Sargeant mist mogelijk ook Formule 1 GP van Japan
Het zal je maar gebeuren: je maakt geen enkele fout en ziet je
teamgenoot zijn auto afschrijven, om vervolgens jouw auto af te
moeten staan aan die teamgenoot, omdat er geen reservechassis
aanwezig is. Het overkwam Logan Sargeant deze zaterdag, nadat Alex
Albon op vrijdag zijn Williams-bolide had afgeschreven. Het Britse
team had geen reservechassis klaarstaan, en dus moest teambaas
James Vowles een verschrikkelijke keuze maken: Albon rijdt,
Sargeant niet, want eerstgenoemde is op dit moment nu eenmaal de
beste coureur en als hij in actie komt, is de kans op punten het
grootst. In gesprek met onder meer RacingNews365 zoomt de teambaas
in op de kwestie. Hoe kan het toch zo zijn dat er geen derde
chassis beschikbaar is? "Toen ik vorig jaar bij het team kwam, was
het plan om drie chassis te hebben aan de start van het seizoen.
Vervolgens hebben we veel dingen veranderd in de organisatie,
waarbij we bepaalde elementen fundamenteel hebben veranderd. We
hebben beperkte middelen en onze structuur was inefficiënt,
waardoor er problemen optraden tijdens die transformatie. Die
problemen zorgden ervoor dat het derde chassis steeds verder werd
vertraagd." "Iets waar we zeer transparant over zijn, is dat we
heel, heel laat waren met de ontwikkeling van onze bolides. We
hebben alles tot de absolute limiet gepusht. Het gevolg is dat we
geen reservechassis hebben. De bedoeling was om er hier in
Australië een klaar te hebben, maar we liepen opnieuw tegen
vertragingen aan." Verandering kost tijd Vowles kwam vorig jaar bij
het team en wil veel veranderen. Dat kost tijd en geld en mede
daardoor is Sargeant er nu de dupe van. "Als we terug naar de
oorzaak van het probleem gaan, dan is dat het feit dat we
significante veranderingen hebben doorgevoerd aan onze processen en
hoe we een chassis maken. Er zitten bijna tien keer zoveel
onderdelen aan ons chassis dan vorig jaar. Die mate van
complexiteit tilt een organisatie naar een heel ander niveau." Dat
er geen chassis beschikbaar is, is niet opzettelijk, benadrukt de
teambaas van het team uit Grove. "Geen enkel team heeft met opzet
geen reservechassis. Dat plan je niet zo. Het is simpelweg
onacceptabel om slechts één auto op de baan te hebben. Het komt
omdat we achter lopen, op elk vlak. Terwijl we bepaalde processen
transformeren, raak je op een ander vlak op achterstand. In dit
geval ging het om het derde chassis." "We hebben verschillende
updates gepland, maar ik ga nu alle manuren inzetten om ervoor te
zorgen dat het chassis wordt opgelapt, zonder dat we het momentum
qua updates verliezen. We gaan alles geven, dat staat buiten kijf."
Geen 100% zekerheid Het derde chassis zal voorlopig niet klaar
zijn, maar Williams gaat het beschadigde chassis oplappen, zodat
het in Japan over twee weken gebruikt kan worden. Althans, als het
lukt. Vowles kan nog geen 100% zekerheid geven, maar heeft wel
goede hoop dat het Williams gaat lukken. "Het team is vrijdagnacht
al op briljante wijze bezig geweest om een planning te maken en te
bepalen hoe we het kapotte chassis op zo'n korte termijn gaan
oplappen. Dat moet lukken, maar het reservechassis zal niet klaar
zijn voor de GP van Japan. Je hebt beperkte middelen en die moeten
we nu besteden aan het oplappen van het chassis en het zorgen voor
genoeg reserve-onderdelen." De tijd dringt. "Op maandag zal het
chassis al rond 2 uur in de ochtend aankomen in Groot-Brittannië,
dus op maandag kunnen we al meteen aan de slag met de reparatie",
aldus de Brit. "Totdat men in de fabriek het chassis in persoon
ziet, is het lastig om te beoordelen of alles gaat lukken. Zij
moeten het chassis grondig inspecteren en kunnen niet alleen
oordelen aan de hand van de foto's die we opsturen en de tests die
we hier op het circuit uitvoeren. Ze moeten hun tanden erin vast
zetten en pas dan kan er een definitief plan opgesteld worden."
"Wat ik nu kan zeggen, is dat het op het eerste oog zeker mogelijk
lijkt. Ik heb al eens chassis in een ergere staat gezien. Om 100%
zekerheid te geven is lastig. Als een man van de data zou ik niet
zeggen 100%, maar wel durf ik te zeggen dat de kans groot is dat
het goed komt."
teamgenoot zijn auto afschrijven, om vervolgens jouw auto af te
moeten staan aan die teamgenoot, omdat er geen reservechassis
aanwezig is. Het overkwam Logan Sargeant deze zaterdag, nadat Alex
Albon op vrijdag zijn Williams-bolide had afgeschreven. Het Britse
team had geen reservechassis klaarstaan, en dus moest teambaas
James Vowles een verschrikkelijke keuze maken: Albon rijdt,
Sargeant niet, want eerstgenoemde is op dit moment nu eenmaal de
beste coureur en als hij in actie komt, is de kans op punten het
grootst. In gesprek met onder meer RacingNews365 zoomt de teambaas
in op de kwestie. Hoe kan het toch zo zijn dat er geen derde
chassis beschikbaar is? "Toen ik vorig jaar bij het team kwam, was
het plan om drie chassis te hebben aan de start van het seizoen.
Vervolgens hebben we veel dingen veranderd in de organisatie,
waarbij we bepaalde elementen fundamenteel hebben veranderd. We
hebben beperkte middelen en onze structuur was inefficiënt,
waardoor er problemen optraden tijdens die transformatie. Die
problemen zorgden ervoor dat het derde chassis steeds verder werd
vertraagd." "Iets waar we zeer transparant over zijn, is dat we
heel, heel laat waren met de ontwikkeling van onze bolides. We
hebben alles tot de absolute limiet gepusht. Het gevolg is dat we
geen reservechassis hebben. De bedoeling was om er hier in
Australië een klaar te hebben, maar we liepen opnieuw tegen
vertragingen aan." Verandering kost tijd Vowles kwam vorig jaar bij
het team en wil veel veranderen. Dat kost tijd en geld en mede
daardoor is Sargeant er nu de dupe van. "Als we terug naar de
oorzaak van het probleem gaan, dan is dat het feit dat we
significante veranderingen hebben doorgevoerd aan onze processen en
hoe we een chassis maken. Er zitten bijna tien keer zoveel
onderdelen aan ons chassis dan vorig jaar. Die mate van
complexiteit tilt een organisatie naar een heel ander niveau." Dat
er geen chassis beschikbaar is, is niet opzettelijk, benadrukt de
teambaas van het team uit Grove. "Geen enkel team heeft met opzet
geen reservechassis. Dat plan je niet zo. Het is simpelweg
onacceptabel om slechts één auto op de baan te hebben. Het komt
omdat we achter lopen, op elk vlak. Terwijl we bepaalde processen
transformeren, raak je op een ander vlak op achterstand. In dit
geval ging het om het derde chassis." "We hebben verschillende
updates gepland, maar ik ga nu alle manuren inzetten om ervoor te
zorgen dat het chassis wordt opgelapt, zonder dat we het momentum
qua updates verliezen. We gaan alles geven, dat staat buiten kijf."
Geen 100% zekerheid Het derde chassis zal voorlopig niet klaar
zijn, maar Williams gaat het beschadigde chassis oplappen, zodat
het in Japan over twee weken gebruikt kan worden. Althans, als het
lukt. Vowles kan nog geen 100% zekerheid geven, maar heeft wel
goede hoop dat het Williams gaat lukken. "Het team is vrijdagnacht
al op briljante wijze bezig geweest om een planning te maken en te
bepalen hoe we het kapotte chassis op zo'n korte termijn gaan
oplappen. Dat moet lukken, maar het reservechassis zal niet klaar
zijn voor de GP van Japan. Je hebt beperkte middelen en die moeten
we nu besteden aan het oplappen van het chassis en het zorgen voor
genoeg reserve-onderdelen." De tijd dringt. "Op maandag zal het
chassis al rond 2 uur in de ochtend aankomen in Groot-Brittannië,
dus op maandag kunnen we al meteen aan de slag met de reparatie",
aldus de Brit. "Totdat men in de fabriek het chassis in persoon
ziet, is het lastig om te beoordelen of alles gaat lukken. Zij
moeten het chassis grondig inspecteren en kunnen niet alleen
oordelen aan de hand van de foto's die we opsturen en de tests die
we hier op het circuit uitvoeren. Ze moeten hun tanden erin vast
zetten en pas dan kan er een definitief plan opgesteld worden."
"Wat ik nu kan zeggen, is dat het op het eerste oog zeker mogelijk
lijkt. Ik heb al eens chassis in een ergere staat gezien. Om 100%
zekerheid te geven is lastig. Als een man van de data zou ik niet
zeggen 100%, maar wel durf ik te zeggen dat de kans groot is dat
het goed komt."
