz.
En toen kwam daar ook Leclerc nog. Hij dook 0,020 onder de tijd van
Verstappen: minimale verschillen, met Leclerc op P1, Verstappen op
P2 en Sainz op P3.
voor de GP van Australië. Logan Sargeant moest verstek laten gaan,
maar niet vrijwillig. Alex Albon crashte op vrijdag snoeihard en
zijn Williams-bolide is niet meer te gebruiken, aangezien het team
(nog) geen reserve chassis klaar heeft staan. Teambaas James Vowles
besloot een keiharde knoop door te hakken en de auto van Sargeant
aan Albon te geven om zo de kans op punten te maximaliseren. Zonder
de Amerikaan brandde het F1-feest los op Albert Park. Het was vrij
bewolkt tijdens de tweede oefensessie, waardoor het wat kouder was
dan op vrijdag tijdens de trainingen. De banden moesten duidelijk
wat langer worden opgewarmd voordat de coureurs er het maximale uit
konden halen. Dat was te zien aan het begin van de sessie, waar de
rondetijden met grote stappen werden verbeterd. Het eerste kwartier
van de training waren het Red Bull en Ferrari die op de medium
banden voor het vermaak zorgden. De andere achttien coureurs lieten
lang op zich wachten, maar op de medium banden wisselden de top
vier coureurs elkaar af bovenaan het scorebord. Op het moment dat
de andere teams zich ook meldden, was het Carlos Sainz die bovenaan
het scorebord stond, 0,3 seconde sneller dan Charles Leclerc, Max
Verstappen en Sergio Perez. Snelle ronden Achter Red Bull en
Ferrari probeerde iedereen het in de eerste helft van de training
op de zachte banden. Het gat naar de top vier was aanzienlijk.
Mercedes kwam na wat geworstel met de W15 uiteindelijk nog tot 0,6
seconde van snelste man Sainz. Aston Martin en McLaren streden
onderling voor de posities zeven tot en met tien. Terwijl
Verstappen en Perez tussendoor even een run met wat meer brandstoof
aan boord afwerkten, zette de rest van het veld met nog twintig
minuten te gaan nog eens aan voor een snelle ronde op de zachte
banden. Dat zorgde voor wat verschuivingen op het scorebord. De
toppers wisten hun ronden op de medium banden in eerste instantie
nauwelijks te verbeteren. Verstappen, Perez en Leclerc scherpten
hun tijd ietwat aan, maar de tijd van Sainz op de medium banden
bleef de snelste. De Spanjaard wist die niet meer aan te scherpen
met het rode rubber. Ondertussen mengde Mercedes zich in de strijd
om de snelste tijd. Hamilton en Russell kwamen dicht in de buurt,
maar visten uiteindelijk net achter het net. Toch lijken zij een
antwoord te hebben gevonden na de matige vrijdag. Ook Fernando
Alonso gaf minder terrein toe dan op vrijdag. In de slotseconden
lukte het plots toch wel op de zachte banden: Verstappen reeg
eindelijk een ronde aaneen. Hij dook 0,057 onder de tijd van Sainz.
En toen kwam daar ook Leclerc nog. Hij dook 0,020 onder de tijd van
Verstappen: minimale verschillen, met Leclerc op P1, Verstappen op
P2 en Sainz op P3.
