Waarom Alonso zo'n zware straf heeft gekregen

Bij de beoordeling of Fernando Alonso een straf verdient voor zijn
mogelijke aandeel in de harde crash van George Russell, kijken de
stewards eerst naar de feiten die op tafel liggen. "Russell volgde
Alonso op zo'n 0,5 seconden. Alonso verklaarde dat hij bocht 6
anders wilden benaderen door eerder te liften met een betere exit
als ultiem doel. Russell verklaarde dat dat vanuit zijn oogpunt een
actie is die hij niet verwachtte, waardoor het gat ongewoon snel
gedicht werd, met als gevolg dat hij door afgenomen downforcelevels
de bocht miste en crashte bij het uitkomen van de bocht. Er was op
geen enkel moment contact tussen de coureurs." "De telemetrie toont
aan dat Alonso 100 meter eerder dan op ieder ander moment in de
race liftte. Hij remde ook op een punt waarop hij dat eerder niet
deed, waarbij hij ook terugschakelde waar hij dat voorheen niet
deed. Daarna schakelde hij op, om gas te geven richting de bocht om
vervolgens wéér te liften. Alonso verklaarde dat hij al eerder
wilde afremmen, hij dat verkeerd inschatte en extra stappen moest
ondernemen om weer op snelheid te komen. Dit alles bracht een
noemenswaardig en ongewoon snelheidsverschil teweeg." Vervolgens
was het zaak om hetgeen is gebeurd te spiegelen aan de reglementen,
waarin staat beschreven dat coureurs 'onder geen beding onnodig
langzaam of onvoorspelbaar mogen rijden met mogelijk gevaar voor
andere coureurs tot gevolg'. De stewards benadrukken dat de
uitkomst van de crash niet meeweegt in de besluitvorming. Met
andere woorden: het feit dat Russell daadwerkelijk crashte, nul
punten pakte en Mercedes met een bak schade zit, is niet van
invloed op de strafmaat. Maar zat Alonso fout met zijn handelen? De
stewards zeggen daarover het volgende. "Heeft Alonso het recht om
een bocht anders te benaderen? - Ja." "Is Alonso verantwoordelijk
voor vuile lucht achter hem die zorgde voor de crash? - Nee."
"Echter, deed hij al die dingen, met welke intentie dan ook, op een
meer ingrijpende manier dan strikt noodzakelijk? Ja, volgens zijn
eigen uitleg wel. En in de ogen van de stewards reed hij op een
manier die op zijn minst in potentie gevaarlijk was." De straf van
20 seconden is vervolgens als volgt tot stand gekomen: "De
richtlijnen voor dit seizoen zijn gereset, met als uitgangspunt een
tijdstraf van 10 seconden. In het geval van verzwarende
omstandigheden kan een drive through penalty gegeven worden. Alonso
koos bewust voor een afwijkende manoeuvre en dus hebben de stewards
geoordeeld dat een drive through penalty gerechtvaardigd was,
waarna deze is omgezet in een tijdstraf van 20 seconden."

Top Headlines

Oudere Top Headlines