Ferrari wist vanaf het eerste moment: "Red Bull is hier te verslaan"
Door het vroege uitvallen van Max Verstappen kon Carlos Sainz
relatief eenvoudig de overwinning in Australië pakken. Maar ook als
de Nederlander nog in de race had gezeten, dan was hij te verslaan,
zo denkt Sainz. "Ik denk dat onze auto heel goed werkte dit
weekend", zo zegt Sainz in de persconferentie. "Het zal moeilijk
zijn om dit op elk circuit vol te houden, totdat we een upgrade
brengen om het gat te dichten. Maar hier in Australië, vanaf de
eerste ronde, voelde de auto aan als een auto die kon winnen. En
ook al was Red Bull ook snel en stonden ze op pole, de 1:15.9 in de
kwalificatie was niet buiten ons bereik." "Er zullen banen zijn
waar we sterk zullen zijn, zoals we ook vorig jaar zagen. Dit jaar
lijkt onze racepace beter te zijn, zelfs op de banen waar we al
sterker zijn. En samen met een goed ontwikkelingsprogramma, hoop ik
dat we Red Bull vaker uit kunnen dagen", zo zegt de Spanjaard.
'Voelde goed om Max te passeren' Daarna komt Sainz nog terug op het
gevecht met Verstappen, ook al kon de Spanjaard de drievoudig
wereldkampioen niet meteen verslaan. "Tegelijkertijd wist ik dat ik
dit weekend en deze race het tempo kon hebben om Max uit te dagen.
Ik zei tegen mezelf hoe sterk de DRS hier is en als ik mezelf
binnen een seconde van Max kon krijgen na de eerste ronde, dat ik
hem dan een beetje onder druk kon zetten. Toen maakte hij een
foutje in bocht 3, waardoor ik binnen DRS kon blijven en ik voelde
dat ik behoorlijk snel was. En toen werkten zijn remmen dus
blijkbaar niet meer", zo legt Sainz uit. "Het voelde goed om hem te
passeren, met of zonder remproblemen. Want het is moeilijk om Max
en de Red Bull te passeren op de baan. Maar zoals we vanaf het
begin al hebben gezegd: als je er bent en je kunt Red Bull onder
druk zetten, dan kun je het soms voor elkaar krijgen. Maar je moet
er zijn en we moeten daar vaker zijn als we willen winnen." Leclerc
ziet vooruitgang Charles Leclerc is ook positief over de pace van
Ferrari. "Het is lang geleden dat we het echte tempo hadden om Red
Bull, ik zou niet zeggen onder controle te hebben, want we weten
niet wat de echte pace van Max was. Maar we wisten vanaf de eerste
vrije training dat poleposition en de overwinning in de race
mogelijk was, omdat we heel goed om konden gaan met de
bandenslijtage en een goede pace hadden. En dat is een bemoedigend
signaal." "Maar als je kijkt naar de eerste drie races, in twee van
die races hadden ze de overhand in de race, dus we hebben nog
genoeg werk te doen." Volgens Leclerc weet Ferrari daarbij wel
telkens maximaal punten te scoren op de zondag. "Dat moeten we
doen, totdat we een auto hebben die constant beter is dan de Red
Bull, vooral in de race."
relatief eenvoudig de overwinning in Australië pakken. Maar ook als
de Nederlander nog in de race had gezeten, dan was hij te verslaan,
zo denkt Sainz. "Ik denk dat onze auto heel goed werkte dit
weekend", zo zegt Sainz in de persconferentie. "Het zal moeilijk
zijn om dit op elk circuit vol te houden, totdat we een upgrade
brengen om het gat te dichten. Maar hier in Australië, vanaf de
eerste ronde, voelde de auto aan als een auto die kon winnen. En
ook al was Red Bull ook snel en stonden ze op pole, de 1:15.9 in de
kwalificatie was niet buiten ons bereik." "Er zullen banen zijn
waar we sterk zullen zijn, zoals we ook vorig jaar zagen. Dit jaar
lijkt onze racepace beter te zijn, zelfs op de banen waar we al
sterker zijn. En samen met een goed ontwikkelingsprogramma, hoop ik
dat we Red Bull vaker uit kunnen dagen", zo zegt de Spanjaard.
'Voelde goed om Max te passeren' Daarna komt Sainz nog terug op het
gevecht met Verstappen, ook al kon de Spanjaard de drievoudig
wereldkampioen niet meteen verslaan. "Tegelijkertijd wist ik dat ik
dit weekend en deze race het tempo kon hebben om Max uit te dagen.
Ik zei tegen mezelf hoe sterk de DRS hier is en als ik mezelf
binnen een seconde van Max kon krijgen na de eerste ronde, dat ik
hem dan een beetje onder druk kon zetten. Toen maakte hij een
foutje in bocht 3, waardoor ik binnen DRS kon blijven en ik voelde
dat ik behoorlijk snel was. En toen werkten zijn remmen dus
blijkbaar niet meer", zo legt Sainz uit. "Het voelde goed om hem te
passeren, met of zonder remproblemen. Want het is moeilijk om Max
en de Red Bull te passeren op de baan. Maar zoals we vanaf het
begin al hebben gezegd: als je er bent en je kunt Red Bull onder
druk zetten, dan kun je het soms voor elkaar krijgen. Maar je moet
er zijn en we moeten daar vaker zijn als we willen winnen." Leclerc
ziet vooruitgang Charles Leclerc is ook positief over de pace van
Ferrari. "Het is lang geleden dat we het echte tempo hadden om Red
Bull, ik zou niet zeggen onder controle te hebben, want we weten
niet wat de echte pace van Max was. Maar we wisten vanaf de eerste
vrije training dat poleposition en de overwinning in de race
mogelijk was, omdat we heel goed om konden gaan met de
bandenslijtage en een goede pace hadden. En dat is een bemoedigend
signaal." "Maar als je kijkt naar de eerste drie races, in twee van
die races hadden ze de overhand in de race, dus we hebben nog
genoeg werk te doen." Volgens Leclerc weet Ferrari daarbij wel
telkens maximaal punten te scoren op de zondag. "Dat moeten we
doen, totdat we een auto hebben die constant beter is dan de Red
Bull, vooral in de race."
