Marko noemt waslijst aan valkuilen voor Red Bull in GP Australië

Met een Red Bull op P1 en P6, gevolgd door Ferrari's op P2 en P4,
lijkt zich op papier een mooi gevecht te ontvouwen tijdens de GP
van Australië. In de trainingen deden de twee partijen zowel over
een enkele ronde als in een lange run nauwelijks voor elkaar onder.
Toch was Verstappen in de kwalificatie uiteindelijk weer
oppermachtig. In de race kan dat ook wel eens zo zijn. Er liggen
echter nog wat gevaren op de loer, zo vertelt Helmut Marko in
gesprek met het Duitse Sky Sport . "De doorslaggevende factor zal
het bandenmanagement worden. Het is nog te vroeg om te zeggen of
het een één- of tweestopper wordt en welke banden er gebruikt gaan
worden." Het weer kan daar ook invloed op hebben, weet de Red
Bull-adviseur. "We weten ook nog niet hoe warm het precies gaat
worden. Het was tijdens de kwalificatie bijvoorbeeld zes graden
warmer dan tijdens de trainingen. Dat heeft nu in ons voordeel
gewerkt." Marko wijst ook op de safetycar, die in Melbourne vaak in
actie komt. Eerder dit weekend was het al raak bij F2 en F3. "De
safety car-periodes zijn hier relatief lang, zo zagen we in de
Formule 2 en Formule 3 al. Het duurt lang om de auto's op te
ruimen." Het belangrijkste is volgens Marko dat Verstappen als
leider uit de eerste bocht komt. "Er kunnen dus veel zaken roet in
het eten gooien. Er zijn veel onzekere factoren, zelfs als je alles
optimaal plant. De vraag is of de start succesvol is. Als je dan
vooraan rijdt, dan wordt alles een stuk makkelijker." Ferrari Dat
Ferrari op vrijdag een goede beurt maakte in de trainingen, baarde
Marko in eerste instantie zorgen. Na de kwalificatie zijn die
zorgen grotendeels verdwenen. "Toch denk ik dat we ons over het
algemeen in een zeer goede positie bevinden ten opzichte van de
concurrentie. Als we kijken naar de concurrentie, dan is het
duidelijk dat Ferrari de grootste bedreiging vormt." "Ik ben veel
optimistischer geworden over onze racepace, omdat we een betere
balans hebben in onze auto dan tijdens de trainingen. Onze tijden
in de derde sector bewijzen dat we de goede kant op zijn gegaan.
Dat we in de derde sector optimaal presteren, betekent tevens dat
onze bandenslijtage aanzienlijk minder is geworden", zo sluit Marko
hoopvol af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines