Data tonen aan: magistrale Verstappen maakt persoonlijk het verschil in Q3
Lando Norris wist het zeker na de eerste en tweede vrije training
in Australië: "Ferrari gaat poleposition pakken." Het zou toch
anders lopen. Carlos Sainz was namens Ferrari inderdaad de snelste
man in Q1 en Q2, maar daar koop je niets voor als je naast
poleposition grijpt. En dat is precies wat er gebeurde. Max
Verstappen was in Q3 tweeënhalve tienden sneller dan de Spanjaard
en liet zo de concurrentie weer verbouwereerd achter. Maar hoe kwam
dat toch? Ferrari leek het snelste team te zijn op vrijdag, terwijl
Verstappen, ondanks dat hij driemaal tweede werd in de vrije
trainingen, een beetje achter de feiten aanliep. De Nederlander
liep vloer- en chassisschade op in de eerste vrije training en
kreeg zaterdag uit voorzorg ook nog eens een nieuwe motor. Geen
ideale voorbereiding, dus, maar daar maalde Verstappen uiteindelijk
niet om. Gaandeweg de kwalificatie ging het steeds beter en aan het
einde van de rit stond hij weer op zijn vertrouwde eerste plek. Wie
naar de data kijkt, ziet dat Verstappen persoonlijk het verschil
maakt in de strijd met Sainz. De Ferrari-coureur was in Q2 nog zo'n
twee tienden sneller dan Verstappen, maar zette geen extra stap
meer in Q3. Sainz was op het belangrijkste moment van de dag maar
vier duizendsten sneller dan zijn beste tijd in Q2, terwijl
Verstappen maar liefst vier tienden wist te vinden. Sergio Perez en
Lando Norris, officieel de nummers drie en vier van de
kwalificatie, zetten eenzelfde stap als Verstappen, maar waren
constant langzamer in de gehele kwalificatie. Natuurlijk speelt
baanevolutie een rol, maar het verschil tussen Verstappen en Sainz
is toch opvallend. De coureur gaf dit keer de doorslag. Bekijk
hieronder de snelste tijden van de top vier in Q2 en Q3. De tekst
gaat daarna verder. Snelste tijd Q2 vs Q3 Onderstuur Hoe Verstappen
het verschil maakte? Door verbeteringen door te voeren met het
team. In Q1 was Verstappen nog veel aan het klagen op de radio. De
regerend wereldkampioen had last van onderstuur en kreeg zelfs een
cynische reactie van engineer Gianpiero Lambiase: "Alleen maar goed
nieuws vandaag, Max!" Toch wisten Red Bull en Verstappen het om te
draaien en dat is ook een kwaliteit van de coureur. Verstappen weet
tot in de puntjes uit te leggen wat de problemen zijn, waardoor Red
Bull ook precies weet hoe ze het op moeten lossen. Red
Bull-adviseur Helmut Marko bevestigde de optimale samenwerking
tussen het team en Verstappen na de kwalificatie. "Ongelooflijk
samenspel tussen de engineers, de bandenspecialisten en Max! De
minimaalste wijzigingen, iets meer bandendruk hier, iets meer
voorvleugel daar! In het begin van de kwalificatie was er nog iets
te veel onderstuur, maar het was geen groot probleem. Langzaam maar
zeker zochten we de limiet op. En Max reed weer een geweldige
ronde. Hij managede de banden op zo'n manier waardoor alles klopte
in de laatste run. Dat hadden we niet verwacht, maar we zijn blij!"
En zo stond Verstappen dus 'gewoon' weer bovenaan na Q3, ook al was
hij wellicht niet de gebruikelijke topfavoriet. De 26-jarige
coureur wist het optimale rondje aan elkaar te knopen en sloeg weer
een groot gat naar de concurrentie. Wel is het de vraag hoe
Verstappen en Red Bull in de race voor de dag gaan komen.
Verstappen kon geen goede longrun afwerken door de opgelopen schade
en de bandenslijtage ligt nu eenmaal enorm hoog in Melbourne. Met
name linksvoor baarde ook Verstappen enige zorgen, zo gaf hij na de
kwalificatie aan. Er is nog niks beslist. Wie gaat de GP van
Australië winnen? Laat het hieronder weten en maak kans op mooie
prijzen!
in Australië: "Ferrari gaat poleposition pakken." Het zou toch
anders lopen. Carlos Sainz was namens Ferrari inderdaad de snelste
man in Q1 en Q2, maar daar koop je niets voor als je naast
poleposition grijpt. En dat is precies wat er gebeurde. Max
Verstappen was in Q3 tweeënhalve tienden sneller dan de Spanjaard
en liet zo de concurrentie weer verbouwereerd achter. Maar hoe kwam
dat toch? Ferrari leek het snelste team te zijn op vrijdag, terwijl
Verstappen, ondanks dat hij driemaal tweede werd in de vrije
trainingen, een beetje achter de feiten aanliep. De Nederlander
liep vloer- en chassisschade op in de eerste vrije training en
kreeg zaterdag uit voorzorg ook nog eens een nieuwe motor. Geen
ideale voorbereiding, dus, maar daar maalde Verstappen uiteindelijk
niet om. Gaandeweg de kwalificatie ging het steeds beter en aan het
einde van de rit stond hij weer op zijn vertrouwde eerste plek. Wie
naar de data kijkt, ziet dat Verstappen persoonlijk het verschil
maakt in de strijd met Sainz. De Ferrari-coureur was in Q2 nog zo'n
twee tienden sneller dan Verstappen, maar zette geen extra stap
meer in Q3. Sainz was op het belangrijkste moment van de dag maar
vier duizendsten sneller dan zijn beste tijd in Q2, terwijl
Verstappen maar liefst vier tienden wist te vinden. Sergio Perez en
Lando Norris, officieel de nummers drie en vier van de
kwalificatie, zetten eenzelfde stap als Verstappen, maar waren
constant langzamer in de gehele kwalificatie. Natuurlijk speelt
baanevolutie een rol, maar het verschil tussen Verstappen en Sainz
is toch opvallend. De coureur gaf dit keer de doorslag. Bekijk
hieronder de snelste tijden van de top vier in Q2 en Q3. De tekst
gaat daarna verder. Snelste tijd Q2 vs Q3 Onderstuur Hoe Verstappen
het verschil maakte? Door verbeteringen door te voeren met het
team. In Q1 was Verstappen nog veel aan het klagen op de radio. De
regerend wereldkampioen had last van onderstuur en kreeg zelfs een
cynische reactie van engineer Gianpiero Lambiase: "Alleen maar goed
nieuws vandaag, Max!" Toch wisten Red Bull en Verstappen het om te
draaien en dat is ook een kwaliteit van de coureur. Verstappen weet
tot in de puntjes uit te leggen wat de problemen zijn, waardoor Red
Bull ook precies weet hoe ze het op moeten lossen. Red
Bull-adviseur Helmut Marko bevestigde de optimale samenwerking
tussen het team en Verstappen na de kwalificatie. "Ongelooflijk
samenspel tussen de engineers, de bandenspecialisten en Max! De
minimaalste wijzigingen, iets meer bandendruk hier, iets meer
voorvleugel daar! In het begin van de kwalificatie was er nog iets
te veel onderstuur, maar het was geen groot probleem. Langzaam maar
zeker zochten we de limiet op. En Max reed weer een geweldige
ronde. Hij managede de banden op zo'n manier waardoor alles klopte
in de laatste run. Dat hadden we niet verwacht, maar we zijn blij!"
En zo stond Verstappen dus 'gewoon' weer bovenaan na Q3, ook al was
hij wellicht niet de gebruikelijke topfavoriet. De 26-jarige
coureur wist het optimale rondje aan elkaar te knopen en sloeg weer
een groot gat naar de concurrentie. Wel is het de vraag hoe
Verstappen en Red Bull in de race voor de dag gaan komen.
Verstappen kon geen goede longrun afwerken door de opgelopen schade
en de bandenslijtage ligt nu eenmaal enorm hoog in Melbourne. Met
name linksvoor baarde ook Verstappen enige zorgen, zo gaf hij na de
kwalificatie aan. Er is nog niks beslist. Wie gaat de GP van
Australië winnen? Laat het hieronder weten en maak kans op mooie
prijzen!
