Wisselvallig Red Bull doet McLaren duizelen: "Ieder die het snapt, neem ik aan"

Het eerste podium van het jaar is binnen voor het team van McLaren.
Lando Norris pakte P3 in Australië, gevolgd door zijn teamgenoot en
thuisrijder Oscar Piastri. Teambaas Andrea Stella zag al dat zijn
team mee kon strijden met de kop van het veld. "Het leek erop dat
wij en Ferrari met Max Verstappen te maken hadden. Maar het
verschil tussen deze auto's en dan de Aston Martin en Mercedes
verraste me. Dat verwachtte ik niet", zo legt de teambaas van
McLaren uit tegenover onder meer RacingNews365. Het draaide in
Australië allemaal om de banden, zo stelt hij. "Er zit echt niet
zoveel verschil in de auto tussen een McLaren en een Mercedes. het
gaat er meer over hoe je met de banden omgaat. Want na tien rondjes
kan het zomaar zijn dat je drie of vier tienden sneller bent dan
iemand anders, omdat je veel meer bandenslijtage hebt. Het heeft
allemaal te maken met het unieke gedrag van de banden hier in
Australië." Als de vraag naar voren komt hoe het kan dat het erop
leek dat Red Bull het meeste last had van graining , geeft Stella
een gevat antwoord. "Als je iemand kent die genoeg expertise heeft
om dit duidelijk uit te leggen, zou ik hem meteen in dienst nemen."
'Dat is niet eenvoudig' Daarna gaat hij op een serieuzere toon
verder. "Denk aan Bahrein, waar Red Bull het enige team was dat
comfortabel op de zachte banden kon rijden. Maar in Bahrein heb je
geen last van graining , want je hebt niet genoeg grip om de banden
te belasten. Hier is er een totaal ander regime in vergelijking met
Bahrein. Maar toch zou ik vanuit technisch oogpunt zeggen dat het
heel duidelijk is wat er aan de auto gedaan moet worden om het goed
te doen in Bahrein en wat er hier moet worden gedaan. Dat is niet
zo eenvoudig, want anders doet iedereen het goed. Het is echt
moeilijk." De teambaas vervolgt zijn verhaal: "Maar zelfs op de
zaterdag tijdens de derde vrije training, toen Verstappen een
longrun reed, was die niet goed. En we keken naar de banden en ze
waren er aardig aan na tien of vijftien rondjes. Red Bull had dus
geen enkel voordeel, vanuit het oogpunt van de wegligging op een
circuit waar de banden erg zacht waren en veel last hadden van
graining ." Toch kan het allemaal zomaar anders zijn op een circuit
dat min of meer hetzelfde is als Albert Park. "Het kan zijn dat we
op een vergelijkbaar circuit komen en dat er andere verhoudingen
zichtbaar zijn. Dit is een van de problemen die niet echt lineair
is. Als de omstandigheden een klein beetje veranderen, kan de
oplossing drastisch anders zijn. Maar dat is typisch iets wat met
de banden gebeurt.", zo sluit Stella af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines